Over naar de mac,zorgt voor wat vragen

Hallo,

Mijn vriendin en ik zijn over van Windows naar Mac. Zij heeft een iBook gekocht en ik een Mac Mini. Nu heb ik een aatal kleine vraagjes.

1. Hoe kan ik in OSX mijn mail backuppen en bijvoorbeeld de data in KeyChain?
  2. Wat voor tools gebuiken jullie voor het coverteren van wmv naar andere formaten?
  3. Waar kan ik informatie vinden over hoe je bijvoorbeeld een extra screesaver installeert of een extra bureaublad insteld? Ben eigelijk opzoek naar een goede online cursus speciaal voor switchers.
  4. Zijn er MustHave programma’s die bijna iedereen gebruikt en voor ons ook handig zijn? We willen graag weten welke dat onderandere zijn.

Welkom. Ik denk dat al je vragen ook met de [url=http://forum.macosx.nl/search.php]zoekfunctie[/url] te beantwoorden zijn. Ik kan je niet helpen met de eerste 2 vragen, maar de andere wel.

[quote:c8a3b6aaf5=“Tuvok”]3) Waar kan ik informatie vinden over hoe je bijvoorbeeld een extra screesaver installeert of een extra bureaublad insteld? Ben eigelijk opzoek naar een goede online cursus speciaal voor switchers.[/quote:c8a3b6aaf5]
Dit is een recente topic met allerlei links naar screensavers. Screensavers regel je onder systeemvoorkeuren -> Bureau & schermbeveiliging.
MacBjorn heeft een goed topic over sites voor mac-beginners geopend: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=37246. Daar staan tientallen links naar goede sites. En verder kom ik de sites www.macmiep.nl en www.xvsxp.com vaak tegen als goede switcher-cursussen.

[quote:c8a3b6aaf5=“Tuvok”]4) Zijn er MustHave programma’s die bijna iedereen gebruikt en voor ons ook handig zijn? We willen graag weten welke dat onderandere zijn.[/quote:c8a3b6aaf5]
In dit topic staat een lange lijst van handige programma’s. Meestal staat erbij welk windows-programma vergelijkbaar is.

[quote:3f8e3c8c2c="Tuvok"]Hallo,

Mijn vriendin en ik zijn over van Windows naar Mac. Zij heeft een iBook gekocht en ik een Mac Mini. Nu heb ik een aatal kleine vraagjes.

1. Hoe kan ik in OSX mijn mail backuppen en bijvoorbeeld de data in KeyChain?

2. Wat voor tools gebuiken jullie voor het coverteren van wmv naar andere formaten?

3. Waar kan ik informatie vinden over hoe je bijvoorbeeld een extra screesaver installeert of een extra bureaublad insteld? Ben eigelijk opzoek naar een goede online cursus speciaal voor switchers.

4. Zijn er MustHave programma’s die bijna iedereen gebruikt en voor ons ook handig zijn? We willen graag weten welke dat onderandere zijn.[/quote:3f8e3c8c2c]

5. Je keychain bevind zich in de map ~/Bibliotheek/Keychains (met ~ je eigen gebruikersmap), Mail staat in ~/Bibliotheek/Mail. Het backuppen van de map Bibliotheek is dus het handigste.

6. WMV is wat formaat betreft verreweg het onvriendelijkste op de Mac. Het is af te spelen in de standaard mediaspeler van Windows Media Player (met soms haperingen) en een beperkt deel doet het ook in VLC Media Player.

7. Het installeren van screensavers staat hier vermeld; http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=153381. Mijn ervaring is dat dit in Tiger nog niet goed werkt. Je moet dan in je eigen map ‘Bibliotheek’ een map ‘Screen Savers’ aanmaken waarin je de screensavers stopt. Je kan ze bijvoorbeeld vinden via Versiontracker. Een goede cursus voor switchers staat op http://www.macmiep.nl.

