Over hoeveel CD's een SVCD splitten

Ik heb nu net mijn eerste SVCD gemaakt (na VCD verlaten te hebben). De film duurt 100 minuten en de kwaliteit is mooi, alleen als de beelden wat snel worden zie je een beetje blokjes. Ik ben bang dat zodra je een langere film nog over 2 CD's verdeeld de kwaliteit zwaar te leiden zal hebben.. dus mijn vraag aan jullie is:

Over hoeveel CD’s splitten jullie een SVCD? En wanneer stappen jullie over naar bijvoorbeeld 3 CD’s?

Ik zat te denken aan standaard 2 CD’s maar zodra de film groter wordt dan 120 minuten overstappen op 3 CD’s… is dit een goed idee?

Hoi ArthurZZZ,

Ik heb geen oplossing voor je, maar wel een vraag. Kun je mij vertellen hoe je een SVCD precies maakt. Ik wil namelijk een film maken van mijn digitale foto’s en deze op een CD branden. Welke stappen moet ik nemen en welke software is nodig?

Hoe je van digitale foto's een film maakt zou ik niet weten... Ik neem aan dat dat met iMovie wel zou moeten lukken! Wat voor soort film iMovie dan maakt weet ik niet! Maar als het een .mov is of een .mpg (.avi of .vob lijken me zeer onwaarschijnlijk, maar die kunnen ook omgezet worden.) dan kunnen ze omgezet worden naar een SVCD. Download het programma ffmpegX (te vinden op www.versiontracker.com) en open de bijgeleverde installatie programma. Download mpeg2enc, mencoder en mplayer (de urls staan in het installatie programmaatje) en installeer die. Open dan ffmpegX en kies bij Quick Presets SVCD (PAL). Klik op Open... en selecteer je film. Klik op Save as... en kies waar het resultaat moet komen. Zorg ervoor dat je genoeg ruimte over hebt. Bij options moet je mplayer decode aanzetten of QT decode aan hebben, maar dan moet je de quicktime mpeg-2 decode dinges hebben, en dat kost geld! Letterbox zet ik altijd uit net zoals Bicubic Scaling. Bij Profile moet je Standard SVCD in XSVCD veranderen. Bij Tools moet je bij Mux as ook XSVCD selecteren. Hou Author as SVCD aangeklikt en kies bij split hoeveel files je wil (kies bijvoorbeeld 2 als je het over 2 CD's wil splitten). Bij de 1e tab (Video) moet je dan het aantal minuten van de film invoeren. Ook het aantal CD's die je wil en wat voor soort CD's je gebruikt en klik dan op calc rate. Klik nu op Encode en wachten maar. Het duurt waanzinnig lang.. voor een film van 100 minuten moet je zo'n 11 uur rekenen, dus je kan het beter 's nachts laten pruttelen.

Als het klaar is krijg je als het goed is 2 .img files. Die 2 moet je dan in Toast als Multitrack CD-ROM XA branden (je moet Toast Titanium hebben en bij other kun je dan XA kiezen). Zorg ervoor dat de kleinere .img file met een -1 achteraan de file naam als eerst gebrand wordt anders gaat het fout.

Ik hoop dat het lukt, veel succes!

Met iPhoto kun je van je digitale foto's een QT filmpje maken, met muziek erbij als je dat wilt. Je krijgt dan een slideshow. Met Toast kun je dat op vcd branden. Met svcd heb ik gen ervaring.

[quote:60a4d71dc6="ArthurZZZ"]Hoe je van digitale foto's een film maakt zou ik niet weten... Ik neem aan dat dat met iMovie wel zou moeten lukken! Wat voor soort film iMovie dan maakt weet ik niet! Maar als het een .mov is of een .mpg (.avi of .vob lijken me zeer onwaarschijnlijk, maar die kunnen ook omgezet worden.) dan kunnen ze omgezet worden naar een SVCD. Download het programma ffmpegX (te vinden op www.versiontracker.com) en open de bijgeleverde installatie programma. Download mpeg2enc, mencoder en mplayer (de urls staan in het installatie programmaatje) en installeer die. Open dan ffmpegX en kies bij Quick Presets SVCD (PAL). Klik op Open... en selecteer je film. Klik op Save as... en kies waar het resultaat moet komen. Zorg ervoor dat je genoeg ruimte over hebt. Bij options moet je mplayer decode aanzetten of QT decode aan hebben, maar dan moet je de quicktime mpeg-2 decode dinges hebben, en dat kost geld! Letterbox zet ik altijd uit net zoals Bicubic Scaling. Bij Profile moet je Standard SVCD in XSVCD veranderen. Bij Tools moet je bij Mux as ook XSVCD selecteren. Hou Author as SVCD aangeklikt en kies bij split hoeveel files je wil (kies bijvoorbeeld 2 als je het over 2 CD's wil splitten). Bij de 1e tab (Video) moet je dan het aantal minuten van de film invoeren. Ook het aantal CD's die je wil en wat voor soort CD's je gebruikt en klik dan op calc rate. Klik nu op Encode en wachten maar. Het duurt waanzinnig lang.. voor een film van 100 minuten moet je zo'n 11 uur rekenen, dus je kan het beter 's nachts laten pruttelen.

