overtuig deze twijfelaar

hey, ben nieuw hier. ben 19 jaar, ben zelf video en foto enthousiast, en mijn vader heeft een kleine boekenuitgeverij.

we zijn samen op zoek naar een nieuwe machine.
ik ga eind juni nog een miniDV camera kopen, en ben op zoek naar een machine die serieuze video editing aankan (final cut pro, meer het serieuse werk), en ben ook bezig met fotografie, dus ik ga ook PS stevig gaan gebruiken.
momenteel missen onze pc’s de kracht om serieus te editen (midrange laptops, zonder firewire, oude deskop).

mijn vader zal vooral werken met PS voor het openen en bekijken van tekeningen, alsook illustrator. en ook indesign voor het maken van catalogi. hij wil nu dus de adobe suit aanschaffen (die hebben we nog niet), maar dan moeten we eerst weten voor welk besturingssysteem.

dus nu is de vraag: wordt de nieuwe machine een mac of een pc?

en dewelke?

we waren aan het kijken naar de powermac dual 2ghz. de 1.8ghz (single) heeft in onze ogen te veel compromissen, en de dual 2ghz G5 lijkt ons een betere waarde voor je geld.
ook zou de powermac gemakkelijk uitgebreidt kunnen worden, aangezien we toch van plan zijn hem voor verschillende jaren te gebruiken.

over de iMac sta ik wat sceptisch, wegens het scherm dat vast zit aan de computer zelf, en omwille van de geringe uitbreidmogelijkheden.

is voor onze gebruiken een Mac beter dan een pc, zo ja, welke raden jullie dan aan, en zo nee, welke pc kan ons een betere waarde verschaffen?

Even heel kort:

Een mac heeft een goed kleuren manegement systeem, een pc niet/nauwelijks

Alleen daarom al zou ik voor de mac kiezen.

De rest zal je met de config helpen, tips geven, daar ben ik niet sterk in :?

mja, ik weet het fijne er niet van, maar voor iemand die in de drukkerij bussiness zit, zou mac voordeel bieden omdat ze met een ander systeem voor de weergave van kleuren werken, of zoiets. ik ben daar zelf zo niet in thuis, en mijn vader is er momenteel niet.

ook hoor ik dat osx beter is dan xp, maar dat mac toch ook nog af en toe (mss minder) crasht, net als windows.

even nog enkele dingen die ik vergeten te zeggen ben in m’n eerste post:

-design van de kast maakt voor ons helemaal niets uit.

-we spelen absoluut geen spelletjes op de machine, dus daar moet geen rekening mee gehouden worden

-de andere computers in huis hebben allemaal windows. ik weet niet in hoeverre osx compatible is met XP, onder andere voor het delen van bestanden maar ook scanners en printers?

Ik ben niet zozeer bezig met professionele beeldbewerking, maar ik kan wel zeggen dat OS X véél minder crasht dan XP. De zeldzame keren dat m'n mac dan toch bleef hangen was het puur door een slecht geprogrammeerde applicatie.

Ivm bestandsdeling moet je je geen zorgen maken: zowat alle bestanden kan je op je Mac openen. Printers en scanners worden voor zover ik weet evengoed ondersteund door os x als op windows het geval is…

[quote:357bced44d="Jack4ya"]Even heel kort:

Een mac heeft een goed kleuren manegement systeem, een pc niet/nauwelijks

Alleen daarom al zou ik voor de mac kiezen.

[/quote:357bced44d]

Klopt. Dat heet ColorSync.

Zoals je misschien al wist werkt het grootste gedeelte van de grafische industrie met Mac’s. Alleen dat zegt misschien al genoeg, maar er zijn zoveel voordelen. OSX is HET grote voordeel t.o.v. Windows. OSX gaat op een hele goede manier om met het verdelen van het geheugen. Je kunt van programma naar programma switchen zonder vertraging, ook terwijl dat programma met een bewerking bezig is. Dit betekend onder andere dat je bijvoorbeeld zonder vertraging met Illustrator aan de gang kan, terwijl Photoshop bezig is een filter over een foto heen te halen.

Ik werk met een aardig oude PowerMac G4 466 MHz, 384 MB RAM met OSX 10.3. Ik draai Photoshop CS, Illustrator 10, Xpress 6, Flash MX en MX 2004, iTunes, Mail, Safari en nog wat andere programma’s allemaal tegelijk, en nog trekt ie het. Kun je nagaan wat jouw mogelijk nieuwe Mac zal kunnen doen.

