Paar vraagjes

Heej Maccers,

Een paar dagen geleden heb ik Mac OSX x86 op deze computer gezet (Packard Bell PC) en het werkte fantastisch! Het werkte natuurlijk niet op volle snelheid, maar het gaf me een goede indruk van het besturings systeem.
[b:1aa89e3b2a]Nooit meer windhoos voor mij![/b:1aa89e3b2a]

Ik ben van plan om nog even te wachten met het switchen naar Apple.
In Maart gaan ze hier verbouwen, daarna zit ik er aan te denken om een I-Mac 20 Inch aan te schaffen.
Tijdens de verbouwing moet de ouwe PC toch worden verplaatst dus dat zou mooi op elkaar aansluiten.

Er schoten mij nog een paar vragen te binnen, zouden jullie mij er misschien mee willen helpen?
Ik ben van plan om voor de tijd nog een bezoek te brengen aan een Apple Center, maar volledig ongeinformeerd daar binnen komen is ook zo lullig.

[b:1aa89e3b2a]1)[/b:1aa89e3b2a] Wanneer worden de eerste Intel I-Macs verwacht?
[b:1aa89e3b2a]2)[/b:1aa89e3b2a] Op mijn microshit pc heb ik nu Pinnacle Studio 10 Plus staan, welk videobewerkings pakket voor de Mac is hier ongeveer mee te vergelijken?
[b:1aa89e3b2a]3)[/b:1aa89e3b2a] Is er een firewire aansluiting om de I-Mac aanwezig, zodat ik mijn DV camera er op aan kan sluiten?
[b:1aa89e3b2a]4)[/b:1aa89e3b2a] Voor een aantal doeleinden ben ik gebonden aan het *.doc formaat van office op windhoos, ondersteund het office pakket dat standaard bij de Mac wordt geleverd dit ook? Of moet ik toch echt weer zo’n laag microchit software pakketje aanschaffen?
[b:1aa89e3b2a]5)[/b:1aa89e3b2a] Ik koop mijn I-Mac toch liever direct bij een Apple Center, dan op internet. Hebben ze daar ook mogelijkheden om je Macje aan te passen, bijv. meer geheugen (RAM) erin en een grotere harde schijf? Dus dezelfde mogelijkheden als op internet?
[b:1aa89e3b2a]6)[/b:1aa89e3b2a] Zou half Maart een goede tijd zijn om een I-Mac aan te schaffen? Ik had ergens gehoord dan Apple aan een nieuw besturingssysteem zou werken.
[b:1aa89e3b2a]7)[/b:1aa89e3b2a] Kan ik mijn huidige geluidssetje (Logitech Z-2300) gewoon op de I-Mac aansluiten?

Alvast weer bedankt voor jullie hulp, ik ben altijd fantastisch geholpen op dit forum :wink:
Ik kan niet wachten om met jullie mee te kunnen praten over die fantastische Mac OSX :smiley:

[quote:4b1ad6566c="Kevin Berkhout"][b:4b1ad6566c]1)[/b:4b1ad6566c] Wanneer worden de eerste Intel I-Macs verwacht?[/quote:4b1ad6566c] Dat zullen we waarschijnlijk wel na de 10e weten...

[quote:4b1ad6566c=“Kevin Berkhout”][b:4b1ad6566c]2)[/b:4b1ad6566c] Op mijn microshit pc heb ik nu Pinnacle Studio 10 Plus staan, welk videobewerkings pakket voor de Mac is hier ongeveer mee te vergelijken?[/quote:4b1ad6566c]
Motion? iMovie? Heb geen idee, gebruik die programma’s nooit. Kijk eens op apple.com

[quote:4b1ad6566c=“Kevin Berkhout”][b:4b1ad6566c]3)[/b:4b1ad6566c] Is er een firewire aansluiting om de I-Mac aanwezig, zodat ik mijn DV camera er op aan kan sluiten?[/quote:4b1ad6566c]
Ja duh, invented by Apple

[quote:4b1ad6566c=“Kevin Berkhout”][b:4b1ad6566c]4)[/b:4b1ad6566c] Voor een aantal doeleinden ben ik gebonden aan het *.doc formaat van office op windhoos, ondersteund het office pakket dat standaard bij de Mac wordt geleverd dit ook? Of moet ik toch echt weer zo’n laag microchit software pakketje aanschaffen?[/quote:4b1ad6566c]
Texteditor kan Word documenten openen :slight_smile: Of eh, Word for Mac is beter dan de Windows versie, dus why not?

[quote:4b1ad6566c=“Kevin Berkhout”][b:4b1ad6566c]5)[/b:4b1ad6566c] Ik koop mijn I-Mac toch liever direct bij een Apple Center, dan op internet. Hebben ze daar ook mogelijkheden om je Macje aan te passen, bijv. meer geheugen (RAM) erin en een grotere harde schijf? Dus dezelfde mogelijkheden als op internet?[/quote:4b1ad6566c]
Ja hoor, geen probleem.

[quote:4b1ad6566c=“Kevin Berkhout”][b:4b1ad6566c]6)[/b:4b1ad6566c] Zou half Maart een goede tijd zijn om een I-Mac aan te schaffen? Ik had ergens gehoord dan Apple aan een nieuw besturingssysteem zou werken.[/quote:4b1ad6566c]
Ieder moment is een goed moment om een iMac of andere Mac aan te schaffen. Inderdaad, er komt een nieuwe update van het OS, maar dat kan ook wel 2007 worden, daar moet je echt niet op gaan wachten!

[quote:4b1ad6566c=“Kevin Berkhout”][b:4b1ad6566c]7)[/b:4b1ad6566c] Kan ik mijn huidige geluidssetje (Logitech Z-2300) gewoon op de I-Mac aansluiten?[/quote:4b1ad6566c]
No problem lijkt me.

Hoi, welkom op het forum!

Wat leuk dat je gaat switchen, wat rot dat je osx verkracht hebt op een Packard Bell :stuck_out_tongue:

Hier zijn je antwoorden:

Ik denk dat de Laptops en PowerMac’s eerst gaan switchen naar Intel, van de iMac’s heb ik nog niets gehoord. Maar Google helpt je er wel bij!

Op een Mac staat standaard iMovie, om films te bewerken, en iDVD om ze te branden en het menu’tje wat vorm te geven.
Dit zijn wel de standaard programma’s, ze doet wat ze zeggen, maar niet veel meer!
Als je echt professioneler aan de slag wil, moet je FinalCut of DVD Studio Pro aanschaffen.
[size=7:6ae85262dc]Moest je meer info willen hebben hierover, of hoe je ze kan testen, pm![/size:6ae85262dc]

Op een iMac en iBook zijn FireWire 400 standaard aanwezig.
Op een PowerMac en PowerBook zijn zowel Firewire 400 als 800 aanwezig

Office werkt (na mijn goesting beter) op een Mac, dus .doc, .ppt, Excel, alles werkt op een Mac!
Maar deze paketten moet je ook weer aankopen…

Het is inderdaad slimmer je Mac te kopen in een Apple center, want het grootste voordeel is het geheugen. Bij Apple zelf verkopen ze Samsung geheugen, en dat is super-kwaliteit, maar super-duur. Normaal in een Apple center verkopen ze ook goedkoper geheugen, en anders moet je ff naar de lokale pc-boer gaan!

Ik vind dat je nu ook al een iMac kan aanschaffen. Mijn (toekomstig) schoonbroertje heeft ook pas een nieuwe iSight iMac gekocht, prachtig ding!
Ik zit eigelijk echt niet te wachten op die Intel-mac’s
Zelfs windows draait op mijn Mac (foto ‘haha’ op mijn iDisk

Normaal wel hé. Een iMac heeft optisch en analoog geluid uit.
Moest het zo een setje zijn met 4 of 5 priesjes, moet je zo een usb-tussenstukje kopen, maar het gaat zeker!

Genoeg info?

Heel erg bedankt voor de info! Wordt het het geheugen en een eventuele grotere harde schijf er voor je in gezet bij het Apple Center? Het lijkt me niet dat je de I-Mac zomaar zelf kan openschroeven.

Voor de rest is het me allemaal duidelijk, dan rest nu alleen nog een bezoek je aan een Apple Center :slight_smile:

Natuurlijk zetten ze het geheugen en de HDD er voor je in. Je kan het ook zelf: hier kan je handleidingen vinden: http://www.apple.com/nl/support/imac/

[quote:d483b51a3e="Kevin Berkhout"] Het lijkt me niet dat je de I-Mac zomaar zelf kan openschroeven.

[/quote:d483b51a3e]

nee hoor, gaat heel simpel
twee schroefjes en hij is open :slight_smile:

[quote:ff87153654="Kevin Berkhout"] Er schoten mij nog een paar vragen te binnen, zouden jullie mij er misschien mee willen helpen? Ik ben van plan om voor de tijd nog een bezoek te brengen aan een Apple Center, maar volledig ongeinformeerd daar binnen komen is ook zo lullig. [/quote:ff87153654]

De medewerkers van Apple Centra zijn opgeleid om al je vragen te kunnen beantwoorden, dus schroom niet om een keer gewoon naar binnen te lopen en al je vragen te stellen. Daar worden ze namelijk voor betaald. Ze zullen je echter niet kunnen vertellen wanneer de Macs met intelprocessoren komen, want dat weet helemaal niemand zeker (behalve wellicht Steve en wat andere hoge pieten van Apple). Morgenavond weten we allicht meer.

[quote:20dc85f739="Kevin Berkhout"]Ik ben van plan om voor de tijd nog een bezoek te brengen aan een Apple Center, maar volledig ongeinformeerd daar binnen komen is ook zo lullig.[/quote:20dc85f739] Nee hoor. Het is zelfs het werk van die gasten om je te informeren.

