Outlook onder 9.2 niet in, niet uit

Een kennis van me heeft net breedband van Casema. Ze heeft een eigen domein.

Haar e-mail heeft tot twee dagen geleden gewoon gewerkt, maar nu kan ze opeens geen mail
versturen en geen mail ophalen.

Internet werkt wel gewoon. Hotmail kan ze wel ophalen en via Entourage werkt het ook niet.

Het vreemde is dat dus zowel de pop als de smtp het niet doen (twee verschillende servers)

Wie weet een oplossing??

is het haar eigen email adres dat ze heeft bij haar casema breedbandabonnement of is het het adres van haar eigen domein?

Ik weet wel dat casema pas wat dingen heeft veranderd zodat je niet of niet zo makkelijk meer via een andere smtp server dan die van casema mail kunt versturen. Ophalen zou gewoon wel moeten kunnen.

Er is soms ook nog wel eens een storing op de server van casema, maar meestal duurt dat niet zo lang voor het is opgelost. Misschien helpdesk even bellen?

het is haar eigen domein e-mail

als het aan de smtp zou liggen zou alleen versturen een probleem moeten zijn.

maar vooral omdat de smtp en de pop verschillend zijn en allebei niet werken vind ik zo vreemd.

Heb btw zowel de helpdesk van casema en van de host van het domein al gecontact

maf, ik heb meerdere domeinnamen via een casema kabel abonnement en heb nergens last van.

pop van de domein en smtp van casema, gaat allemaal prima.

SCCS in ieder geval!

Het probleem is inmiddels opgelost.

Beide problemen bleken toch bij de host te liggen. Heel raar wat betreft de smtp

maar goed het zij zo.

Niet zo raar.... De pop- en de smtp-server zijn vaak één en hetzelfde apparaat... Het verschil in adressen heeft te maken met de protocollen die gebruikt dienen te worden. Het Post Offive Protocol wordt meestal gebruikt voor het ophalen van post, en SMTP voor het afleveren van post.

Dat er verschillende domeinnamen zijn, doet er ook niet toe, Casema heeft waarschjnlijk een paar grote bakken staan, die voor alle soorten kabel- en ADSL-aansluitingen gebruikt worden. Dus een klant van Wanadoo kan op hetzelfde apperaat zijn post hebben staan, als een klant van Casema…

Overigens hier wel de waarschuwing dat de uitgaande server (smtp) van de provider van je aansluiting moet zijn, terwijl de POP van elke aanbieder kan zijn. Voorbeeld: Ikzelf heb een abbonement bij XS4ALL, maar als ik bij mijn vriendin zit met Wanadoo, dan accepteert de SMTP van XS4ALL mijn post niet meer… Oplossing: als uitgaande server Wanadoo instellen en alle post kan gewoon vanaf mijn laptop verstuurt worden… Thuis niet vergeten om de SMTP van XS4ALL weer in te stellen… Mail.app doet dit overigens handig, lukt het op server a niet, dan probeert het gewoon server b… :slight_smile: