paar beginnersvraagjes

wat ik in osx een beetje mis is een soort firewall, althans iets waarmee ik programma's rechten kan geven om verbinding te maken met internet en andere niet. Ik heb niet zoveel trek om dit te doen via alle poorten handmatig in te stellen, bestaat er zoiets?

en bestaat er iets als een popup killer voor safari en firefox?

alvast bedankt!

In safari kun je de pop-ups blokkeren. Klik op safari en vink pop-ups blokkeren aan. In OSX zit een firewall, ga naar systeemvoorkeuren en kies delen. Overigens heeft Intego een programma netbarrier, daarmee kun je inderdaad aangeven welke programma's je toestaat om een verbinding met internet te maken. Maar beter is eigenlijk om een router te hebben waar een firewall is ingebouwd, dan kun je alle poorten dichtzetten die je wilt. Dat is veiliger dan een softwearematige firewall vind ik.

"Maar beter is eigenlijk om een router te hebben waar een firewall is ingebouwd, dan kun je alle poorten dichtzetten die je wilt. Dat is veiliger dan een softwearematige firewall vind ik".[quote:1ad7ee741b]

lijkt me de juiste optie
om het “analoog” te vergrendelen zeg maar[/quote:1ad7ee741b]

De firewall in OSX vind je bij Systeemvoorkeuren onder "Delen". Als je op "Nieuw" Klikt kan je zelf programma's en poorten toevoegen.

Little Snitch http://www.obdev.com/products/littlesnitch/index.html

[quote:d6b0ec892d]..... iets waarmee ik programma's rechten kan geven om verbinding te maken met internet en andere niet.[/quote:d6b0ec892d]

Een “vrij-van-kosten” mogelijkheid om via een grafische user interface het uitgaande verkeer te blokkeren bestaat voor zover ik weet niet. Althans niet met OS-X 10.3 panther.
Of de firewall voorziening in OS-X 10.4 tiger al is verbeterd weet ik niet.

Voor alle andere oplossingen moet extra bijbetaald worden, het is shareware of pay ware.

Naast little snitch zou je ook Brickhouse kunnen proberen ($25). De ontwikkeling van dit pakket is gestopt, maar wellicht voldoet het al wel aan je wensen.
Oh, ik zie zojuist dat er toch een nieuwere versie is uitgekomen…
Zie http://personalpages.tds.net/~brian_hill/

[quote:743e6771f4="gijz"]

en bestaat er iets als een popup killer voor safari en firefox?

[/quote:743e6771f4]

Unless I’m mistaken, zit er standaard een vrij goeie popup killer in firefox, althans zeker onder windows en linux, dus zie niet in waarom niet onder mac…

Maar bij mijn weten is die ook standaard geactiveerd, maar niets houd je tegen even bij de plugins en extensions van firefox te kijken (tabbed browsing is trouwens een absolute must)

Bij Safari :apple: K Op de popups te blocken