overprint stroke

Hallo Maccers,

Ik wil in een drukwerkje een gekleurd vlak op een gekleurde achtergrond plaatsen. Nu heb ik altijd gehoord dat je dat vlak dan best een stroke geeft die je vervolgens op “overprint” zet om zo een mooie aaneensluiting van de vlakken te verkrijgen. Allemaal goed en wel maar HOEVEEL PUNT geef je die stroke dan minimum??

groeten,
Alfonzo

Zeker niet te hoog zetten, ik neem meestal iets tussen de 0,2 en 0,4 pt. Let wel: moderne RIPS passen dit zelf aan maar dat check je best eens vooraf.. succes

Laatst heb ik dit met (een andere drukker) gedaan, die zei dat alles door de RIP zou worden geregeld. Niet dus! Overal witte randen :( Nu kan het aan mij liggen, maar ik vertrouw voor mij onbekende drukkers op dat vlak niet meer. Eerst zien dan geloven. Kan het kwaad om dit handmatig aan te passen op de door mij eerder beschreven methode als de RIP dit toch voor zijn rekening mocht nemen?

Ai, d's minder. Neen hoor, het kan geen kwaad het handmatig toe te passen als je niet zeker bent! Ik werk grotendeels met een vaste drukker en die doet het wel goed maar bij twijfel pas ik het ook zelf aan.

Als je over een illustrator bestand praat is het logisch dat hij niet aangepast wordt zou lekker zijn als je in je illustrator bestand een lijn heb zitten die 10 mm breed is en de rip pas hem aan naar 0.2 pt dan ben je zeker niet blij

Oja let wel op als je de illustrator docuement gaat verkleinen wordt je stroke ook verklein denk daar ook goed aan

nee het betreft geen illustrator doc maar een indesign doc

persoonlijk vind ik 0.2 pt teveel, ik zou eerder gaan voor 0.1 pt, maar dat is een kwestie van smaak. Dan reken ik vanuit het kader naar buiten. Illustrator lijnen bijvoorbeeld gaan vanuit het midden. De buitenste helft werkt dan alleen mee voor de trapping. Dus dan hanteer ik het dubbele. Let dus op hoe je je lijnen hebt staan in indesign, die kan namelijk drie kanten opgaan en het lijkt me dat dat verschil maakt. In principe kun je in indesign ook zien wat daar als standaard wordt gebruikt. Ik dacht eerder in de richting van 0.2 pt, maar nogmaals ik vind het teveel. Quark gebruikte al aardig 'vette' trapping, dat was 0.144 pt meen ik me te herinneren.

sccs

draai anders ook eens je samengestelde print uit met voorvertoning overdruk aan, dan zie je hoe dik het eruit komt te zien.

[quote:aba550847c="was frans"]Illustrator lijnen bijvoorbeeld gaan vanuit het midden. De buitenste helft werkt dan alleen mee voor de trapping. Dus dan hanteer ik het dubbele. Let dus op hoe je je lijnen hebt staan in indesign, die kan namelijk drie kanten opgaan [/quote:aba550847c]

in illustrator kunnen de lijnen ook naar binnen (weinig zinvol in dit geval :wink: ) en naar buiten.

[img:aba550847c]http://www.13m2.speedlinq.nl/stroke.jpg[/img:aba550847c]

Prepress software, zoals [url=http://www.artwork-systems.com]ArtPro[/url] kan vaak automatisch "trappen" zoals dat heet. Vraag best eens na bij je drukker of je het nog wel handmatig moet doen...

[quote:e93db6e490="EagerB0bNerd"][quote:e93db6e490="was frans"]Illustrator lijnen bijvoorbeeld gaan vanuit het midden. De buitenste helft werkt dan alleen mee voor de trapping. Dus dan hanteer ik het dubbele. Let dus op hoe je je lijnen hebt staan in indesign, die kan namelijk drie kanten opgaan [/quote:e93db6e490]

in illustrator kunnen de lijnen ook naar binnen (weinig zinvol in dit geval :wink: ) en naar buiten.

[img:e93db6e490]http://www.13m2.speedlinq.nl/stroke.jpg[/img:e93db6e490][/quote:e93db6e490]

aha CS2 dan waarschijnlijk, zo ver ben ik nog niet, maar wel fijn om te weten!

En nog even terug naar de oorspronkeljke vraag: doen we nu wel of niet aan trapping "met het handje"? Ikzelf doe het in ieder geval nooit, en heb er ook nooit problemen mee. dacht altijd dat dat in moderne software "vanzelf" geregeld werd.

bij mij ligt het er heel erg aan voor wie of wat het is. Heb een tijd lang snoepverpakkingen gemaakt (folie) en daar deden we het altijd wel, maar dat is ook een heel ander verhaal als offset, veel moeilijker sluitend te drukken. Tegenwoordig doe ik het steeds minder. Wel maak ik af en toe een brochure met goud op, goud zit dan in psd bestanden verwerkt en dan doe ik het goud ook altijd met trapping de deur uit, 1 px. Het blijft een lastig verhaal. Niet elke drukker vertrouw ik wat betreft dat zij het doen, je hebt ook drukkers die zonder te kijken zwart op overdrukken zetten in de rip bijv. en dat kan nog wel eens link zijn als je bewust grote vlakken hebt uitspaard die over foto's lopen bijv. contact met de drukker hebben is vaak het beste.