Overstappen, maar naar wat?

Beste allen,

Net een account aangemaakt om gelijk een aantal dingen te vragen. Ik begin er de laatste tijd steeds meer last van te krijgen dat Windows niet meer werkt zoals ik zou willen. Een aantal dingen gaat gewoon omslachtig en daarom een aantal vragen.
Ik zit momenteel nog op de middelbare school en ga na volgend schooljaar studeren. Nu heb ik natuurlijk al wat rond zitten kijken en kwam ik o.a. de Mac Mini tegen. Leuk apparaat, zeker omdat ik nu thuis al een beeldscherm heb staan. Maar er zitten natuurlijk ook wat nadelen aan. Want met het studeren in het achterhoofd zat ik ook te denken aan 1 vaste laptop. Ik maak nu gebruik van 1 desktop en een extra laptopje (niet krachtig).

Wat ga ik er allemaal mee doen? Dat is natuurlijk zo’n beetje de belangrijkste vraag. Eerder zat ik nog wel eens te gamen, maar dat is niet meer van toepassing. De mac zal voor de volgende dingen gebruikt worden:

• Office
  • Browsen
  • Youtube kijken (vloeiend HD)
  • Foto’s bewerken (af en toe per week) (Lightroom/picasa)

Hoe en wat verder?
Ik heb momenteel een 1TB hardeschijf en een 128 ssd van samsung (830 serie). Als ik een Mac mini zou nemen, zou ik denk ik de goedkoopste nemen en dan zelf de ssd er in bouwen.

Vragen:

1. Wat zou je adviseren, een 13" macbook pro of air? En dan met 4 of 8gb geheugen (bij de air waarschijnlijk 8, denk ik, omdat je niet kan upgraden)
  2. Wat zou je adviseren, de mac mini met 2.5ghz (i5) of 2.3ghz (i7). En dan met 4 of 8gb geheugen?
  3. Macbook pro 13" met 2.5ghz (i5) of 2.9ghz (i7)?
  4. Is een macbook air eigenlijk wel krachtig genoeg, want het is “maar” 1.3ghz (i5). Nu heb ik namelijk een (i3 met 2.9ghz).

Als je een macbook air zou adviseren dan maakt het niet uit dat er maar een 128gb ssd in zit, want dan zal ik er een externe harde schijf naast gebruiken (of raad je toch de 256 versie aan?)

In ieder geval alvast bedankt voor de voorlopige informatie!

De Mac Mini:de i5 is voldoende krachtig voor jouw klusjes te klaren misschien best 8GB RAM nemen voor in de toekomst wordt dit wel interessant
De Macbook Air: 128GB volstaat als je een externe schijf hebt ook hier raad ik je 8GB RAM aan de i5 is goed niet alleen het aantal GHz doen er toe …

De Mac Mini valt af, je wilt een laptop…

De MacBook Pro is in geen van de dingen die je hier noemt sneller, want hij loopt op een gewone HDD en geen SSD, ook al zet je je eigen SSD erin zal dat de snelheid van de PCI SSD van de MBA niet halen. De processor is snel zat, dat is de nieuwste Intel Haswell Processor, die zijn doordat ze dezelfde prestaties op lagere kloksnelheden leveren een stuk zuiniger, vandaar ook die enorme batterijtijd die de MacBook Air heeft.

ik zou voor de MacBook Air 13" met 256 GB SSD gaan(tenzij je alles extern bewaard, kwa foto’s en muziek, dan de 128GB) en dan 8 GB ram, de i5 is snel genoeg voor wat jij doet en je kunt hem de hele dag gebruiken door die geweldige batterij.

Welkom!

Om je vragen te beantwoorden:

1. Macbook Pro. Gewoon basismodel en dan zelf geheugen upgraden. Zoals je aangeeft wil je zelf nog wel eens wat sleutelen. Bij de Air is dit simpelweg niet mogelijk.
  2. Wederom basismodel Mac Mini. Zelf geheugen upgraden en de HDD vervangen door de SSD en de originele HDD erbij in plaatsen.
  3. Ik denk dat de i5 snel genoeg is. Als je dan toch je geheugen gaat upgraden en een SSD erin plaatst is je Macbook snel zat.
  4. De Macbook Air zal ook krachtig genoeg zijn voor de taken die je opgeeft.

