Overgangsstottertje iTunes

Beste mensen,

Als ik muziek luister via iTunes (weet niet of andere programma’s 't zelfde probleem hebben), hoor je bij de overgang naar een volgend nummer even een korte pauze. B.t.w., dit probleem speelt alleen bij langere muziekstukken, die voor de handigheid in brokjes verdeeld zijn. Als voorbeeld de Matthäus Passion (even off topic: Herreweghe, 1st & 2nd recording :wink: :stuck_out_tongue: ): de verschillende onderdelen sluiten dus niet goed aan. De nummers in elkaar laten overvloeien helpt ook niet, want dan begint de evangelist dwars door een aria heen te zingen.

Dus: wie kan mij helpen iTunes de muziek precies zo af te spelen als in een gewone cd-speler???
Het is (psychish) geen onoverkomelijk probleem voor mij, maar beter is beter.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

FJV, je kunt in de voorkeuren van de individuele nummers aangeven na hoeveel (milli) seconden iTunes een nummer moet starten en op welk tijdstip hij het moet afbreken. Ik gebruik het wel om vervelende lange intro's bij sommige nummers over te slaan. Met wat gepiel, moet het je lukken de Matthäus soepel te beluisteren. Succes.

Dit komt door de manier waarop mp4 (AAC) files zijn opgebouwd. Aan het begin (of het einde) van de muziekinformatie in de file staat de metadata. Hierin zijn bijvoorbeeld de DRM-informatie, titel van track, album en componist en het plaatje van de album-hoes opgenomen. In iTunes kun je voorkomen dat je dit hoort door een hele korte overlaptijd (crossfade) tussen twee nummers in te schakelen. Op je iPod zal je dit altijd blijven horen. Je kunt dan wel bijvoorbeeld een heel lang nummer van de doorlopende tracks maken.

Op de site van apple staat hoe je dat kunt doen.
http://www.apple.com/itunes/import.html (onderaan de pagina)

Als AIFF of WAV importeren dus MP3&4 hebben inderdaad metatags aan het begin zitten. Daarom kun je ook geen loops maken met MP3s

zit in de nieuwe vrsie van itunes niet een functie hiervoor: Handy Concept for Concept Rock

[quote:432314e373]Handy Concept for Concept Rock

Many music CDs contain songs that blend into each other, and importing them to iTunes may create a small gap between songs that interrupts the flow. If you use the iTunes Join Tracks feature, the program melds two or more songs into one, continuous gap-free track. So now you can enjoy listening to classical music, concept rock albums and extended dance mixes without the silent treatment.[/quote:432314e373]

Dat van die metadata is natuurlijkk totale onzin! Metadata wordt uiteraard niet afgespeeld door de player en veroorzaakt ook geen gaten.

Je kan de tracks die bij elkaar horen selecteren en dan appeltje-i en dan zeggen “part of a compilation”. Vervolgens in voorkeuren de crossfade tussen nummers uitzetten.

[quote:a6261951ac="colpolyp"] Vervolgens in voorkeuren de crossfade tussen nummers uitzetten.[/quote:a6261951ac]

intresting maar waar vind ik crossfade in de voorkeuren ?

Tabje audio -> laat nummers in elkaar overvloeien.

tabje audio, bovenste optie.

THX

Kon het ff niet vinden bij mij heet die functie namelijk : lecture en fondu

Lezen tijdens het fonduën?

Die Walonen moeten ook niet gekker gaan doen! :stuck_out_tongue:

[quote:33dc0c39d9="colpolyp"]Dat van die metadata is natuurlijkk totale onzin! Metadata wordt uiteraard niet afgespeeld door de player en veroorzaakt ook geen gaten.[/quote:33dc0c39d9]

Maak jy is een loopje in flash met een MP3.

[quote:9f17a748b2="bruno"][quote:9f17a748b2="colpolyp"]Dat van die metadata is natuurlijkk totale onzin! Metadata wordt uiteraard niet afgespeeld door de player en veroorzaakt ook geen gaten.[/quote:9f17a748b2]

Maak jy is een loopje in flash met een MP3.[/quote:9f17a748b2]

Colpolyp heeft hier voor 100% gelijk. Loopjes maken met MP3 is voor goede muziek software het zelfde als loopjes maken met WAV of andere codec’s. Met flash heb ik het nog niet gedaan maar wel met andere muziek software en heb er absoluut geen problemen mee tegengekomen ( zou ook niet weten waarom er problemen moeten zijn).

