ik heb nu een 1ghz ibook 12 inch. Die vind ik voor sommige vj-apps die ik gebruik te traag en daarom hebbik hem verkocht. Om een 12inch powerbook te kopen.
Maar ik vraag me af of die 1.5 ghz tov die 1.07 ghz wel zo’n vooruitgang is… het verschil lijkt me namelijk erg klein… is het misschien niet beter om een 15inch te pakken op 1,67 ghz met een betere vid card? Als je die 15 inch zonder dvd brander pakt dat is ie niet eens zo heel veel duurder dan de 12 inch met dvd brander die ik op het oog had…
advies nodig dus…
mijn budget is ongeveer e1600 en ik kom in aanmerking voor een kleine studenten korting
Het verschil tussen de 1.67 GHz van de 15" en de 1.5 GHz van de 12" PowerBook is natuurlijk nog veel kleiner dan het verschil van deze PowerBooks met jou 1 GHz iBook. Als het om processor-intensieve taken gaat, dan zijn de PowerBooks gewoon zo'n 50% of meer sneller dan wat je nu hebt.
Die snellere processor is maar een klein stukje van het prijsverschil tussen de 15" en 12". Het veel grotere en mooiere scherm is natuurlijk het belangrijkste, maar je krijgt ook FireWire 800, Gigabit Ethernet, betere speakertjes, een iets snellere grafische kaart, en nog meer van dat soort dingen erbij.
Ik heb trouwens zelf zo’n 12", en vind het al een prachtig apparaatje!
je processor wordt 50% sneller. is dus bestwel een vooruitgang. tevens is de bus van een krachtboek naar het geheugen iets sneller. zal je vast wel merken in het totaal... je hebt je ibook al verkocht. had ik nooit gedaan en ik had gewacht op de intel gebaseerde lijn van apple. nu zou ik een tweedehands powerbook 12" kopen als ik jou was.
Wachten op een intel-powerbook duurt nog twee jaar! (Pas volgend jaar worden de low-end machines voorzien van Intel-chips. Het jaar daarop zijn de pro-machines pas aan de beurt! De PowerBooks met Intel-processor zijn er dus niet voor 2007!)
Ik heb zelf een 15" PoBo 1,67 GHz met 128 MB video-kaart. Ik gebruik hem niet voor vj-dingen, maar ik vind het een behoorlijk goeie machine. Ik heb 2000 euro excl. btw betaald (met superdrive).
Daar verdraai je de feiten toch een beetje, ikbenynze. Er is wel gezegd dat de high-end machines als laatste aan bod zullen komen, maar als je een PowerBook G4 vergelijkt met een PowerMac 2xG5 2.7 GHz, wat is dan de high-end machine? Het tijdschema is maar heel losjes gepresenteerd, en er is al helemaal geen specifieke mededeling gedaan over wanneer de PowerBooks aan de beurt zijn. Het ligt volgens de Apple-pers juist het meest voor de hand dat de PowerBooks als een van de eerste op Intel overgaan, omdat Apple op notebook gebied het meest op performance achter ligt op de concurrentie. Januari 2006 zou dus even goed kunnen als het door jou genoemde 2007!
[quote:11f91ea5ff="Buzz_D"]Daar verdraai je de feiten toch een beetje, ikbenynze. Er is wel gezegd dat de high-end machines als laatste aan bod zullen komen, maar als je een PowerBook G4 vergelijkt met een PowerMac 2xG5 2.7 GHz, wat is dan de high-end machine? [/quote:11f91ea5ff]
Misschien heb je een punt. Ik had het als volgt geïnterpreteerd: De high-end machines zijn de pro-machines. Dus PoBo en PoMac. Jij vergelijkt een laptop met een desktop-computer, en daar had ik niet aan gedacht. Want vergeleken met een iBook is een PowerBook natuurlijk wel degelijk high-end. Toch?
[quote:11f91ea5ff]WWDC 2005, SAN FRANCISCO—June 6, 2005—At its Worldwide Developer Conference today, Apple® announced plans to deliver models of its Macintosh® computers using Intel® microprocessors by this time next year, and to transition all of its Macs to using Intel microprocessors by the end of 2007[/quote:11f91ea5ff]
Voor de zomer van 2006 hoeven we sowieso niets te verwachten. En wanneer de PoBo’s met intel-processor worden gepresenteerd is al helemaal onduidelijk. Slotje.
Ja, ik begrijp precies waar je argumenten vandaan komen. Maar we hebben maar heel weinig officiele informatie gekregen over de precieze tijdsplanning van de overgang. Ik denk dat we dus moeten uitkijken met het al te snel conclusies trekken uit deze informatie.
Waarschijnlijk wisten ze ook in het PowerPC tijdperk bij Apple zelf niet altijd precies of ze een bepaald produkt over een half jaar, een jaar of anderhalf jaar gereed zouden hebben om op de markt te brengen. Het enige dat we dus kunnen doen is afwachten…
ik heb NU een mac nodig dus wanneer er een intel in komt interesseert me niet zo veel...