Ga je toch voor de Macbook Air zou ik wel kijken naar de opslagcapaciteit. 128GB kan voldoende zijn maar ik heb gemerkt dat ik hier toch te weinig aan heb.

Succes!

Aha. Leuk om al jullie antwoorden te lezen. Ik word er echt enthousiast van. Het is me wel duidelijk dat jullie dus bijna allemaal de air aanschrijven, boven de pro (voor mijn gebruik dan). Op school zie ik wel een aantal mensen met een macbook pro rondlopen, maar bij wat voor soort taken moet je daar aan denken om dan voor die te kiezen?

Als ik nou trouwens zeg dat ik graag wel veel dingen tegelijk wil doen (muziek luisteren, mailen, word en picasa open hebben staan) gaat dat dan nog steeds vloeiend met de air? Ik had namelijk niet verwacht dat zo’n kleine laptop zo krachtig (of krachtig genoeg) was. Als zou ik wel de 13" nemen, want de 11" is simpel weg gewoon te klein om fijn mee te werken.

Een Macbook Pro is ideaal als je meer processorkracht nodig hebt. Bij enkel fotobewerking heb je daar niet zo gek veel aan.

Ga je daadwerkelijk vormgeven en wil je meer met 3D gaan doen, dan is een sterkere processor vaak hard nodig. Ook de schermgrootte kan dan een verbetering zijn.

Voor wat jij er mee wilt doen is een Air goed zat en vanwege de goede SSD die daarin zit, ook niet te evenaren qua snelheid. Het enige dat beter is dan een Air zonder in te hoeven leveren op die snelheid is een retina Macbook Pro, maar dan krijg je ook weer te maken met een hele andere prijs.

" Ik begin er de laatste tijd steeds meer last van te krijgen dat Windows niet meer werkt zoals ik zou willen. Een aantal dingen gaat gewoon omslachtig en daarom een aantal vragen."

Je kunt natuurlijk ook gewoon ontdekken wat er dan met Windows je niet bevalt… want je geeft niet aan waarom je er opeens (?) genoeg van hebt.

Waarom zeg ik dat? Omdat je voor het geld van een Air wel drie fatsoenlijke notebooks kunt kopen. Dat betekent niet dat een Air zijn geld niet waard is. Maar je moet dus wel erg veel geld extra gaan neertellen om “een aantal omslachtige dingen” die je niet nader toelicht anders te gaan doen. Besef je dat OSX leren kennen ook tijd kost? In OSX ook zaken zitten die ik als “omslachtig” ervaar! Het gras is niet altijd groener bij de buurman. (En overigens denkt de buurman dat misschien wel van jouw gras!)

Dus; waarom wil je minimaal twee keer zoveel gaan betalen? Wat zijn die “omslachtige dingen” dan precies?

Of wil je stiekum gewoon een erg fraaie premium sub-notebook met dito prijs? Mag hoor!

Even mijn 5 cent: ik denk dat een laptop handiger voor je is. Deze kun je ook aan je externe beeldscherm hangen als je thuis bent. En aan een willekeurig USB toetsenbord. Twee Macs lijkt me nogal duur, en een Mac Mini is moeilijk mee te nemen naar school.

De MacBook Air, de 13" MacBook Pro en de 13" retina MacBook Pro maken weinig uit in performance. De Air heeft kwalitatief een slechter scherm dan de andere 2 (vooral interessant als je foto’s wilt bewerken), de standaard MBP heeft een user upgradable intern geheugen en harde schijf (handig als je nu geen geld hebt voor al het geheugen dat je op termijn vast nodig hebt) en nog een DVD speler/brander (handig als je veel muziek ript of filmpjes van DVD kijkt). Voor school is het goed om te weten dat de standaard MBP het stevigst is, en de Air het minst degelijk. Als je klasgenoten hebt die nogal lomp iets op je scherm aanwijzen, is de glasplaat voor het scherm van de MBP wel handig. Kun je ook gewoon afnemen met een vochtige doek. De klep wordt door dit glas ook steviger, en de rest van de machine is uit 1 stuk aluminium gefreesd.

