Overstap naar ibook (wireless internet)

Hoi allemaal. Ook ik ben nieuw hier en zit al een paar maanden erover na te denken om te switchen. Dit punt komt steeds dichterbij maar er blijft natuurlijk nog wel enige twijfel. Ik wil hoogst waarschijnlijk gaan voor de goedkoopste Ibook 12 inch. Ik heb na zeker enkele maanden nog steeds niet mijn wireless internet aan de praat op mijn windows-bak en heb de hoop ook opgeveven, alles maar weer mooi in de doos gestopt en de leverancier op de hoogte gesteld van het probleem en om het eventueel het gehele pakket maar weer te retouneren. Zal de volgende combinatie geen problemen opleveren zodat ik de reeds nieuw aangeschafte producten voor wireless internet niet hoef te retouneren?: Wireless Network Router Kit van Sitecom (type WL-521) + Wireless USB adapter en de Ibook 12 inch?

[url=http://www.apple.com/airportextreme/]Klik hier eens ;) [/url]

Als je wifi support hebt, voor de wifi standaard 802.11 , dan ben je direct vertrokken met je ibookje , zoals ik met m’n powerbookje :wink:

Op de doos staat wel system requirement: Windows en er staat ook iets op over 802.11b Zal dit voldoende zijn?

Hij werkt gewoon op Mac denk ik. Ik heb vorige week ook een Wifi router gekocht, van Linksys. Deze werkt op 802.11g, maar als ik het goed heb werkt Airport Extreme(de WiFi kaart in je iBook) zowel met 802.11g als 802.11b(kan het even zo snel niet vinden in mijn manual). Mijn iBook herkende de router meteen, ik was alleen even bezig met het instellen van de router zelf. Maar een paar pogingen verder had ik alles draaien, zowel op mijn iBook als op mijn Windows bak. Misschien dat je dat USB ding niet eens aan je iBook hoeft te hangen.

Ga niet voor die 802.11b router !!! die heeft maar een snelheid van 11mb/s de ..11g 54mb/s en zo een USB stick hoeft ook niet ! neem gewoon een Ibook met een airport extreme kaart(ingebouwd) omdat deze beter zijn !

ik kan zeker D-link routers aanbevelen ! deze moet je gewoon configureren en dan wep/wpa instellen die geeft ge ook in op uwe Ibook en voilà da ist :smiley:

volgens mij is de simpelste en vooral de beste oplossing: koop een ibookje met een airportextreme kaart en een airport express. Alles werkt perfect en je zal geen problemen hebben. :D

Het probleem is dat ik die zooi hier nog heb liggen en het natuurlijk liever gebruik dan in de doos laat liggen. Met men Windows kreeg ik het dus niet aan de praat maar misschien dan wel op men toekomstige Ibook. Nu nog aantrekkelijker met de Ipod studentenactie natuurlijk.

[quote:4b343f18b5]Op de doos staat wel system requirement: Windows en er staat ook iets op over 802.11b Zal dit voldoende zijn[/quote:4b343f18b5]

Ik ga ervan uit dat het hierbij vooral gaat om de system requirement voor de USB dongle. Als het goed is, heb je die bij een iBook niet nodig omdat er bij nieuwe iBooks standaard een airport express Wifi voorziening is ingebouwd.

Meestal zijn routers stand-alone apparaten die je via een Web-interface kunt configureren. Dat kan met vrijwel iedere browser, en dus ook met Safari, Explorer of Firefox op je mac.

Als de sitecom aan de standaarden voldoet, dan moet het lukken om hem met je Mac te laten communiceren. Mijn ibook werkte tot nu toe prima via een Unex, een US robotics en een Linksys wireless router. Verder blijkt ie ook te kunnen werken op het Wifi netwerk van de Universiteits campus, maar ik weet niet wat voor routers/ accesspoints ze daar gebruiken.

De standaard 802.11b is niet meer helemaal van deze tijd. Maar 11Mbit is meestal voldoende als het voornamelijk om het internetten gaat.

Wat belangrijker is, is of alles in het netwerk WPA-beveiliging ondersteunt. Het iBook/ OSX heeft dat wel, maar als je router het niet zou hebben, dan moet je terug naar de ouderwetse WEP-beveiliging. En dat is, volgens ingelichte kringen, zo lek als een mandje. :innocent:

[quote:7871ac12cd="btech"]volgens mij is de simpelste en vooral de beste oplossing: koop een ibookje met een airportextreme kaart en een airport express. Alles werkt perfect en je zal geen problemen hebben. :D[/quote:7871ac12cd] Ik heb een iBook met Airport, maar wireless verbinding is niet echt optimaal. Ik snap dat als je hem dichtklapt dat je dan geen signaal meer ontvangt, maar soms zit ik al een half uur op dezelfde plek te MSN-en, verbreekt hij opeens de verbinding! Zonder dat ik hem dichtdoe, of iets ervoor hou oid... En het moment daarna heeft hij weer 4 streepjes Erg vaag (voor mij dan, jullie hebben er vast meer verstand van)

Ik had het wireless internet op mijn Windows-bak wel aan de gang maar dus echt te traag. Het was te vergelijken met een isdn-verbinding. Na de router te hebben ge-update werkte dit ook niet. Ik zal dus de software van de router moeten configureren naar het MACOSX? En de Wireless USB-adapter komt dan ook hierbij te vervallen omdat deze dus in principe zit verwerkt in de Ibook? Ik zal er ook geen zware werkzaamheden mee verrichten dus dat de snelheid omlaag gaat bij 802.11b is niet zo erg. Maar het moet dus niet zo traag worden als een ISDN verbinding.