Wat misschien ook handig is: Bij OSX krijg je ook iPhoto, een programma waarmee je je foto’s kunt ordenen.

Drooze,

Gezien het feit dat jullie een bedrijf runnen, en gezien het feit dat je de machine op de groei koopt, lijkt me jouw neiging naar een PowerMac helemaal goed. En kies dan inderdaad voor een 2* 2GHz of sneller.

Prima keuze voor de software die je erop wilt draaien. Over comptabiliteit met Windows hoef je je helemaal geen zorgen te maken: Macs laten zich probleemloos inpassen in een Windows-netwerk en kunnen ook bestanden uitwisselen met Windows-computers.

Je vader krijgt omslagen via de mail toegestuurd en bekijkt deze op het scherm. Ik ben zelf illustrator en maak ook boekomslagen. Als laatste traject scan ik de originelen in en poets de kleuren op waarna ik alles verzend naar de klant. Een Macintosh computer biedt vanwege de 20-jarige ervaring van Apple in de grafische sector een zeer veruitstrevend kleurmanagementsysteem aan (coloursync). Je vader zal daarom weinig tot geen last hebben van kleurverschuiving en daardoor de illustraties veel beter kunnen beoordelen.

Dit gaat heel ver in een Apple Computer. In OSX zijn namelijk heel veel programma’s die de Colorsync techniek ondersteunen. Het programma ‘Mail’ waarmee je je emails binnenhaalt begrijpt Coloursync. Alle plaatjes die je met dit programma binnenhaalt worden automatisch ge-colourmanaged.
Meer informatie hierover kun je vinden op http://www.colormanagement.nl

Ik ga mee met de keuze voor een Powermac G5 2x2Ghz. Hang er dan wél een goed scherm aan (Apple Cinema Display of een LaCie Electron Blue bijvoorbeeld).

Voor meer info over Apple en OSX is [url=http://www.macmiep.nl/]dit[/url] misschien wel een leuke site voor je.

een vraagje voor Kyokushinkai

ik ben ook van plan een mac te kopen

wat ga ik ermee doen

internet,mail

en…m’n foto’s bekijken en bewerken in RAW

volstaat volgens jou een powerbook met 1G ramgeheugen??

mvg

[quote:3b80fd56aa="planar1.4"]een vraagje voor Kyokushinkai

ik ben ook van plan een mac te kopen

wat ga ik ermee doen

internet,mail

en…m’n foto’s bekijken en bewerken in RAW

mvg[/quote:3b80fd56aa]

tuurlijk je zou zelfs al aardig met een iBook uit de voeten kunnen en 1G ram is zeker voldoende!

Ik ben het volledig met MacAttack eens: een iBook volstaat en 1 gigabyte is meer dan genoeg.

tja ibook

maar die powerbook is toch zo mooi afgewerkt :slight_smile:

was maar om duidelijk te maken dat de powerbook zeker aankan wat jij wil doen :wink:

Zoals Turver al aangaf: Mac platform is perfect voor professioneel gebruik (dat wil, naast eerder in deze draad genoemd colour-management, onder anderen zeggen dat je compatibel bent met alles, behalve een aantal specifieke kantoor-functies van Microsoft, database/projectmanagement - in Windows ben je altijd Windows-only compatibel). Grafisch kan alles in principe op Windows, maar het werkt niet - behalve als je er echt verstand van hebt maar dan ben je dus bezig met computeren en niet met je werk.

Ik denk dat Windows een kantoorgebruikers-platform aan het worden is. Geen ontwikkeling, geen vernieuwing, geen visie op de toekomst. Vergeet nooit dat zogenaamde programmeurs die veel van Windows weten vaak Windows-only mensen zijn: ik had er vandaag een aan de telefoon van Versatel die dacht dat Apple een soort speelgoed was. Dwz dat hij dus niets weet van programmeren. Ik ook niet hoor, maar als ik er iets van wist kon ik op elke computer uit de weg.

Maar ik weet niets dus gebruik ik Apple, OS5-6-7-8-9, en nu OSX en dat gaat al 16 jaar goed.

Ik ben niet fanatiek als het om Apple gaat, maar investeren in Windows is niet slim als je uitgever bent. Je kan beter overwegen of je niet op Linux of andere OpenSource software wilt werken (gratis software), en of je dat dan op een Intel of Apple computer wilt doen (nog een jaar en je hoeft die keus niet eens meer te maken). X11 op OSX maakt het mogelijk dat allemaal op Mac te doen, met een goede interface, want daar gaat het om. Heb je ooit een processor van binnen gezien?
Ik niet.