Hoe dan ook, alle instappers zijn al meer dan voldoende voor wat je wilt. Apple maakt geen kreupele uitvoeringen. Je hoort vaak dat een Mac duur is, maar als je een Windows PC/laptop met dezelfde specificaties zoekt, dan zul je zien dat hij bijna even duur wordt als een vergelijkbare Mac.

En nu ga ik ze tellen : 3

@MEEUW ben je er al uit? Ik zeg de afgelopen drie maanden 21 topics :roll:

Ik heb een Macbook Air 11’ en een iMac 21,5’’. De iMac als eerste gekocht, de Macbook Air toen ik naar het HBO ging. Nu zou ik gewoon 1 krachtige Macbook nemen zoals een Retina 13 of 15 inch of macbook air 13 inch

Dus misschien heb je nu nog niet echt een macbook nodig, volgend jaar zeker wel

@Steef Ams ik ging van deze week tellen maar thanks voor de extra info :slight_smile:

Koop een Mini (beste computer ooit, schrijft amper af, altijd goede aankoop) en wacht met mobiel gebeuren even op de najaarslichting Windows Pro tablets. Dat gaat het hele mobiele gebeuren flink opschudden. Als je ziet wat Asus nu al met de Fonepad van 229€ flikt… Even wachten tot de eerste wizkid er Mountain Lion opzet en de Air zou wel eens een enorme dure miskoop kunnen zijn.
Ik denk dat er rond kerst tablets met opklikbaar toetsenbord zijn met 1920x1080 IPS scherm, HDMI uit, ingebouwd Wacom tablet, i5 haswell en onder de 700 euro, en als het dus iets slomer mag (maar nog steeds genoeg voor wat jij wilt, en desnoods een tekening in AutoCAD maken oid), dan worden de intel-based fatphones het helemaal.

Als jij volgend jaar meer (moet) gaat(n) reizen, zou ik daar nu op anticiperen door iets mobiels te kopen, en niet een Mac mini te gaan investeren. En als je veel met foto’s bezig bent, en daar misschien nog meer mee gaat doen, zou ik als eis stellen dat je een goed kwalitatief scherm wilt. Dat heeft zoals een vorige schrijver reeds opmerkte een MBP, en de Air veel minder.

Aan een MBP valt meer te sleutelen dan aan de Air. Als je nu al weet dat je naast een Air een externe schijf nodig hebt, omdat je anders opslagcapaciteit te kort komt, (en met foto’s kan dat leuk oplopen) en je dat ding naast de Air ook mee moet slepen, is je voordeel van licht en compact onderweg zijn ook weg. Daar komt bij dat een SSD alleen maar sneller is bij het opstarten van je machine, verder kent het weinig voordelen ten opzichte van een HD. Maar de meeste gebruikers van een laptop zetten hun machine niet uit, dus is opstarten niet of nauwelijks een item. Bij een SSD betaal je nog steeds veel geld voor weinig GB opslag ruimte.

En als de voorkeur ligt bij foto en film zou ik dat niet op zo’n klein 13" scherm willen doen, maar toch een slag groter; kortom, een 15" MBP. Beter scherm, kan tegen een stootje, en de kosten voor meer geheugen zijn meer uit te smeren over een wat langere tijd, aangezien je die er zelf in kan zetten en bij de Air niet.

Thuis gekomen, sluit je je machine aan op je externe beeldscherm, en kan je daar lekker je foto’s op bewerken. Die externe schijf kan mooi gebruikt worden via TM als back-up en klaar ben je. :wink:

Ik zeg altijd maar zo: Mensen die zeggen dat ze niet met Windows overweg kunnen moeten even na gaan dat 95% van de wereld dat wel kan anders heeft Windows niet zo´n groot markt aandeel. Waarom jij dan niet? En naast Windows en OS X is er nog een alternatief genaamd Linux en nog specifieker Ubuntu (omdat die het meest wordt gebruikt en meer support heeft van LoCo´s). Maar helaas ook dat is misschien geen goede optie voor als je gaat studeren. Wat voor opleiding ga je doen of doe je al? Ik zit op de ICT opleiding en alles is bij ons (helaas) Windows gebaseerd. Mensen met een Mac hebben een probleem want die kunnen bijvoorbeeld Microsoft Acces niet draaien. Een oplossing daarvoor is bootcamp met Windows maar he, dan zit je weer aan Windows vast.
Overstappen naar Mac is prijzig. Houdt daar rekening mee. Misschien dat een Air met wat aanpassingen zoals CPU en RAM (en sowieso schijfruimte!!!) een goed idee is!