[quote:e45b2397aa]Ik zal dus de software van de router moeten configureren naar het MACOSX?[/quote:e45b2397aa]

Welnee, zo’n router is als het goed is een stand alone apparaat. Het is een soort poort naar het internet, en het voldoet aan standaarden. Of je nu een mac, windows of linux computer aansluit, dat maakt niet uit. Het is vaak wel handig om de firmware van de router up-to-date te houden. Maar goed, die heb je dus zelf al ge-update.
De traagheid of snelheid van het wireless netwerk kan ook beinvloed worden door andere storingsbronnen. Apparaten met bluetooth, sommige analoge draadloze telefoons, beveiligings systemen, ze maken allemaal gebruik van ongeveer dezelfde frequenties. Dat kan onder andere interferentie veroorzaken. Wat je er precies aan kunt doen weet ik niet precies. Ik weet wel dat er in het Airport menu een optie “interference robustness” zit. Als de verbinding niet helemaal betrouwbaar werkt, dan wil die optie bij mij nog wel eens helpen.
Verder kan ik me voorstellen dat in de 802.11g standaard betere/uitgebreidere voorzieningen zijn getroffen als in de 802.11b standaard. Ik weet die dingen niet allemaal uit mijn hoofd, het werkt meestal wel goed hier.

Ga zelf binnenkort ook de switch maken naar een iBook 12" vanwege het formaat, (voorspelde) einde van continu onderhoud plegen aan mijn Windows PC en vooral meer slimme functionaliteit voor fotografie en basisvideo editing.

Wat betreft draadloos netwerken:

• routermerk maakt niet uit, airport extreme = 80211.g Wifi
  • linksys WRT54G router is een perfect apparaat zowel in 11mb als in 54mb modus of gecombineerd
  • instellen van een router onder Windows als het kan altijd via een vaste verbinding (ethernetkabel) doen, draadloos kan maar zorg er dan voor dat pc en router in dezelfde kamer staan, voorkomt problemen
  • voor het instellen van de router altijd eerst de juiste gegevens bij je internet provider navragen of, zoals bij XS4ALL op hun ADSL nieuwsgroep opzoeken
  • van belang is dat je het juiste protocol kiest (PPtoP etc.) voor de router, geen WEP/WAP beveiliging aanzet totdat alles werkt (daarna wel direct doen)
  • de netwerkconfiguratie van je windows pc zodanig instelt dat deze automatisch een IP-adres krijgt toegewezen

Kortom:

• draadloos netwerk opzetten vergt wat geduld, de handleiding goed lezen
  • kennis van je windows configuratie en hoe die goed in te regelen
  • apple computer + apple airport is natuurlijk volledig op elkaar ingesteld

Succes!

Is het ook mogelijk om een pc niet draadloos aan te sluiten op internet en dan je iBook wireless aan te sluiten? Ben een leek op dit gebied.

[quote:d4dea2d708="awwexl"]Is het ook mogelijk om een pc niet draadloos aan te sluiten op internet en dan je iBook wireless aan te sluiten? Ben een leek op dit gebied.[/quote:d4dea2d708]

Moet je even bij je modem kijken. Bij mij zitten er 4 porten in om pc’s gewoon aansluiten via een ethernetkabel. Ik heb mijn pc dan ook nog met een ethernetkabel verbonden en draadloos met mijn iBook, dus ja het kan :slight_smile:

[quote:7b03c017c4="Demon Hunter"][quote:7b03c017c4="awwexl"]Is het ook mogelijk om een pc niet draadloos aan te sluiten op internet en dan je iBook wireless aan te sluiten? Ben een leek op dit gebied.[/quote:7b03c017c4]

Moet je even bij je modem kijken. Bij mij zitten er 4 porten in om pc’s gewoon aansluiten via een ethernetkabel. Ik heb mijn pc dan ook nog met een ethernetkabel verbonden en draadloos met mijn iBook, dus ja het kan :)[/quote:7b03c017c4]

Bedoel je kijken in de modem of router?

Ho, router bedoel. Sorry my bad :oops:

In principe hoef ik dus niks extra's hiervoor te kopen als de router draadloos het zal gaan doen met mijn nieuwe iBook en ik niet draadloos de windhoos-bak erbij aansluit?

:innocent: ? :innocent:

Het probleem lag waarschijnlijk aan de te oude modem. Dit is een Alcatel Speedtouch. Zal het hierbij ook geen probleem zijn? Dus ik wil wireless gaan met de iBook en ik wil de pc niet draadloos aanlsuiten maar gewoon rechtstreeks verbinden. Iemand suggesties?

[quote:5a79ff7094="Demon Hunter"] Moet je even bij je modem kijken. Bij mij zitten er 4 porten in om pc's gewoon aansluiten via een ethernetkabel. Ik heb mijn pc dan ook nog met een ethernetkabel verbonden en draadloos met mijn iBook, dus ja het kan :)[/quote:5a79ff7094]

Is een router aanschaffen en aansluiten voldoende om je draadloze netwerk te beveiligen?
WPE/WPA wachtwoorden instellen lukt mij niet…