Overstappen van Win 2K naar Mac OS X

Hallo allemaal,

Ik ben het totaal oneens met bepaalde dingen van Microsoft, en overweeg daarom om over te stappen naar Mac OS X,

Weten jullie of het ook mogelijk is om op een PC(waar nu win2K op staat) Mac OS X te zetten?
of moet je dan een ‘iMac’ of ‘Power Mac’ of wat dan ook hebben?

Ik heb nu een Pentium 4, 3 GHz, 512 mb Ram

Zal zeker niet gaan, Macintosh als besturingsysteem gaat enkel op een Apple Computer ... Srr

Ga naar http://www.apple.com en daar zie je de recentste Apple Computers die te koop zijn. De goedkoopste starting is een eMac, de duurtste zal een Powermac zijn ... Ik heb een iBook G4 ...

K, bedankt voor de snelle reactie!

je vind ook zeer veel tweedehands zaken, ik heb trouwens nog een iMac staan, mail me voor meer info ( en voor een vriendenprijsje :wink: )

Je kunt in principe op elke mac VPC draaien .. De vraag is of je dat wel wil Ik gebruik VPC 1 keer per jaar en dan ben ik er ook helemaal weer klaar mee. Je kunt uiteraard al je documenten overzetten op je mac en dan heerlijk verder werken met je mac . Zelfs als je nieuw installeerd wordt ergens gevraagd of je switcher bent en of je je oude documenten wilt verplaatsen naar je nieuwe mac.Dus zullen al je Office dingen gewoon te gebruiken zijn op je Mac Mocht je echt met VPC willen gaan werken dan zou ik in ieder geval voor een beetje "vette" mac gaan want de snelheid is niet echt spannend en het is nog steeds windows dus met dezelfde problemen als op een normale pc.

Ik zou zeggen neem een mooie nieuwe iMac G5 en ga genieten van het superieure MacOSX panther (Tiger over een paar maandjes) en vergeet Windows… je zult er geen spijt van krijgen .

P.S. Gebruik de zoekfunkties eens want geloof me je bent niet de eerste die deze vraag stelt

VPC = Virtual PC => programma dat een Windows naboots ...

effe ter info :stuck_out_tongue:

Er bestaan veel sites waar men tweede hands mac’s verkoopt …

Afhankelijk of je al dan niet een 'power user' bent in windows, m.a.w. als je veel onder de motorkap van het besturingssysteem duikt (bijna iedereen wordt dit verplicht om altijd van alles te gaan herstellen op een windows) en je wil dat ook in osx doen dan is de overstap niet ècht simpel (hangt ook af van je vastgeroestheid om bepaalde dingen altijd op een welbepaalde manier te willen uitvoeren).

Als je echter gewoon je werk wil doen in word - excel - powerpoint (beter keynote van apple) - internet - mails - films monteren - dvd’s wil maken - muziek wil maken/spelen - enz…, (of om het nog maar eens ‘met andere woorden’ te zeggen :slight_smile: als je wil genieten van het landschap terwijl je aan het rijden bent i.p.v. je telkens te concentreren op de wijzertjes van het dashbord om de motor in de gaten te houden, dan is een overstap naar apple een plezierreisje (na een kleine aanpassing van je automatismen).

Je hebt er wel een apple-computer voor nodig. VPC zoals hierboven vermeld gebruik ik eigenlijk zelf nooit meer (en ik ben full time werkzaam op pc op het werk).

Succes met je keuze
Davedive

[quote:32ba712755="davedive"]Afhankelijk of je al dan niet een 'power user' bent in windows, m.a.w. als je veel onder de motorkap van het besturingssysteem duikt (bijna iedereen wordt dit verplicht om altijd van alles te gaan herstellen op een windows) en je wil dat ook in osx doen dan is de overstap niet ècht simpel (hangt ook af van je vastgeroestheid om bepaalde dingen altijd op een welbepaalde manier te willen uitvoeren). [snip][/quote:32ba712755] nou, heel herkenbaar, zowel voor mijzelf als voor mij werknemer die hier op z'n werk ook aan de Apple zit. We moesten allebei gewoon afkicken. "maar waar kan ik dat dan instellen?" dat hoeft niet, dat gaat vanzelf gewoon goed. "maar waar installeert hij al die bestanden dan als ik een programma installeer?" in principe heb je één object (je kan het stikt genomen geen bestand noemen) en dat is dan het programma, Word, bijvoorbeeld. Verder niet. Als je het programma gebruik zet hij wat gebruikers instellingen in de map bibliotheek in je home directory, maar dat is verder alles. Een programma de-installeren kan dus in principe gewoon met sleur en pleur. Nou ja, niet alle programma's houden het nest schoon, meestal vertaalde windows programma's, maar dit gaat toch eigenlijk altijd wel op. Geen dll's die kwijt of beschadigd kunnen raken onder Mac OS X.

