Overweging iBook of Powerbook, vragen

Hallo iedereen,

Ik van plan in de nabije toekomst een nieuwe laptop aan te schaffen. Ik heb nu een IBM Thinkpad 600e (366MHz) waar Linux op draait.

Nu zit ik er aan te denken om een Apple te nemen, grotendeels omdat Windows én Linux mij een beetje beginnen te vervelen en ik gewoon weer eens iets nieuws wil.

Nu is het zo dat de Apple laptops zwaar underpowered lijken vergeleken met de Apple desktop varianten. Helemaal als je de laptop nog een béétje betaalbaar wilt houden. De snelheid van de laptop is van mij van redelijk groot belang. Het lijkt mij alsof de low end iBook en Powerbooks écht low-end zijn. Ik ben dus bang dat de levensjaren voor de 12" laptops niet langdurig zal zijn.

Als ik voor hetzelfde geld een centrino kan krijgen die veel sneller presteert, dan ga ik liever tóch voor de centrino, omdat ik niet over 2 jaar weer een nieuwe laptop wil hoeven aanschaffen.

Mijn bezigheden zijn voornamelijk het internet surfen, chatten, en… programmeren in C++ en JAVA. De eerst genoemde dingen zullen geen probleem zijn, maar het programmeren zit ik dus mee. Sorry dat ik het vraag, maar op gebied van het compileren van C++ (en JAVA) code, met wat voor PC zijn de prestaties van de 1,33GHz Powerbook 12" en de 1GHz iBook 12" dan te vergelijken? Ik heb ook een 1,33GHz Athlon Thunderbird PC, en ik ben bang dat de laptops gewoon niet sneller zullen zijn dan dat.

Waarschijnlijk zullen de Centrino's heel ietsjes sneller zijn maar bij die dingen gaat het niet zo om snelheid. Als je Internet, Chat enz kom je aan een iBook echt niet te kort ofzo. 1 ding is wel zeker dat die Thunderbird PC heel wat langzamer zal zijn als de iBook. Als je het over prijzen wilt hebben koop als je een windows koopt, koop dan een A-Merk. Maar dan zul je zo'n beetje op het zelfde neerkomen! Maar als je de prijzen van Apple gaat vergelijken met een of ander zelf-bouw bedrijfje dan kom je natuurlijk bij dat doe-het-zelf bedrijfje beter uit. Maar.... NIET DOEN!

Ik heb een athlon 1400 en een iBook G4 800. Ze werken wel ongeveer even snel in de praktijk. Ik gebruik nogal wat wetenschappelijke programmas waarvoor helaas niet echt goede mac ports van zijn. Maple bijvoorbeeld is niet vooruit te branden op de mac, grafisch ook niet als je de berekende 3d plaatjes van alle kanten wilt bekijken, een slechte port dus, want de radeon 9200 kan het niet aan liggen. Verder bij gebruik van labview is de G4 800 wel ongeveer even snel als de athlon 1400. Het hangt dus van de toepassing af wat je doet.De nieuwe G4's zijn weer een stuk sneller dus die zullen zeker sneller werken dan de athlon. Mij lijkt dat er goede geoptimaliseerde compilers voor java zijn in ieder geval. c++ vast ook wel. Kijk even op www.barefeats.com wellicht staat er een benchmark waar je iets mee kunt.

Ik kan je de apple zeker aanraden, de batterij duur is echt heel lang. 5 uur haal ik makkelijk (textverwerken en mp3 spelen) Ik geloof dat de batterijduur van een powerboek iets korter is, maar correct me if I am wrong.
Dus voor hetzelfde geld kun je een snellere (niet a-merk) intel laptop kopen voor je toepassingen als compilen, maar dan heb je een veel minder mooi apparaat dat waarschijnlijk 2-3 uur meegaat. Tenzij je een merk koopt zoals de nieuwe 12" asus of vaio, maar bedenk dat je bij die interessantere versies al snel 1800-2000 euro betaalt en dan heb je niet eens een nvidia of ati videokaart erin…
Ook is de iBook echt volledig geluidloos, zelfs als het fannetje wat erin zit aan gaat moet je je oor ertegen houden wil je hem kunnen horen.