En ga maar eens zoeken op internet, volgend jaar Apple met Intel processors… het gaat om het OS. Ga maar vast aan Apple wennen…

Final Cut Pro? Op Windows? Final Cut Pro is Apple software, volgens mij geen Windows versie beschikbaar. Kijk maar eens onder http://www.apple.com/pro/ dan snap je misschien dat bijna alles wat je ziet en mooi vindt met Apple software gemaakt wordt, en niet vanwege de snelle computers, want er zijn veel snellere dan G5 dual 2.7, maar die heb je alleen maar nodig als je (bioscoop)films wilt maken en die beginnen vanaf 5-10 000 EUR.

Ik werk ook vaak op Windows pc’s, en merk dat de betere (en duurdere - duurder dan Apple, die bestaan) sneller zijn - maar je feitelijke werk vertraagt door crashes (wel steeds minder in Windows XP), en vooral doordat de interface van Windows gewoon NIET GOED is. Valt niet mee te werken, volgt niet wat je hoofd wilt. Als je Windows gebruiker bent zie je dat niet, en je eerste ervaring met Apple OSX zal een beetje vreemd zijn, maar als je gewend bent aan OSX werk je 3x zo snel en daar gaat het om.

Inderdaad Gridmaster, daar sluit ik me volledig bij aan.

[quote:dc99f30cad=“planar1.4”]een vraagje voor Kyokushinkai

[/quote:dc99f30cad]

Nou ja, je vraag is al beantwoord, en ik sluit me er bij aan. Zoals je ziet hoef je je vraag niet beslist aan een specifiek iemand te vragen hier.

Ik ga ook een PB kopen, om m’n ouwe computertje (is niet echt van mij) te vervangen. En het is natuurlijk wat handiger mee te nemen naar school. :stuck_out_tongue:

[quote:1122eb9a5f="Gridmaster"]Zoals Turver al aangaf: Mac platform is perfect voor professioneel gebruik (dat wil, naast eerder in deze draad genoemd colour-management, onder anderen zeggen dat je compatibel bent met alles, behalve een aantal specifieke kantoor-functies van Microsoft, database/projectmanagement -[/quote:1122eb9a5f]

[quote:1122eb9a5f]
Ik ben niet fanatiek als het om Apple gaat, maar investeren in Windows is niet slim als je uitgever bent. Je kan beter overwegen of je niet op Linux of andere OpenSource software wilt werken (gratis software)[/quote:1122eb9a5f]
“investeren” is het niet echt, want we hebben zo goed als alle software al. we hebben gewoon nood aan een krachtigere computer, en dus is de vraag of het nu windows of Mac wordt. dus de Mac is eigenlijk de grotere inverstering, enerzijds door de prijs, anderzijds doordat we er absoluut geen software voor hebben.

linux heb ik altijd al eens willen uitproberen, maar er zijn niet genoeg programma’s voor. het essentiele, namelijk de adobe suit, heb je er al niet voor, en ik heb ook geen video editing programma gevonden.

en voor de rest werk ik op de windows machine ook vooral met freeware (mozilla thunderbird, firefox, sunbird, winamp, skype, quicktime,…) en minder met windows programma’s zelf.

en of je dat dan op een Intel of Apple computer wilt doen (nog een jaar en je hoeft die keus niet eens meer te maken). X11 op OSX maakt het mogelijk dat allemaal op Mac te doen, met een goede interface, want daar gaat het om.[/quote:1122eb9a5f]

mja, maar we zouden de machine nu kopen. of is het beter te wachten tot de intel mac’s uitkomen?

of zou je op een of andere manier kunnen upgraden naar een intel machine van je G5?

Final Cut Pro? Op Windows? Final Cut Pro is Apple software, volgens mij geen Windows versie beschikbaar. Kijk maar eens onder http://www.apple.com/pro/ dan snap je misschien dat bijna alles wat je ziet en mooi vindt met Apple software gemaakt wordt, en niet vanwege de snelle computers, want er zijn veel snellere dan G5 dual 2.7, maar die heb je alleen maar nodig als je (bioscoop)films wilt maken en die beginnen vanaf 5-10 000 EUR.[/quote:1122eb9a5f]

-ik geloof niet dat er uberhaupt veel programma’s zijn van mac die ook op pc werken. quicktime schiet mij zo te binnen, maar da’s meer een standaard, en alleen maar beschikbaar op windows omdat het een voordeel oplevert voor apple. dus nee, FCP heb je niet op PC. maar je hebt wel avid, of adobe premiere. ik weet niet welk programma het beste is, maar neem aan dat het vooral subjectief zal zijn.

