Overstap van CRT naar LCD 17" (goed idee?)

Hallo allemaal..

Omdat ik in mijn nieuwe woning vrij weinig ruimte heb voor mijn powermac, wil ik een 17" LCD - Apple display kopen.
Ik heb nu een 19" CRT iiyama monitor, maar deze heeft een enorme beeldbuis! (da gaat nie passe onder mijn schuine dak)

Heeft iemand ervaring met de overstap van CRT > LCD, zijn er grote kwaliteits-verschillen? moet ik ergens anders rekening mee houden?

Alvast bedankt voor je reactie!

vooral kleur in het oog houden, maar kdenk niet dat dit bij 17" lcd van apple het geval is, deze zijn meestal van zeer hoge kwaliteit ...,

/offtopic verkoop je misschien dan je 19" crt, ben eventueel wel geinteressseerd

Op het werk ben ik een jaar geleden overgestapt van een Iiyama 21" naar een 17" iMac en ik wil nooit meer terug. Alles ziet er veel scherper en mooier uit op die 17" TFT. Af en toe moet ik nog wel achter die 21" CRT kruipen en dan vind ik het echt niet prettig werken: het beeld ziet er opeens zo 'flou' uit, alles is wat donkerder,... Nochthans vond ik die 21" (voor ik die TFT had) echt een prachtig scherm.

Waar je op moet letten is inderdaad kleur. Kleur helderheid en contrast in belangrijk bij Formac en Apple zit je eigenlijk dan goed. Waar je misschien aan moet wennen in het begin is dat alles er zo "strak" uitziet op je scherm. Maar da's een kwestie van tijd.

Ik zelf ben overgestapt van een 17 inch CRT naar een 20 inch Apple TFT… en ik wil nooit meer wat anders. Mocht je wat geld bij willen leggen zou ik toch wel gaan voor een maatje meer.

gegroet en suc7,

Het verschil tussen crt en lcd is indrukwekkend, dat merk je pas ten volle als je beide hebt en regelmatig eens switcht. lcd is zo scherp, zo rustig, helder en contrastrijk dat je na enkele uren werken op lcd schele hoofdpijn krijgt als je nog maar voor 10 minuten terug naar een crt kijkt.

[quote:aa6212b418="kristo"]Het verschil tussen crt en lcd is indrukwekkend, dat merk je pas ten volle als je beide hebt en regelmatig eens switcht. lcd is zo scherp, zo rustig, helder en contrastrijk dat je na enkele uren werken op lcd schele hoofdpijn krijgt als je nog maar voor 10 minuten terug naar een crt kijkt.[/quote:aa6212b418]

idd, ik had vroeger veel meer last van oogvermoeidheid en hoofdpijn. Sinds die TFT is dat serieus verbeterd. Misschien toch ook wel belangrijk als je net zoals mij het grootste deel van de dag achter een scherm doorbrengt.

Dankjulliewel, voor de positieve reacties :)

Mijn besluit staat vast, is er iemand die intresse heeft in een iiyama CRT 19"
??

Hopelijk nog op tijd....

Ik ben overgegaan van een topklasse CRT Sony Flat Display Trinitron naar de beste 19 inch TFT van dit moment: Sony SDM-HX93. En ik heb [b:2c6eafd4b5]SPIJT[/b:2c6eafd4b5]!!! Het is op geen enkele manier mogelijk letters scherp te krijgen. Iets wat bij CRT standaard scherp is. De techniek van LCD is door de vaste dots (pixels) niet volmaakt en kan het nooit worden. Lijnen, waarmee een CRT werkt, zullen altijd een scherper beeld geven. Ik dacht nog even dat de klacht te zoeken was in mijn scherm, dus ik ben naar Staffhorst Utrecht gegaan om daar naar de Apple schermen te kijken en die kennen dezelfde onscherpte in de letters. Als de weergave niet exact op de plek van de pixels is, kunnen de letters nooit meer scherp worden en krijgen die een vaag randje. Als je langer aan het typen bent, is het verschrikkelijk vermoeiend.

Dus afhankelijk van het gebruik: denk er goed over na! De kwaliteit kan in de toekomst alleen verbeteren door de schermen een hogere resolutie te geven, dus met veel meer pixels.

Wat doen degenen ermee die zo enthousiast zijn over LCD? Welk merk en type hebben die?

Ook ik vind voor mijn (grafisch) werk een CRT nog altijd lekkerder dan een TFT. Ik zit nu achter een nieuwe LaCie 19 IV en ben blij niet een 20"tft te hebben gekocht.

hey gasten,

Ik heb verschillende LCD’s getest, out of the box.
De NEC en Philips zijn out of the box niet scherp, je moet gaan tunen, ik ben een echte maccer dus worden ze afgekeurd, geen ease of use hehe.
De Eizo daarintegen is geweldig wel iets duurder, voor het “gewoner DTP werk” is de Apple de beste en meest eenvoudige om te gebruiken.

greetzz en suc6