Als je twijfeld tussen een ibook en powerbook, zou ik persoonlijk voor de powerbook gaan. Het verschil in geheugensnelheid moet zich echt wel gaan vertalen in betere prestaties, verder kun je bj de powerbook gebruik maken van een firewire 800 aansluiting, wat weer meer mogelijkheden tot uitbreiden in de toekomst met zich meebrengen, denk bijv. aan een extra externe hd. Om je mp3's kwijt te kunnen. :P Ik zit nu nog steeds klem met mijn externe hd's ze zijn net niet snel genoeg om lekker mee te werken.

[quote:c58fc81be0="Remenic"]Sorry dat ik het vraag, maar op gebied van het compileren van C++ (en JAVA) code, met wat voor PC zijn de prestaties van de 1,33GHz Powerbook 12" en de 1GHz iBook 12" dan te vergelijken? Ik heb ook een 1,33GHz Athlon Thunderbird PC, en ik ben bang dat de laptops gewoon niet sneller zullen zijn dan dat.[/quote:c58fc81be0] Het lijkt erop dat je niet echt verder kijkt dan de gigahertzen. Aan de andere kant noemde je wel de Centrino, het bewijs dat Intel zich ook niet meer bezighoudt met kloksnelheid alleen. Het kan wel zijn dat ik me vergis met de Pentium M, maar deze jongens hebben toch ook kloksnelheden van 900 MHz tot 1.3 GHz? Keil die nieuwe iBook of Powerbook vol met RAM, zet de processorsnelheid in systeemvoorkeuren->energiestand op "hoogst" en hij zal zeker snel zijn.

Mijn ervaring is dat JAVA op een mac stukken sneller loopt dan op een pc

ie2e23e23e23e32e2e23e23e21eee1e23e

[quote:0641c1a0b3="vogel"]Het lijkt erop dat je niet echt verder kijkt dan de gigahertzen. Aan de andere kant noemde je wel de Centrino, het bewijs dat Intel zich ook niet meer bezighoudt met kloksnelheid alleen. Het kan wel zijn dat ik me vergis met de Pentium M, maar deze jongens hebben toch ook kloksnelheden van 900 MHz tot 1.3 GHz? Keil die nieuwe iBook of Powerbook vol met RAM, zet de processorsnelheid in systeemvoorkeuren->energiestand op "hoogst" en hij zal zeker snel zijn.[/quote:0641c1a0b3]

Dat klopt, de centrino gaat tot op heden tot 1.8GHz. Ik geloof helemaal niet in te megahertz mythe, maar het zijn allebei computers en ik wil toch graag vergelijkings materiaal hebben. Iedereen kan wel zeggen ‘hij is veel sneller dan intel,’ maar wat voor intel bedoelen ze dan? Geld groeit mij ook niet op me rug, en ik wil wel voor een paar jaartjes zoet zijn.

Ik heb een iBook 933 en mijn kamergenoot op mijn werk een "el cheapo" Centrino op 1300 Mhz. Allebei 640 MB geheugen, HDD ook ongeveer gelijk. De prijs was ongeveer hetzelfde, ik heb mijn iBook wel een half jaar eerder gekocht. We hebben hetzelfde C++ framework voor data-analyse draaien ("ROOT"). Ik draai Mac OS X, hij draait debian Linux. De benchmark-package die daarbij zit was op mijn iBook wel even behoorlijk wat langzamer (niet dat ik dat niet verwacht had), zowel met compilen als met runnen. Waarschijnlijk komt dat ook door de bus bandbreedte: 133 MHz (DDR) voor de iBook tegen "400 MHz" (eigenlijk 200 MHz DDR) voor de Centrino. Verder heeft de Centrino geen last van de enorme latencies die de P4 de das omdoen bij het compileren van code, best een leuke processor dus.

