Over geheugen... - merken, soorten en garanties

Op dit forum zie/lees ik geregeld discussies over werkgeheugen en dan gaat het over merken, soorten en garanties.

Daarom vond ik het wel interessant om daar een apart onderwerp over op te starten en met name vanwege het feit dat ik enkele dagen geleden hier ook telefonisch met iemand van de Apple Store een gesprek over had.

Ik wilde namelijk wat meer informatie over het Apple Care Protection Plan welk voorziet in twee jaar extra garantie enz. enz. waarbij ik vroeg of deze garantie gehandhaafd blijft indien ik bijv. Kingston geheugen zou plaatsen en/of zou toevoegen. Ik kreeg dus te horen dat Kingston uiteraard niet van Apple is en dat daarmee zowieso alle garantie komt te vervallen, dus ook de standaardgarantie van het eerste jaar!

Nou heb ik zelf verder nooit problemen (gehad) met 'vreemd' werkgeheugen, maar naar aan leiding van het telefoongesprek vond ik het toch vermeldenswaardig.

Groet,
Bert

Het is de gebruiker toegestaan zelf RAM te installeren. Het is onzin om daarmee de garantie te laten vervallen. Het is bovendien nooit te bewijzen dat bij een eventueel probleem het RAM de oorzaak is. Je kunt het er immers zo uittrekken. Je hebt uiteraard wel een probleem als je het RAM er niet goed in zet, of het verkeerde type installeert en vervolgens Apple de schuld geeft. Dan zullen ze terecht de claim afwijzen.

Klopt, want ik heb zelf meer dan eens geheugen toegevoegd cq verwisselt alleen zegt Apple dat de garantie ook vervalt als je er geheugen in plaatst als dat niet van Apple zelf is ???

[quote:post_uid0="Bert"]..plaatsen en/of zou toevoegen. Ik kreeg dus te horen dat Kingston uiteraard niet van Apple is en dat daarmee zowieso alle garantie komt te vervallen, dus ook de standaardgarantie van het eerste jaar![/quote:post_uid0] Volgens mij hadden we al eerder vastgesteld dat de methode van verwijderen niet voor alle computers geldt.Bij een powermac is dat in ieder geval geen probleem,bij een I book en TiBook ook niet.

Ik vraag me af of alle geheugen dat links en rechts bij Apple dealers verkocht wordt ook door apple goedgekeurd is.Ik zie toch wel eens bv.Kingston geheugen bij Apple winkels.Dat zou dan betekenen als je de garantie wilt behouden en je wilt het geheugen uitbreiden je eigenlijk alleen bij de Apple store terecht kunt!

Lijkt me uiterst vreemde situatie.

Als ik naar een Apple dealer toe ga en ik LAAT b.v. Kingston installeren - goedgekeurd door Apple-, dan zou dus mijn garantie vervallen? Onzin. Deze persoon bij Apple moet even klapjes krijgen. Ik snap dat Apple graag via de store wil verkopen incl. veel extra RAM. Maar zo'n beetje alle later geplaatste RAM verbannen is echt te gek voor woorden.

[quote:post_uid0="Steve's lovechild"]Ik snap dat Apple graag via de store wil verkopen incl. veel extra RAM.[/quote:post_uid0] Dat vermoeden had ik eigenlijk ook wel, maar ik vond toch dat ik het even moest vermelden aangezien we hier toch ook onze ervaringen uitwisselen incl. de verkooppraatjes en technieken die links en rechts worden toegepast.

Een andere reden waarom ik die vraag stelde aan de Apple Store is vanwege het feit dat Apple-geheugen duurder is dan bijv. Kingston met dezelfde levenslange garantie.

OK, maar bedankt voor jullie bijdrage :slight_smile:

[quote:post_uid0="Steve's lovechild"]Deze persoon bij Apple moet even klapjes krijgen. Ik snap dat Apple graag via de store wil verkopen incl. veel extra RAM. Maar zo'n beetje alle later geplaatste RAM verbannen is echt te gek voor woorden.[/quote:post_uid0] Even ter info: Op guide.mac.com maakt Apple zelf reklame voor Kingston geheugen ;)

Dus einde discussie!