Outlook 2003, maar dan voor mac

Outlook is het enigste wat me momenteel nog vasthoud aan de windows PC

Zijn er mensen die ervaringen hebben met een degelike mail client voor MacOSX die AL het onderstaande kan:

• PST file inladen (30k emails, verdeeld in mappen)
  • Mogelijkheid tot instellen van rules
  • Mogelijklheid tot het flaggen/markeren van emails voor opvolging

Uiteraard alle standaard chitchat moet er ook bijzitten, maar bovenstaande is echt onontbeerlijk.

Ik kan je vertellen dat ik sinds kort zakelijk geswitched ben van Windows naar Mac. Privé had ik dit al in 1990 gedaan. Zakelijk heb ik Outlook altijd gebruikt, waarbij ik mijn afspraken, contactpersonen en toDo's met mijn Sony Ericsson synchroniseerde.

Outlook kan nog niet in de schaduw staan met de Mac Mail client. Zeker niet in combinatie met Agenda en Adresbook. Rules vind je zeker terug in je Mac Mail client.

Ook iets anders, en dat is veel sterker dan Rules in Outlook. Je kunt ‘smartfolders’ creeeren. Hiermee wordt dynamisch een voorgedefinieerde zoekopdracht uitgevoerd, zonder dat je mails verplaatst worden. Waanzinnig snel en krachtig. Hiermee zorg ik ervoor dat ik zowel inkomende als uitgaande emails van klanten in één “folder” te zien krijg. Nooit meer slepen met mailberichten!

Verder is het aardig dat je gerelateerde mails snel herkent. Als je er één selecteerd, krijgen de gerelateerde emails een kleur.

Ook kun je je Agenda publiceren op internet (via .Mac of WebDAV), zodat andere via een website naar je agenda kunnen kijken. Anderen met een mac kunnen zich abonneren op jouw Agenda. Handig voor thuis of collega’s. Ook dit kan niet met Outlook, tenzij je een Xchange Server hebt.

Deelnemers kun je ook gewoon toevoegen aan je afspraken. Gebruikers van outlook en Lotes (K)Lotes kunnen accepten en je krijgt hiervan een terugkoppeling.

Bij je afspraken kun je allerlei instellingen maken wat ervoor zorgt dat je een herinnering krijgt. Bericht met geluid maar ook emails worden automatisch gestuurd. Heel handig.

Dan kun je nog emails markeren. Deze markering zou je als een smartfolder kunnen definieren, zodat hij op zoek gaat naar de gemarkeerde emails. Zo houd ik bij welke emails akties nodig hebben, op inkomende en verstuurde emails.

Verder kan ik je alleen maar zeggen dat als je de overstap doet, dat je eindelijk verlost bent van een mailsysteem/agenda dat regelmatig vastloopt.

Oh ja, als je op je filesysteem of via spotlight zoek, vind je ook je email terug, waarbij tevens de attachments gevonden worden. Attachments vind 'ie terug ook aan de hand van diegene die 'm verstuurd heeft.

Klinkt mooi.

En betreffende mijn mailfile. Daar zit momenteel alles in, en ik gebruik actief mails uit het verleden, dus die moeten echt wel geïmporteerd worden/geraken.

Rules aanmaken werkt perfect in Entourage.

Je kan alles uit Outlook gewoon in Mail importeren (>file >import mailboxes), en ook in Entourage (>file >import). Entourage is onderdeel van Office voor Mac, werkt ongeveer zoals Outlook met veel meer mogelijkheden en integratie met Office. Microsoft maakt ook wel eens iets goeds! Ik gebruik Entourage voor werk en Mail privé, om beiden uit te proberen. Eén van die twee is genoeg voor alles (maar ik heb geen 30 000 mails te beheren).

Hoe zwaar zijn die 30 000 emails? In Entourage kan je tot ongeveer 6 GB mails bewaren in 1 ‘identity’ (gemiddeld 200k per email in jouw geval), maar je kan zonder problemen verschillende ‘identities’ aanmaken en daar tussen switchen. Binnen 1 identity kan je weer verschillende accounts beheren, zoals in Outlook. En zoals Vogel al meldde hierboven, rules werken goed, net zoals flaggen/linken, je kan zelfs alles aan een project toewijzen (Entourage ‘Project Center’), zie http://maczealots.com/tutorials/project-center/

Er zijn nog veel andere mailprogramma’s voor Mac (Mailsmith, Eudora, Thunderbird…), waaronder programma’s die nog veel beter geschikt zijn voor de manier waarop jij blijkbaar werkt. 30 duizend emails bewaren en actief gebruiken, kan dat in Outlook? Waarom zou je 30 000 mails actief gebruiken? Actief, dus beantwoorden, forwarden etc: 30 000??? Bewaren is natuurlijk iets anders, ik maak zelf ieder jaar een nieuwe ‘identity’ aan, bewaar al mijn mail per jaar. Als het nodig is ‘switch’ ik gewoon een bepaald jaar, dat is niet ingewikkeld, maar zo wil jij niet werken als ik je goed begrijp.