Ik denk dat dat toch iets genuanceerder ligt, dan dat je nu hier schrijft…

Terwijl Bill een tamelijk rot DOS systeem in de markt zette, zorgde hij er wel voor dat er regelmatig een update verscheen om bugs en ander ongerief op te lossen.

Steve bracht niks op de markt, omdat hij een perfectionist was. Hij wou een perfect af product in de markt zetten. En met dat lange wachten heeft hij in eerste instantie de markt gemist.
Ondertussen was de markt al verzadigd met het DOS systeem van Bill. Er was geen serieus alternatief voor DOS, het was het enige, en ik denk dat van die 95% die jij noemt een behoorlijk percentage daar niet blij mee was, en het nog helemaal niet zeker is of ze er ook maar allemaal goed mee konden omgaan.

Dus stellen dat dat die 95% het allemaal zo goed kunnen vinden met Windows is wat bruut, ze hadden niks te kiezen want er was niks anders. Omdat maar te vertalen dat 95% van alle mensen er dus mee om kan gaan lijkt me wat de zaken buiten de realiteit te plaatsen.

15 jaar geleden had ik al een keer een gesprek met iemand van Cap Gemeni die toen al van mening waren dat als je kwaliteit als uitgangspunt neemt, er op een kantoorbureau en Mac dient te staan, en niet een PC.

Ik denk dat dat toch iets genuanceerder ligt, dan dat je nu hier schrijft…

Terwijl Bill een tamelijk rot DOS systeem in de markt zette, zorgde hij er wel voor dat er regelmatig een update verscheen om bugs en ander ongerief op te lossen.

Steve bracht niks op de markt, omdat hij een perfectionist was. Hij wou een perfect af product in de markt zetten. En met dat lange wachten heeft hij in eerste instantie de markt gemist.
Ondertussen was de markt al verzadigd met het DOS systeem van Bill. Er was geen serieus alternatief voor DOS, het was het enige, en ik denk dat van die 95% die jij noemt een behoorlijk percentage daar niet blij mee was, en het nog helemaal niet zeker is of ze er ook maar allemaal goed mee konden omgaan.

Dus stellen dat dat die 95% het allemaal zo goed kunnen vinden met Windows is wat bruut, ze hadden niks te kiezen want er was niks anders. Omdat maar te vertalen dat 95% van alle mensen er dus mee om kan gaan lijkt me wat de zaken buiten de realiteit te plaatsen.

15 jaar geleden had ik al een keer een gesprek met iemand van Cap Gemeni die toen al van mening waren dat als je kwaliteit als uitgangspunt neemt, er op een kantoorbureau en Mac dient te staan, en niet een PC.[/quote]

Oh die 95% zal echt niet super overweg kunnen met Windows maar blijkbaar heeft het toch iets aantrekkelijks want het wordt meer gebruikt dan ons eigen OS X. En dat komt niet omdat Windows goedkoper is want als het goedkope troep is dan koopt helemaal niemand het.
Maar om dit topic nu in een ¨Waarom Windows…¨ of ¨Windows vs OS X¨ te veranderen heeft TS ook geen zin in.

Yep… en ik heb je hierboven uitgelegd waarom dat was. En daarnaast speelt mee dat een ingeslagen weg niet gauw meer verlaten wordt. Mensen hebben soms zonder dat ze het in de gaten hebben hardnekkige, vastgeroeste gewoontes… Bill profiteerde ook van dat element. Zijn systeem was er al, dat van Steve (nog) niet, de gewoonte om met DOS/Windows te werken was al een feit.

Hetzelfde gebeurde destijds bij Philips, hun video systeem was kwalitatief veel beter dan wat de standaard werd. Dat kwam omdat ze fabricage problemen hadden en het systeem daardoor niet snel genoeg in de markt konden zetten en dus de boot misten…

Nee, daar heeft het inderdaad niks mee te maken

Kijk. Jij snapt 'm!