Even wennen aan het feit dat het allemaal gewoon goed gaat en je wil nooit meer anders… Snel verpatsen die PC, nu je er nog wat voor krijgen kan en switchen!

[quote:364c54ef23="Simeon"]Ik ben het totaal oneens met bepaalde dingen van Microsoft, en overweeg daarom om over te stappen naar Mac OS X, Weten jullie of het ook mogelijk is om op een PC(waar nu win2K op staat) Mac OS X te zetten? of moet je dan een 'iMac' of 'Power Mac' of wat dan ook hebben? Ik heb nu een Pentium 4, 3 GHz, 512 mb Ram[/quote:364c54ef23][list:364c54ef23]Er is wel emulatiesoftware waarmee je OS X op een PC krijgt, maar dat staat nog in de kinderschoenen en is meer dan retetraag. Qua hardware zul je een dus een Apple Mac in huis moeten halen. Laat je daarbij niet afschrikken door veel lagere hardware-specificaties voor hetzelfde geld: De selectie van de Apple hardwarecomponenten is veel strenger en Mac OS werkt veel efficiënter met de spullen die het ter beschikking heeft. Dus je haalt meer uit minder. Wat doe jij nu op je PC; Welke programma's heb je draaien en wat zou je daarvan eigenlijk niet kunnen missen? Velen [i:364c54ef23]wéten[/i:364c54ef23] bijvoorbeeld niet eens dat er alternatieven zijn voor (meegeleverde/van buurman gekopieerde) M$-office, LookOut! en IE, laat staan dat ze weten dat die alternatieven vaak zelfs gratis zijn (Ik noem OpenOffice.org als office-suite; Pegasus en Eudora voor de mail en Mozilla/Firefox en Opera als browsers) Genoemde alternatieven zijn er ook voor de Mac, dus je kunt alvast wennen :lol: Loop eens bij een Applewinkel binnen, (bel vooraf wanneer ze tijd voor je hebben) en/of bezoek eens een beurs/gebruikersgroepbijeenkomst. Als je een nieuwe Mac koopt: support your local shop en calculeer levertijden in. Als je (nog) niet kunt overstappen op nwe hardware: Kijk eens welke Linux-smaken het op een Mac doen en zet dat op je PC. [/list:u:364c54ef23]

[quote:6263ee91a2="Jello"]Zal zeker niet gaan, Macintosh als besturingsysteem gaat enkel op een Apple Computer ... Srr[/quote:6263ee91a2]

Technisch gesproken niet helemaal waar, hoewel praktisch wel… Er zijn emulatoren waar je OSX (gedeeltelijk) mee op intel hardware kunt draaien; bovendien was Apple Computer bezig met het porten van OSX naar het intel platform, om op zeker moment een keus te kunnen maken tussen PowerPC en x86 hardware, met name omdat er een periode was dat met name Motorola niet voldoende chips van voldoende specs kon leveren (denk MegaHertz wars…). Voorlopig heeft Apple zich kennelijk aan de PowerPC gecommitteerd, dus ik weet niet wat de status van het (interne) OSX-voor-Intel programma is. Voor zover ik weet is er wel een publiekelijk verkrijgbare Darwin versie voor Intel…

henk

[quote:85225b79a4="jeroenimo"]Je kunt in principe op elke mac VPC draaien .. De vraag is of je dat wel wil Ik gebruik VPC 1 keer per jaar en dan ben ik er ook helemaal weer klaar mee.[/quote:85225b79a4]

Deed ik ook (denk blauwe envelop) maar ik werd het zo spuugzat dat ik het nu via Remote Desktop Connection op de Windoos van mijn SO doe…

SO, SO..... :?

Schriftelijke Overhoring?

O, wacht, het kan ook significant other zijn, om een vreselijk amerikanisme aan te halen. Het jij een partner met een windoos? Heeft hij/zij daar al lang last van?

Mac OS X draait op een PC! Maar dan moet je bijvoorbeeld PearPC eropzetten EN Mac OS X kopen. Dat is dus 150€, maar dan gaat hij echt extreem traag. Wat zijn de specificaties van je PC?