Ik meen gelezen te hebben dat zo’n hoeveelheid die jij noemt (nog) teveel zou zijn voor Mail (van Apple), maar verder ben ik het eens met Salvatore hierboven: Mail is uitstekend!

Outlook lijkt me nou echt geen reden om aan je pc vast te houden.
Als je trouwens eerst eens naar het met MacOS meegeleverde Mail kijkt, kan je dat nog flink uitbreiden, zie daarvoor http://maczealots.com/articles/mail-enhancements/

Dank Gridmaster voor het wijzen op de uitbreidingsmogelijkheden van de email client. Deze uitbreidingen kunnen voor heel veel mensen handig zijn. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan eenvoud, maar gelukkig is iedereen anders en kan het naar believen uitgebreid worden.

Het is mij overigens (nog) niet gelukt om mijn Outlook mail uit het verleden (plm 2 GB) te importeren in Mail. Een .pst bestand hoort niet tot de opties. Outlook Express is qua naam het enige dat in de buurt komt, maar dat moet wel geinstalleerd. En ik installeer het niet eerder dan dat ik weet dat ik mijn oude mail kan importeren in Outlook Express. Verder staat inderaad Entourage genoemd, deze heb ik niet.

Kan iemand me vertellen of ze daadwerkelijk ervaring hebben in het importeren (of toewijzen) van een pst bestand in Entourage of Outlook Express en deze vervolgens hebben gebruikt voor het importeren van het email archief in Mail?

[quote:d8dabc9054="Gridmaster"]Je kan alles uit Outlook gewoon in Mail importeren (>file >import mailboxes), en ook in Entourage (>file >import). Entourage is onderdeel van Office voor Mac, werkt ongeveer zoals Outlook met veel meer mogelijkheden en integratie met Office. Microsoft maakt ook wel eens iets goeds! Ik gebruik Entourage voor werk en Mail privé, om beiden uit te proberen. Eén van die twee is genoeg [/quote:d8dabc9054]

Ik zou graag weten hoe je dat voor elkaar gekregen hebt! Krijg met geen mogelijkheid mijn .pst bestanden met PC Outlook mail geimporteerd in Mail of Entourage! Geen van beidde herkent mijn .pst file.

Zou je mij kunnen vertellen hoe je dat gedaan heb? Ik zou graag mijn mail over zetten, maar kan het nu niet. Bel al 2 dagen aan het prutsen en zoeken. Geen van de geboden oplossingen op dit forum bied uitkomst.

[UPDATE]
Heb zoals de persoon hier boven ook mijn mail als Outlook Express bestanden op m’n Mac gezet, maar ook hier kan ik helemaal niets mee. De mail import loop gewoon vast bij Apple Mail.

Wel kan ik met Thunderbird mijn mail van Thunderbird PC inladen, maar wil dat programma niet gebruiken. Komt dus geen stap verder.

Dus… als iemand weet hoe ik mij .pst bestand en/of Outlook Express bestanden wel kan importeren… dan hoor ik dat graag!

Het importeren werkt niet zo makkelijk als hier wordt gezegd vanuit Outlook naar Mail. Ik heb het zelf zo moeten doen: Outlook -> Entourage -> Mail. En tijdens mijn zoektocht naar een manier om te importeren kwam ik nogal veel threads van mensen met hetzelfde probleem..

Ik had het iets te mooi voorgesteld, ik was vergeten dat ik ook via Entourage uit Outlook > Mail heb geimporteerd. Niet op mijn eigen computer, kan het niet reproduceren. Er is ook Outlook voor Mac. Zou dat helpen als tussenstap?

