Overstap Tiger -> Externe Hardeschijf maar welke?

Nu de tweede update van Tiger er is wil ik nu ook wel overstappen. Liep dus een beetje te shoppen op de applestore en zag dat Tiger maar 89,25 kost in de onderwijs store.

Het punt is dat ik erg veel audio en video bestanden op mijn iBook heb staan en een groot aantal foto’s en presentaties. Zo’n 30 gig. Een schone install is dus niet mogelijk omdat er zoveel data op de harde schijf staat (heb geen zin in herpartitioneren) Dus wil ik een externe hardeschijf gaan aanschaffen.

Wat gebruikt men zoal hier op het forum? allemaal van die LaCie schijven? Dacht zelf aan die Mobile lijn van LaCie

Eerst en vooral moet je kiezen tussen: 1. Draagbaar, weinig GB en traag = notebook harde schijf in externe behuizing 2. Zwaar, veel GB en snel = desktop harde schijf in externe behuizing

Zelf verkies ik een desktop harde schijf omdat er veel meer plaats is en omdat heel je systeem er veel sneller mee loopt. Je mag de schijf wel niet meedoen of ze gaat kapot. Alleszins geen Maxtor kopen want mijn 250GB OneTouch FireWire 400/USB 2.0 schijf is kapot gegaan na iets meer dan een jaar …

Als mobiele schijf gebruik ik een Iomega schijfje van 40GB die werkt via USB 2.0. Dit schijfje werkt super goed en het heeft al vele schokken overleeft! Ik ben tevreden van de transfer snelheden maar om een besturingssysteem op te draaien is het denk ik te traag. Voor een Mac (en zeker als je er een OS wil opzetten) moet je kiezen voor een FireWire model.

Het is niet bedoelt om Tiger op te draaien, maar echt als opslag. Nu sla ik alle data op op interne hardeschijf en wil daar eigenlijk vanaf.

Ik heb een 250 gig Lacie externe harde schijf en dat bevalt prima. Heb hem aan mijn eMac hangen en is benaderbaar via mijn iMac, eMac, iBook en Powerbook. De transfersnelheid van data is dik in orde.

Lacie is idd erg goed. Ik zou eigenlijk geen dragbaar model nmen, dit kost je echt heel veel snelheid. Maar design van Lacie past ook goed bij Apple.

Oke snelheid daar zijn ze dus niet zo sterk in die lacie mobile schijven. Maar ik neem aan dat je er gewoon een divx of wat muziek vanaf kan bekijken of luisteren? Ga namelijk niet video bewerking doen op die schijven dus snelheid is geen vereiste maar wel handig. Het is puur als opslag, wel zal ik die schijf af en toe meenemen naar de universiteit, ouders, of vrienden. Voel me alleen zo verneukt als ik zie dat ik iets van 60 gig krijg als ik een mobile schijf neem, maar als ik een ander neem het dubbele.

waarom wil je dan perse een mobiele schijf? Uiteraard gaat het wel maar dingen laden minder snel en de boel reageert minder snel. Maar als je het uitwilt geven, doe maar hoor! Maar je kan iets veel beters voor je geld krijgen. Mss krijg je wel af en toen schokkerige beelden als je films van je harde schijf afspeelt,maar dit kan ik niet bevestigen omdat ik films altijd op cd/dvd gooi. Iemand die daar wat over kan zeggen?

Een externe USB schijf is niet bootable, zul je dus nooit een systeem op kunnen draaien.

Het is meer de afweging van een schijf die ik mee kan nemen in mijn rugzak / tas zonder dat die schijf kapot gaat en de ruimte op die schijf.

Heb helaas geen geldboompje…