Dan word de vraag of ik beter voor een 12 inch met superdrive kan gaan of een 15 inch met combo drive… In mijn ibook had ik geen superdrive maar dat was af en toe knap lastig. Dan moest ik de files naar mijn windows laptop overtanken via wifi en dan die op de windows bak branden…
Ik snap zoiezo al niet waarom een dvd brander zo veel meer moet kosten dan een cd brander…
[quote:a13871bb4b="NoiA"]Maar ik vraag me af of die 1.5 ghz tov die 1.07 ghz wel zo'n vooruitgang is... het verschil lijkt me namelijk erg klein...[/quote:a13871bb4b]
Ik heb ongeveer dezelfde overstap gemaakt...
12 inch iBook naar 15" PowerBook.
Nu heb ik de 1,67 ghz versie, maar het verschil is echt aanzienlijk. Ik begreep binnen een uur waarom ze hem POWERbook noemen. Je moet niet vergeten dat snelheid niet alleen tot stand komt door de processor. Ook de harde schijf, het RAM geheugen, de grafische kaart en het moederbord hebben hier een belangrijke taak in. En deze zijn bij de PowerBook allemaal sneller.
Ik ben erg blij met mijn upgrade van iBook naar PowerBook. ( en overweeg echt die 15", het verlichtte toetsenbord alleen al is de prijs waard ! )
ik vrees dat ik een 15inch te groot ga vinden om mee te slepen... Maar net wat je zegt de 15inch heeft wel net die paar leuke features zoals gigabit/betere vid/verlicht tobo etc die hem het overwegen waard maken...
Hij is nog behoorlijk goed mee te nemen hoor, hij is niet veel zwaarder dan je iBook, en ook het formaat valt reuze mee, omdat hij alleen breder is, niet dieper.
Je zit dan alleen nog met je budget natuurlijk… Wij hebben besloten het toch te doen, ook al betekende het wel dat we 3 weken lang crackers moesten eten, maar we hebben er absoluut geen spijt van.
Nog wat dingen:
PC kaart aansluiting
FireWire 800
2 speakers met een degelijk geluid
20 gb harde schijf meer
Crackers eten voor je D70,... voor je G5,.. crackers eten voor je 20' Display,.. nu weer crackers eten voor een nieuwe PowerBook,.. ik denk Unsound dat het zo langzamerhand tijd wordt toe te geven dat je dol bent op crackers eten.
die firewire 800 doe ik nix mee; gebruik 400 wel voor me ipod...
en gigabit internet zal ik thuis ook niet veel aan hebben
dat toetsenbord is leuk om mee te pimpen maar niet noodzakelijk
Beter geluid is wel fijn te hebben aangezien dat van een ibook niet veel voorstelt
een radeon 9700 tov geforce 5200 is ook nice om te hebben. maar basically alle twee 64mb kaartjes en dus goed genoeg voor modul8 (vj programma dat ik gebruik)
s-video out is een leuke feature als ik in de toekomst wat meer met beeld aan de slag ga… maar ik denk dat ik het nog niet zo veel zal gebruiken.
Wat me vooral tegen valt is dat je die 15inch niet hoger kunt zetten dan 1280x854 maar ja meer zal wel overkill zijn omdat alles dan onleesbaar klein word…
Voor de s-video hoef je het niet te doen, er is een adaptertje voor de 12" verkrijgbaar.
Als je veel gaat DJ-en is het lichtgevende keyboard misschien een handige feature. Voor de rest zou ik mijn keus baseren op de draagbaarheid. Ik heb zelf een 1.33 12" genomen omdat ik veel moet reizen tussen Rotterdam en Eindhoven en ik graag iets heb wat ik snel even uit m’n rugzak kan halen.
[quote:1569f85bcf="Roksx"]Voor de s-video hoef je het niet te doen, er is een adaptertje voor de 12" verkrijgbaar.[/quote:1569f85bcf]
Tuurlijk, maar die komt dan weer bij de prijs... evenals een mini-DVI naar DVI adapter... allemaal dingen die je niet nodig hebt bij een 15" versie. Bekijk dat soort verschillen goed, want ineens wordt het prijsverschil steeds kleiner. Dat is ook de reden geweest dat ik uiteindelijk een 15" model genomen heb.
[quote:1569f85bcf=“Roksx”]Als je veel gaat DJ-en is het lichtgevende keyboard misschien een handige feature. [/quote:1569f85bcf]
Wacht dacht je van 's avonds op je balkonnetje ? Of op bed ?
tja de 12 inch is wel handig als je veel reist hij is klein en makelijk mee te nemen die 15 inch is toch een stuk groter kan ik je vertelen. tevens waar om zou je in hemels naam een dvd brander in je lap top willen hebben? die ti books worden nu al zo heet dat je ze amper beet kan pakken ik denk dat een interne brander niet ten goede komt voor de levens duur van je mac. plus een exteren optie is gewoon veel goed koper en blijf je in je butget van 1600 inc btw zitten :)
Ik ben helemaal niet onder de indruk van het verlichtte toetsenbord, trouwens. De letters worden niet egaal verlicht, dus je ziet vaak maar een gedeelte van de letter oplichten. En bij schemer wordt het licht van het tobo vaak overstraald door het licht van het beeldscherm.
(Ik weet niet of dj’s gelukkig worden van het tobo. Voor thuis- en kantoorwerk vind ik het overbodig)