Als het klaar is krijg je als het goed is 2 .img files. Die 2 moet je dan in Toast als Multitrack CD-ROM XA branden (je moet Toast Titanium hebben en bij other kun je dan XA kiezen). Zorg ervoor dat de kleinere .img file met een -1 achteraan de file naam als eerst gebrand wordt anders gaat het fout.

Ik hoop dat het lukt, veel succes![/quote:60a4d71dc6]

Wa nen uitleg…moet toch gemakkelijker kunnen, vb met iphoto

[quote:8c7bf22615="ArthurZZZ"]Ik heb nu net mijn eerste SVCD gemaakt (na VCD verlaten te hebben). De film duurt 100 minuten en de kwaliteit is mooi, alleen als de beelden wat snel worden zie je een beetje blokjes. Ik ben bang dat zodra je een langere film nog over 2 CD's verdeeld de kwaliteit zwaar te leiden zal hebben[/quote:8c7bf22615]

Mijn ervaring is dat je voor SVCD’s ongeveer 45 speeltijd per normaal CD’tje hebt.

Maar wanneer je je VCD of SVCD laat encoderen adviseer ik om alle opties maximaal te doen. Het duurt langer maar het resultaat is beter. En bedenk crap in = crap out. Het heeft dus geen zin om een lage kwaliteit mpg om te zetten naar SVCD.

Pieter

Ik zou gewoon aan de standaard SVCD bitrate houden (max 2600bit/s variabel, 2778 incl. audio). Dan kom je inderdaad rond 45 min. per cd. Maar dat kan ffmpegx perfect bereken.

Ik heb het nog even berekend; Van uitgaand dat je 700 mb cd's gebruikt: 700*1000*8=5.600.000 5.600.000/2778=2.015,8 2.015,8/60=33.6minuten. Dat is het minimale wat je op een cd kan zetten.

Hoe variabeler je het encode hoe meer je er op kan zetten.

vergeten er bij te zetten.. ik gebruik XSVCD.. eXtended Super Video Compact Disc. Hiermee kan op 1 CD tot 100 minuten aan film... Ik heb nu een film van 100 minuten.. dat is dus 50 minuten per CD.. over 2 CD's gesplit en de kwaliteit is echt nog mooi... Maar omdat het dus op kan lopen tot 100 vraag ik me af of de kwaliteit dan echt bagger wordt.

Ik heb wel eens een miniDVD van 95 minuten gemaakt. Die kwaliteit was "te doen". Snelle beweging zijn dan wel redelijk bagger. Weet het niet zeker maar ik geloof dat ik toen SVCD resolutie heb gebruikt. Op een TV ziet het er natuurlijk beter uit dan op een beeldscherm. Maar als je het niet erg vindt om twee cd's te gebruiken zou ik dat zeker doen. Je kan natuurlijk ook altijd een clip van 5 minuten in een lage bitrate encoden. Dan weet je zeker hoe het resultaat is.

Ps voor degene die het niet weten, een miniDVD is een cd gebrand als DVD.
Dus met een video_ts map, en gewoon afspeelbaar in bijv. Apple DVD player.

Ik gebruik standaard al 2 CD's... en dan is de kwaliteit gewoon goed.. mooi... normaal beeld is het dan near DVD quality. Maar als een film lang wordt (120 minuten of langer bijvoorbeeld) zou ik het over 3 CD's willen splitten en ik vroeg mij dus af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en weten wanneer je ongeveer over moet gaan op 3 CD's...