[quote:5a9c72b72b="Moh"]Het importeren werkt niet zo makkelijk als hier wordt gezegd vanuit Outlook naar Mail. Ik heb het zelf zo moeten doen: Outlook -> Entourage -> Mail. En tijdens mijn zoektocht naar een manier om te importeren kwam ik nogal veel threads van mensen met hetzelfde probleem..[/quote:5a9c72b72b]

Inderdaad… het gaat alles behalve makkelijk met zowel Mail als Entourage. Krijg het met géén van beide voor elkaar. Wat moet ik in godsnaam kiezen bij Entourage voor de mail import??? Als ik Outlook kies, kan ik geen bestand kiezen. Hij negeert dan mijn .pst bestand.

http://www.mailnavigator.com/reading_ms_outlook_pst_files.html

[quote:fcc421efa2="salvatore"]…Ook iets anders, en dat is veel sterker dan Rules in Outlook. Je kunt 'smartfolders' creeeren. Hiermee wordt dynamisch een voorgedefinieerde zoekopdracht uitgevoerd, zonder dat je mails verplaatst worden. Waanzinnig snel en krachtig. Hiermee zorg ik ervoor dat ik zowel inkomende als uitgaande emails van klanten in één "folder" te zien krijg. Nooit meer slepen met mailberichten!…[/quote:fcc421efa2] In Entourage bestaat dit al veel langer dan in Apple Mail en heet het 'Mail Views' en 'Custom Views'.

[quote:f41db75349="Gridmaster"]http://www.mailnavigator.com/reading_ms_outlook_pst_files.html[/quote:f41db75349]

Dus als ik het goed begrijp… dan zou ik met dit tooltje op m’n pc de mailbox om moeten zetten naar Eudora en dan weer de Eudora files importeren op de Mac? Of begrijp/zie ik het nu verkeerd?

Zoets ja. Ik ken het niet, ik had even een Google search naar .pst gedaan dan vind je veel info. Lijkt me logisch dat het met een serie tussenstappen moet, gezien het geheimzinnige formaat .pst.

Zal het vanavond wel even proberen. ben benieuwd of het gaat lukken...

Vond ook nog deze na search "Outlook+export" http://www.genusa.com/utils/pmseu.htm "PMSEU was designed to export Internet messages out of Outlook while preserving the Internet headers during export. One of our company folders had nearly 30,000 messages in it." En dat het allemaal niet zo eenvoudig is zelfs voor programmeurs "The source code proves that the utility does NOT directly modify your message store but the Microsoft design philosophy is a little like the Tower of Babel. One black box on top of 10 others and we developers sometimes wonder what's hidden 15 stories down from the top!"

Als je uiteindelijk die .pst files als tabbed text of oziets hebt, kan je ze wel weer importeren in Mail als je de optie “importeer text” selecteert, je kan dan kiezen tussen tabbed text en MBox.

Zo te zien zijn er veel mogelijkheden om jullie problemen op te lossen.

[quote:6667d6d501="Gridmaster"]Vond ook nog deze na search "Outlook+export" http://www.genusa.com/utils/pmseu.htm "PMSEU was designed to export Internet messages out of Outlook while preserving the Internet headers during export. One of our company folders had nearly 30,000 messages in it." En dat het allemaal niet zo eenvoudig is zelfs voor programmeurs "The source code proves that the utility does NOT directly modify your message store but the Microsoft design philosophy is a little like the Tower of Babel. One black box on top of 10 others and we developers sometimes wonder what's hidden 15 stories down from the top!"

Als je uiteindelijk die .pst files als tabbed text of oziets hebt, kan je ze wel weer importeren in Mail als je de optie “importeer text” selecteert, je kan dan kiezen tussen tabbed text en MBox.

Zo te zien zijn er veel mogelijkheden om jullie problemen op te lossen.[/quote:6667d6d501]

Hmmm dit is wel een leuke hint… Weet alleen niet zo of je als tabbed text kunt exporteren. Dat moet ik dan even nakijken.

Weet je dan ook toevallig of de mappen structuur blijft bestaan?

Nee. ik weet niet meer dan jij, heb gewoon een beetje op internet gezocht bij wijze van nuttige bijdrage aan dit forum, na mijn optimistische post in het begin dat alles kon... :wink:

Ha ha ha ha... ok... Bedankt in ieder geval! :-)

Ik heb voor het migreren van mijn Outlook bestanden het programma Outlook2Mac gebruikt. Echt een super programma, het leest alles outlook uit en exporteert de agenda, contactpersonen en mail netjes naar de voor mac bekende bestandformaten. [url]www.littlemachines.com[/url]