8. Ja, een aantal, alhoewel ook dat per persoon verschilt. Zijn ook andere topics voor, maar zal even m’n eigen ervaring geven: Adium (adiumx.com, een messenger voor zowel MSN als al het andere), PDF Broswer Plugin (voor PDF weergeven in je browser), VLC media player (filmspeler), Unison (nieuwsclient), Transmit (FTP).

[quote:1fbfd7ca7d="Tuvok"] 2) Wat voor tools gebuiken jullie voor het coverteren van wmv naar andere formaten? [/quote:1fbfd7ca7d]

Dit bijvoorbeeld.

[quote:dfe743bbe8="Kyokushinkai"][quote:dfe743bbe8="Tuvok"] 2) Wat voor tools gebuiken jullie voor het coverteren van wmv naar andere formaten? [/quote:dfe743bbe8] [url=http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23003]Dit[/url] bijvoorbeeld.[/quote:dfe743bbe8]

Ja geweldig, dit is wat ik zoek, bedankt :smiley:

Nog een nieuwe "domme"vraag. Is het mogelik om in de applicatie map nieuwe mappen aan te maken als spellen en grafisch etc?

[quote:d19f5d96e6="Tuvok"]

Nog een nieuwe "domme"vraag. Is het mogelik om in de applicatie map nieuwe mappen aan te maken als spellen en grafisch etc?[/quote:d19f5d96e6]

ja, moet je alleen als je een programma installeert (als er een installer bij zit) wel aangeven dat je het in die submap wil zetten. Als er geen installer bijzit kan je het zelf in de submap slepen.

@Tuvok: je kunt de map Applications beter met rust laten. OS X verwacht applicaties in die map. Applicaties van Apple bijv., worden alleen automatisch geupdate als ze op de oorspronkelijke plaats in die map staan.

Als ik je goed begrijp wil je al je applicaties wat overzichtelijker hebben, in groepen. Dan kun je beter een map aanmaken in je Thuismap, waarin je submappen maakt. Daarin maak je vervolgens aliassen aan van de applicaties. (Uit mijn hoofd: sleep de applicatie-icoon naar de juiste map met [command] + [option] ingedrukt. Het kan ook een andere combi zijn, even proberen.)

Sleep vervolgens de hoofdmap naar het rechtergedeelte van de Dock (naast de prullenbak). Rechtermuis/ [ctrl] klik en je hebt een ‘Startmenu-achtige’ lijst met programma’s, gegroepeerd in de door jou gemaakte submappen.

[quote:cf383324ae="Kyokushinkai"][quote:cf383324ae="Tuvok"] 2) Wat voor tools gebuiken jullie voor het coverteren van wmv naar andere formaten? [/quote:cf383324ae]

Dit bijvoorbeeld.[/quote:cf383324ae]
Hee, werkt dat ook voor video? Ik heb er nu alleen nog maar audio mee geconverteerd. Super progje is dat.
En over dat MustHave. Tja, wat de een moet hebben, wil de ander niet. Een paar dingen die ik te gek vind (zoek ze op www.versiontracker.com ):

• Mercury, is een veel beter alternatief voor MSN
  • DiscBlaze, absoluut te gek i.p.v. cd’s branden via de finder wat volkomen ruk is
  • ImageWell, snel plaatjes editen
  • Graphic Converter, zelfde verhaal
  • Xfactor, heel fijn p2p programma
  • DiskWarrior, absolute musthave voor als je Mac kuren krijgt

Ik heb weer een vraag:

Ik heb een iBook met Airport. Deze iBook wil ik verbinden met een draadloosnetwerk. De WirelessRouter is van het merk D-Link. Ik heb een boek gekocht over OSX maar die beschrijft alleen hoe je verbinding maakt met een Airport BaseStation.
Hoe kan ik, of heeft iemand informatie hoe ik verbinding kan maken met niet Airport Base Station Wireless Routers. Zoals in dit geval bij mij thuis?