-hmmm, ik denk neit dat je 5k gaat moeten uitgeven om een pc te hebben die sneller is dan een dual G5 2.7. meeer nog. ik kan zelf een pc bouwen voor de helft van het geld, die sneller is dan die G5. maar het gaat’m dus wel om het OS.

[quote:614c41fede="Drooze"]dus de Mac is eigenlijk de grotere inverstering, enerzijds door de prijs, anderzijds doordat we er absoluut geen software voor hebben.[/quote:614c41fede]

Over de prijs van een Mac wordt wel vaker gediscussieerd. Ja, een Mac is duurder in [b:614c41fede]aanschaf[/b:614c41fede], maar dat haal je er dubbel en dwars weer uit. Je hoeft aan Mac namelijk nauwelijks (of geen) onderhoud te plegen en je hebt geen extra anti-virus software e.d. nodig. Met OSX kun je veel sneller/productiever werken, o.a. door de goede multi tasking. Daarnaast gaat een Mac veel langer mee dan een ‘gewone’ pc. Zoals ik al eerder zei werk ik op een vrij oude PowerMac, en toch werkt het nog prima en snel genoeg. Er hangt een lekker groot 21" scherm aan op een resolutie van 1600 x 1200.

[quote:614c41fede]
en voor de rest werk ik op de windows machine ook vooral met freeware (mozilla thunderbird, firefox, sunbird, winamp, skype, quicktime,…) en minder met windows programma’s zelf.
[/quote:614c41fede]
Firefox en Thunderbird zijn er ook voor de Mac, maar ik vind Mail en Safari persoonlijk beter. Sunbird weet ik zo niet, maar na even gegoogled te hebben zie ik dat het een soort kalender is? Dat zit ook standaard al in OSX in de vorm van iCal. Winamp is er niet voor OSX, maar ik denk dat je iTunes wel gaat waarderen (is er ook voor Windows). Skype en natuurlijk Quicktime zijn er ook voor Mac.

mja, maar we zouden de machine nu kopen. of is het beter te wachten tot de intel mac’s uitkomen?

of zou je op een of andere manier kunnen upgraden naar een intel machine van je G5?

Ik zou niet wachten. Ik ga zelf ook binnenkort een nieuwe PowerBook aanschaffen. De PowerPC’s (G5) worden nog lang genoeg ondersteund. Als je nagaat dat, wanneer er Intel Macs komen, er de eerste tijd toch nog steeds veel meer PowerPC’s zijn, dan kun je er van uit gaan dat er meer ondersteuning is voor PowerPC dan voor Intel Macs.

-ik geloof niet dat er uberhaupt veel programma’s zijn van mac die ook op pc werken. quicktime schiet mij zo te binnen, maar da’s meer een standaard, en alleen maar beschikbaar op windows omdat het een voordeel oplevert voor apple. dus nee, FCP heb je niet op PC. maar je hebt wel avid, of adobe premiere. ik weet niet welk programma het beste is, maar neem aan dat het vooral subjectief zal zijn.
Naast Quicktime heb je dus ook nog iTunes voor Windows. En om nog even verder te gaan over video bewerking. Ook binnen die sector is Mac de standaard. Apple heeft voor videobewerking overigens ook nog Motion.

-hmmm, ik denk neit dat je 5k gaat moeten uitgeven om een pc te hebben die sneller is dan een dual G5 2.7. meeer nog. ik kan zelf een pc bouwen voor de helft van het geld, die sneller is dan die G5. maar het gaat’m dus wel om het OS.[/quote:614c41fede]

Het gaat inderdaad voor een groot gedeelte om het OS, en vergeet niet dat de G5 een dual processor is en top kwaliteit onderdelen bevat.

de hele kwestie van thunderbird/mail/outlook brengt mij bij nog een vraag: de mac zou de desktop worden, maar mijn vader heeft nog steeds een notebook nodig, en dat blijft gewoon de HP die hij nu heeft. op de HP werkt hij met outlook, en dan op de mac zouden we wel met mail werken. kan hij zijn mails synchroniseren op beide systemen? om ze dus alle mails op beide systemen te hebben?

sunbird is inderdaad een kalender. vrij nieuw project en nog niet af. in windows heb je niet echt een kalender, buiten mss wat in outlook, maar daar werk ik niet mee.