[quote:19be35a3d1="LoveBug356"]Colpolyp heeft hier voor 100% gelijk. Loopjes maken met MP3 is voor goede muziek software het zelfde als loopjes maken met WAV of andere codec's. Met flash heb ik het nog niet gedaan maar wel met andere muziek software en heb er absoluut geen problemen mee tegengekomen ( zou ook niet weten waarom er problemen moeten zijn).[/quote:19be35a3d1] En waar gaat het "Handy Concept for Concept Rock " dan over. En natuurlijk is metadata geen totale onzin. In flash is deze onzin te horen. Ik heb het wel met flash gedaan. Als je in Itunes de fade optie gebruikt is hij nog steeds niet 100% aangesloten want de volgende track begint dan al als de ander nog aan het spelen is. (dat is toch sowiezo de definietie van faden) Of ben ik nou zo raar? :? Of ben ik toe aan een softwareupdate??

[quote:684f807c75="bruno"] En waar gaat het "Handy Concept for Concept Rock " dan over. [/quote:684f807c75]

Dat staat bovenaan al uitgelegd. Zorgt dat je in iTunes geen pauze hebt tussen de nummers.

[quote:684f807c75=“bruno”]
En natuurlijk is metadata geen totale onzin. In flash is deze onzin te horen. Ik heb het wel met flash gedaan.
[/quote:684f807c75]

Wat je hoort is niet het lezen van de meta-data( gaat zo snel dat je het nog niet kunt horen) maar het bufferen van de data. ( Zoals ook met de meeste mp3 spelers)
Kijk Hier maar eens voor de werking van het decoderen van MP3’s, dit is een van de meest gebruikte MP3 / AAC decoder. (Datasheet PDF)
Of hier zijn er enkele projectjes rond.
Heb ook zo een van gemaakt. :smiley:

[quote:684f807c75=“bruno”]
Als je in Itunes de fade optie gebruikt is hij nog steeds niet 100% aangesloten want de volgende track begint dan al als de ander nog aan het spelen is. (dat is toch sowiezo de definietie van faden) Of ben ik nou zo raar? :? Of ben ik toe aan een softwareupdate??[/quote:684f807c75]

Ik denk dat het de eerste optie is. Je weet de definitie van faden en toch vind je het raar. :?
Als je voor faden kiest ( in mekaar overlopen) is het logisch dat ze niet 100% aan mekaar aansluiten. ( het tweede liedje is al begonnen voor het eerste gedaan is).

Een hoop te lezen, met een hoop waste, maar ga het proberen thanx :wink:

Maar waarom flash zelf de kleinste mp3 steeds maar weer moet bufferen is voor mij nog steeds een vraag dan, dacht ik het antwoord te weten… (Gebruik nu .wavs in flash voor loops zonder problemen) Dus als je daar een antwoord op weet hoor ik het graag.

Dat Flash het niet kan betekent nog niet dat iTunes het niet kan. Bovendien wordt de snelheid (framerate) van Flash bepaald door de snelheid van je browser/computer. (Test: Als je een Flash animatie bekijkt in je browser en je maakt een ander venster actief dan gaat de Flash langzamer / schokkeriger afspelen.) Ook de gebruiker kan de kwaliteit van de player lager zetten en dus het processorverbruik bveinvloeden.

Dus dat Flash moeite heeft met MP3’s goed afspelen is begrijpelijk, het is van veel meer factoren afhankelijk of het goed werkt. En WAVjes zijn niet gecomprimeerd, dus minder rekenwerk voor de Flash player, dus betere resultaten.

Maar goed, om weer on-topic te geraken, FJV, heb je al iets geprobeerd en werkt het?

Ehh..., mij iBook wordt momenteel gerepareerd / is gerepareerd (kmoet 'm nog ophalen). Is al voor krap drie weken weg. En dat alleen maar voor een tikje in de combo-drive (als je nm kantelt). kGa 't dus vandaag of morgen proberen, maar kdenk dat 't wel gaat lukken. :wink:

En allemaal alvast bedankt!