Anderzijds is het zo dat bij mij out-of-the-box alles werkt (powermanagement, sleep-mode, wireless network etc. etc.) en dat een en ander bij hem wel wat voeten in aarde heeft (gehad). Ik weet niet hoe goed je met linux bent, maar ook halve goeroe’s kost het tijd om alles echt goed te laten werken. Verder kan ik dus UNIX applicaties compileren en draaien en tegelijkertijd Powerpoint open hebben staan, iets waarvoor hij zou moeten reboot-en (OpenOffice maakt gemiddeld puinhoop van PP files…)

Ik wilde een laptop die vooral portable moest zijn: lange levensduur op batterij, niet te zwaar maar wel compleet. Dan is Apple hardware behoorlijk veel waar voor je geld. Wil je echter een snelle, full-featured laptop die competitief moet zijn met desktop-PCs qua rekenkracht dan ben je IMHO bij Apple aan het verkeerde adres. Powerbooks zijn dan niet de snelsten, en behoorlijk aan de prijs. Een rappe Intel/AMD doos is dan een betere keuze. Alleen, zo’n full-featured machine kan (bijna) niet zonder netadapter en is ongeveer 2x zo zwaar als een Powerbook… En 2x zo snel kunnen rekenen wil niet zeggen dat je 2x zo productief bent.

Ik hoop dat je aan dit heel erg subjectieve verhaal iets hebt… groeten Bart

[quote:4c96012f06="bommels"]De benchmark-package die daarbij zit was op mijn iBook wel even behoorlijk wat langzamer (niet dat ik dat niet verwacht had), zowel met compilen als met runnen. Waarschijnlijk komt dat ook door de bus bandbreedte: 133 MHz (DDR) voor de iBook tegen "400 MHz" (eigenlijk 200 MHz DDR) voor de Centrino. ... Powerbooks zijn dan niet de snelsten, en behoorlijk aan de prijs. Een rappe Intel/AMD doos is dan een betere keuze. Alleen, zo'n full-featured machine kan (bijna) niet zonder netadapter en is ongeveer 2x zo zwaar als een Powerbook..... En 2x zo snel kunnen rekenen wil niet zeggen dat je 2x zo productief bent.

Ik hoop dat je aan dit heel erg subjectieve verhaal iets hebt… groeten Bart[/quote:4c96012f06]

Dit is inderdaad hét antwoord waar ik op zat te wachten, dank je wel!

Een paar opmerkingen cq. vragen,

Je zegt dat jouw iBook in compile tijden en runtijden niet meeging met die debian machine. Je zegt dat dit mogelijk komt door de bus bandbreedte, maar misschien heeft het ook ergens anders mee te maken. Zou het namelijk mogelijk kunnen zijn dat de Debian laptop gcc 2.95.x draaide? gcc 3.x (die dus ook in OSX zit) is namelijk 2x zo traag met compileren ivm gcc 2.95.x. Zelfs op dezelfde machine. Bovendien heeft de powerbook een hogere bussnelheid, dus dit kan wellicht ook schelen?

Qua comfort moet ik het wel met je eens zijn. Linux kan lastiger zijn om goed werkend te krijgen, hoewel op mijn laptop alles naar behoren werkt zonder teveel gepruts (inclusief standby e.d.). Het niet zorgen meer hoeven maken over compatibiliteit is wel een groot voordeel, wat voor mij het gebrek aan snelheid wel zou kunnen compenseren.

Tja, elke benchmark roept vragen op, maar deze is makkelijk te beantwoorden. We draaien allebei gcc 3.3 (ik 3.3, hij 3.3.3 :D ) Ik weet dat deze gcc optimized is voor de P4, maar hoe dat met de Centrino zit.... geen idee. De bussnelheid is het meest in het oog lopende verschil tussen de 2 machines, vandaar dat ik denk dat het daar vooral aan ligt. Een PoBo met 166 MHz zal dan inderdaad wel schelen. Er zat ook nog een CPUmark test bij: mijn G4/933 is ongeveer gelijk aan een P3/1000 of een P4/1200, dat leek me niet onredelijk.

Om met linux alles op een laptop werkend te krijgen moet je ook een beetje geluk hebben met je hardware, en dan blijven de verhalen waarbij het niet gelukt is langer hangen dan wanneer het wel goed gaat. Maar ik ken maar weinig mensen met een moderne linux-laptop waarbij de slaapstand perfect werkt. Linux op een PoBo zetten kan ook nog, en dan is de hardware ondersteuning niet zo moeilijk omdat er maar een zeer beperkt aantal configuraties is. Ik had aanvankelijk in gedachten op meteen linux op mijn iBook te zetten, maar Mac OS X is me veel te goed bevallen.

Enfin, succes met speelgoed uitzoeken, groeten bart