Ik heb een zoon van 8 met een oude Imac 500 mhz. Ik heb laast panter geïnstaleerd maar verder niet gekeken naar beveiliging voor de websites. Op een gegeven moment moest ik wat op de Imac doen.
En ging even naar de favorieten, nou je berijpt het wel, redelijk veel sites over sex. Mijn vraag aan jullie is waar kan ik in panter zo iets instellen. Ik zelf dacht dat het bij de accounts moet doen, maar daar zie ik niets.
Kunnen jullie mij helpen en eventueel screendumpjes bijleveren, alvast hartelijk dank.
Ik gebruik 'Loginmanager'. Werkt heel goed, kan je instellen wat er mag gebruikt worden van software en wanneer en hoelang. Ondertussen kan je in de buurt blijven en ook misschien KidsGoGoGo X 11.9 installeren.
De eerste twee quotes op de site van Kids GoGoGo X:
[quote:1ad125e5d8=“MACONNECT”]I’ve just spent 30min on phone to explain someone how to completely remove this crap.
The mac was very slow and there was like 10 deamons running and eating the CPU time.
He was completely unable to connect to MSN, in spite on the fact that the filtering WAS TURNED OFF.
Do not install this. Wasn’t worth the 14 days trial.[/quote:1ad125e5d8]
[quote:1ad125e5d8=“SW_REVIEWER”]This could be a great app BUT this app was installed by me Admin and when logging into another user space it works fine. When logging into another user space from cold, Kids GoGoGo is ineffective even when included as a startup item.[/quote:1ad125e5d8]
[quote:bfa076f900="schaikm"]De Mac staat op z'n slaapkamer, dus wordt het moeilijk om toezicht te houden.[/quote:bfa076f900]
Sja en misschien moet je daar dan dus iets aan doen. Ik geloof persoonlijk niet zo in allerlei programmaatjes om als ouder Big Brother te gaan spelen. Het beste toezicht is toch gewoon erover praten, goede afspraken maken, en daar gewoon persoonlijk op toezien. Lijkt me ook stuk beter voor de verhoudingen.
Maar goed, je vroeg vast geen opvoed advies ;).
Volgens mij kun je in de Systeem Voorkeuren ook nog dingen voor ouderlijk toezicht instellen, maar kan zijn dat dat alleen in Tiger is.
Je kunt via Remote Desktop meekijken op z'n Mac, zonder dat 'ie het zelf in de gaten heeft.
Daarvoor heb je Remote Desktop van Apple zelf nodig (prijzig) of een VNC viewer (gratis).
Alleen moet je bij de VNC viewer wel opletten dat je zijn muis niet laat bewegen, anders heeft 'ie het zo in de gaten.
Ik sluit me aan bij het opvoedkundige advies van de anderen. praat erover.
of
Alleen internetten waar pa en ma bij zijn.
of
sommige routers hebben een 'content' filter. aanzetten.
of
sommige routers hebben een mogelijkheid om op gezette tijden bepaalde ip adressen door te laten.
of
. . . .. .. .. . . . .
[quote:f9078f9581="macpro"]Je kunt via Remote Desktop meekijken op z'n Mac, zonder dat 'ie het zelf in de gaten heeft.[/quote:f9078f9581]
Dan leer je dus je kind dat elkaar bespioneren normaal is om regels te handhaven. Zou niet mijn methode zijn maar een uiterste redmiddel.
[quote:d464e77038="macpro"]Je kunt via Remote Desktop meekijken op z'n Mac, zonder dat 'ie het zelf in de gaten heeft.
Daarvoor heb je Remote Desktop van Apple zelf nodig (prijzig) of een VNC viewer (gratis).
Alleen moet je bij de VNC viewer wel opletten dat je zijn muis niet laat bewegen, anders heeft 'ie het zo in de gaten.[/quote:d464e77038]
kanttekening bij het bovenstaande:
Sommige kindjes kunnen daar goed tegen andere helemaal niet.
Als hij het merkt heb je wat te verklaren, als hij iets opmerkt en en papa vraagt: soms doet mijn muis raar. . . …
( op school heeft hij gehoord dat ‘slechte mensen’ op een computer kunnen inbreken)
voor je het weet creeer je een veel groter probleem als ‘vieze plaatjes kijken’
Natuurlijk als ouder praat je erover met je kids en dat is ook gebeurd.
Hij kreeg zelf al een rood hoofd toen ik er over begon, ik had tegen hem gezegd dat het niet z'n groot probleem is (hij is voornamelijk aangestuurd door zijn vriendjes), maar dat hij nog erg jong voor dit soort sites is en dat ik op een later tijdstip het aan hem uit zou leggen hoe de vork in de steel zit.
Hij zou het niet meer doen en tot op heden heeft hij het ook niet mee gedaan.
Dat lijkt me allemaal heel redelijk dan. Vooral niet krampachtig doen met blokkeringen etc. dat maakt het alleen maar spannender en dus aantrekkelijker. Toch gewoon die Mac neerzetten waar regelmatig je blik op het beeldscherm valt, dat is ook niet zo verkeerd met het oog op andere zaken.
Zoals misdragingen via chat en dergelijke. Kids hebben op die leeftijd nog onvoldoende besef van grenzen. Ze zijn juist ook bezig met het verkennen van grenzen. Met als gevolg dat ze elkaar het leven aardig zuur kunnen maken via chat en E-Mail, lekker afstandelijk iemand volledig afbranden. Ook daarvoor is openlijk ouderlijk toezicht (en dan dus echt “zien”) helemaal niet zo’n gek idee.
Je kunt ook een filter installeren. Filternet biedt zoiets aan voor heel weinig geld per maand. Wij hebben Solcon met Filternet filter en bevalt uitstekend, Je kunt dat filter ook bij andere providers installeren.