Overgestapt maar wil nu graag printen?

Ben vorige week definitief overgestapt na 12 jaar in de Windhoos wildernis te hebben doorgebracht (kwam daarvoor van een Amiga af) en voel me helemaal thuis op de Mac. Heb hier en daar wat moeilijkheden om alternatieve software te vinden voor mijn iMac maar door de bank genomen heb ik 90% van mijn spullen weer op en rennende.

Er is alleen one more thing wat nog niet goed draait te weten mijn printer. Ik heb een Canon Pixma iP4000 en deze werkt onder Windows altijd zonder problemen. Na het opstarten van mijn iMac werd de printer dan ook gevonden maar alle afdrukken komen allemaal wat flets uit de printer. Geen probleem even de drivers downloaden en deze installeren en het spul draait. Zou je zeggen. Helaas blijft OSX hardnekkig volhouden dat ik driver versie 4.1 gebruik terwijl de drivers van Canon zelf versie 2.0 zijn. Is er ook een manier om deze drivers “af te dwingen” zoals dit ook met Windows kon?

Ander printprobleem is het afdrukken van docs en foto’s op dezelfde printer vanaf Windows machientjes. Heb de printer via windows sharing aangezet voor sharen onder Windows machines en als ik bonjour opstart op een XP machine in het netwerk wordt deze ook keurig gevonden. Probleem is alleen dat deze wordt herkend als een Generic postscript printer. Afdrukken via deze optie geven ook “fletse” kleuren. Als ik aan Windows zijde ipv Generic probeer handmatig de printer op iP4000 te zetten komen de afdrukken helemaal niet aan. Anyone willing and able to help a switcher ?

Hmm, raar probleem. Ik zou proberen eerst de "oude" Canon drivers weg te gooien en daarna de nieuwste te installeren. (volgens Canon zou dit vs. 2.62 moeten zijn voor de ip4000)

[quote:8f2a6188fb="TonE"]Hmm, raar probleem. Ik zou proberen eerst de "oude" Canon drivers weg te gooien en daarna de nieuwste te installeren. (volgens Canon zou dit vs. 2.62 moeten zijn voor de ip4000)[/quote:8f2a6188fb]

Errm hoe verwijder je deze? Door gewoon de printer weg te gooien in system preferences?

[quote:56934b73e4]Door gewoon de printer weg te gooien in system preferences?[/quote:56934b73e4]

Nee, de drivers blijven dan gewoon staan. OSX installeert standaard drivers mee voor tal van printers.
Je vind ze in library–> printers–> Canon. Ik heb het idee dat als jij de ip4000 printer wilt installeren het os er de verkeerde driver bij zoekt, iets wat je wellicht kunt voorkomen door alle overbodige drivers te verwijderen.

Vraagje, hoe vind ik vanuit Mac OSX een printer die is aangesloten op een Windows PC, die aan mijn (draadloze en door mijn Powerbook gewoon goed te bereiken) netwerk hangt?

Als je printer in het netwerk zit zou je hem moeten kunnen zien in de finder bij NETWERK. Je moet wel bestands en printerdeling aan zetten in de systeemvoorkeuren.(delen.)

Heb de Canon map verwijdert en jawel hij herkent nu de correcte versie aan Mac zijde. Enige probleem wat blijft is dat Bonjour onder Windows de printer alleen herkent als een Generic Postscript printer. Met nog steeds de slechte afdrukkwaliteit. Als ik aan de Windows zijde hadnmatig een Canon driver toevoeg wordt het geinstalleerd alleen wordt de printopdracht niet naar de printer gestuurd :?

[quote:547268c4e0]Use the Bonjour Printer Wizard on the Windows computer to set up to print to your printer.[/quote:547268c4e0]

Heb je het zo gedaan?

[quote:f19f5848a0="TonE"][quote:f19f5848a0]Use the Bonjour Printer Wizard on the Windows computer to set up to print to your printer.[/quote:f19f5848a0]

Heb je het zo gedaan?[/quote:f19f5848a0]

Oui, en Bonjour zegt dan ook Bonjour maar geeft mij vrolijk de keuze Generic postscript printer. :oops:

Misschien dat dit je verder kan helpen:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20021101062604548