het leuke aan winamp vind ik dat ik met 1 programma al m’n liedjes en films kan afspelen.
dus een vraag:

• kan itunes alles afspelen? m4a waarschijnlijk wel, mp3 ook wel, maar ook wma’s?
  • speeld de quicktime player enkel quicktime? of speelt hij mits de juiste codec’s ook elk ander formaat? (ik heb nogal wat avi’s en divx’en.)

ik heb beide itunes en quicktime op m’n pc nu, maar de quicktime player dus enkel om quicktime films te spelen, en itunes gebruik ik eigenlijk helemaal niet meer.

en kan iemand mij hier vertellen welke programma’s ik best aanschaf voor videobewerking? ik en 3 vrienden hebben een kleine vzw , genaamd DirtE19, en we maken ook een dvd die in de winkel zal liggen. heb ik genoeg aan final cut? welke versie? of moet ik nog andere programma’s bijkopen?

of maak ik beter een topic aan in het videobewerking forum?

Een mediaspeler die op Mac echt alles speelt (behalve die klote door dat volkomen brakke DRM beschermde wma/wmv 10 bestanden), is [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14738]VLC.[/url] Verder heb je al veel Windows software. Normaal zou ik zeggen, houden die PC, maar omdat je daarvoor geen fatsoenlijk kleurbeheer hebt zou ik in dit geval zeker "switchen".

[quote:7191e9f303="Drooze"]de hele kwestie van thunderbird/mail/outlook brengt mij bij nog een vraag: de mac zou de desktop worden, maar mijn vader heeft nog steeds een notebook nodig, en dat blijft gewoon de HP die hij nu heeft. op de HP werkt hij met outlook, en dan op de mac zouden we wel met mail werken. kan hij zijn mails synchroniseren op beide systemen? om ze dus alle mails op beide systemen te hebben?[/quote:7191e9f303]

Synchroniseren weet ik niet precies. Wat je wel zou kunnen doen: Waarschijnlijk heb je momenteel een instelling om de mail van de mailserver te gooien zodra de mail binnen is op de computer. Dit zou je uit kunnen zetten zodat je hem ook op je andere computer kunt ontvangen. Je moet er dan wel aan denken dat je de mailserver om de zoveel tijd even moet legen, of je moet op één van de computers de automatisch legen instelling aan laten staan en daarmee als laatst de mail ophalen.

[quote:7191e9f303]het leuke aan winamp vind ik dat ik met 1 programma al m’n liedjes en films kan afspelen.
dus een vraag:

• kan itunes alles afspelen? m4a waarschijnlijk wel, mp3 ook wel, maar ook wma’s?
  • speeld de quicktime player enkel quicktime? of speelt hij mits de juiste codec’s ook elk ander formaat? (ik heb nogal wat avi’s en divx’en.)[/quote:7191e9f303]

m4a (heet aac geloof ik) en mp3 is geen probleem, maar wma zal het niet doen. Dit is namelijk een codec van Microsoft en Apple gebruikt aac als tegenhanger. aac en wma zijn dus zeg maar rivalen. Er is wel een windows media player voor de Mac, die dus ook wma’s kan afspelen. Wat je ook zou kunnen doen is op de pc iTunes downloaden en daarmee al je wma’s importeren. iTunes zet ze dan om naar een ander formaat. Dat formaat kun je instellen in de instellingen. iTunes op de Mac kan geloof ik geen wma’s omzetten, alhoewel daar wel vraag naar is volgens mij.

[quote:7191e9f303]
itunes gebruik ik eigenlijk helemaal niet meer.
[/quote:7191e9f303]

Dat snap ik niet. iTunes werkt voor mij veel beter dan winamp. (heb ook windows gebruikt)

[quote:7191e9f303]
en kan iemand mij hier vertellen welke programma’s ik best aanschaf voor videobewerking? ik en 3 vrienden hebben een kleine vzw , genaamd DirtE19, en we maken ook een dvd die in de winkel zal liggen. heb ik genoeg aan final cut? welke versie? of moet ik nog andere programma’s bijkopen?[/quote:7191e9f303]

Daar heb ik niet zoveel verstand van, maar je krijgt bij OSX ook iMovie en iDVD bijgeleverd. Maar wanneer je professioneel bezig wilt zul je inderdaad wel uitkomen bij Final Cut en misschien Motion. Ik heb een demo gezien van Motion en het zag er veelbelovend uit.