[quote:20dc85f739=“Kevin Berkhout”][b:20dc85f739]1)[/b:20dc85f739] Wanneer worden de eerste Intel I-Macs verwacht?[/quote:20dc85f739]Morgen (10 januari) is er een show van Apple waar ze nieuwe producten gaan presenteren. De geruchten zeggen dat er dan ook Mac-Intels gepresenteerd gaan worden…

[quote:20dc85f739=“Kevin Berkhout”][b:20dc85f739]2)[/b:20dc85f739] Op mijn microshit pc heb ik nu Pinnacle Studio 10 Plus staan, welk videobewerkings pakket voor de Mac is hier ongeveer mee te vergelijken?[/quote:20dc85f739]
Final Cut Express. Eigenlijk valt dat niet met elkaar te vergelijken: Final Cut (Pro of Express) is gewoon beter! :stuck_out_tongue: Final Cut is overigens de reden dat ik ga switchen.

[quote:20dc85f739=“Kevin Berkhout”][b:20dc85f739]3)[/b:20dc85f739] Is er een firewire aansluiting om de I-Mac aanwezig, zodat ik mijn DV camera er op aan kan sluiten?[/quote:20dc85f739] Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat Apple zelfs FireWire uitgevonden had! In ieder geval zit er een aansluiting (twee zelfs, als ik mij niet vergis).

[quote:20dc85f739=“Kevin Berkhout”][b:20dc85f739]4)[/b:20dc85f739] Voor een aantal doeleinden ben ik gebonden aan het *.doc formaat van office op windhoos, ondersteund het office pakket dat standaard bij de Mac wordt geleverd dit ook? Of moet ik toch echt weer zo’n laag microchit software pakketje aanschaffen?[/quote:20dc85f739] Helaas werken Office bestanden niet zonder software op een Mac. Maar je krijgt wel een probeerversie van 30 dagen van Office voor Mac, en je kunt als die verlopen is gewoon een eeuwigdurend pakket kopen. Let wel: Office voor Mac is schreeuwend duur!

[quote:20dc85f739=“Kevin Berkhout”][b:20dc85f739]5)[/b:20dc85f739] Ik koop mijn I-Mac toch liever direct bij een Apple Center, dan op internet. Hebben ze daar ook mogelijkheden om je Macje aan te passen, bijv. meer geheugen (RAM) erin en een grotere harde schijf? Dus dezelfde mogelijkheden als op internet?[/quote:20dc85f739]Ja, dit kan. Bij een vriend van mij hebben ze ter plekke 512MB RAM erbij gezet (was in Apple Centre A-Mac in Utrecht, maar volgens mij doen ze dit in alle Apple Centres).

[quote:20dc85f739=“Kevin Berkhout”][b:20dc85f739]6)[/b:20dc85f739] Zou half Maart een goede tijd zijn om een I-Mac aan te schaffen? Ik had ergens gehoord dan Apple aan een nieuw besturingssysteem zou werken.[/quote:20dc85f739]Tuurlijk, het duurt waarschijnlijk nog wel even voordat dat nieuwe besturingssysteem er is. En tegen de tijd dat het komt kun je het altijd nog los kopen!

[quote:20dc85f739=“Kevin Berkhout”][b:20dc85f739]7)[/b:20dc85f739] Kan ik mijn huidige geluidssetje (Logitech Z-2300) gewoon op de I-Mac aansluiten?[/quote:20dc85f739]Als het setje een gewone mini-Jack aansluiting (gewoon standaard klein pinnetje, hetzelfde als voor koptelefoons) moet dit kunnen. Op de iMac zit ook een optische aansluiting, en anders kun je altijd nog een USB/FireWire-geluidskaart kopen (als je spaargeld over hebt :stuck_out_tongue: )

Ben je zo een beetje geholpen? :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue:

BTW: Welkom op dit forum!

[quote:898c787fd9="reposte"][quote:898c787fd9="Kevin Berkhout"][b:898c787fd9]4)[/b:898c787fd9] Voor een aantal doeleinden ben ik gebonden aan het *.doc formaat van office op windhoos, ondersteund het office pakket dat standaard bij de Mac wordt geleverd dit ook? Of moet ik toch echt weer zo'n laag microchit software pakketje aanschaffen?[/quote:898c787fd9] Helaas werken Office bestanden niet zonder software op een Mac. Maar je krijgt wel een probeerversie van 30 dagen van Office voor Mac, en je kunt als die verlopen is gewoon een eeuwigdurend pakket kopen. Let wel: Office voor Mac is schreeuwend duur![/quote:898c787fd9] Ook een optie: [url=http://www.neooffice.org/]NeoOffice[/url]. Doet alles wat MS Office kan, maar dan gratis. MS Office is voor studenten trouwens goedkoop te verkrijgen.

Allemaal weer van harte bedankt voor jullie hulp! Kan echt niet wachten om te switchen :D

YES!!! :D Een Intel iMac voor dezelfde prijs! Zo snel mogelijk naar een Apple Center 8) Wel lullig voor de mensen die net een iMac G5 hebben aangeschaft.

Ik vertrek over 15 min naar de Apple Center :D Ik hou jullie op de hoogte :P

[quote:11c1f35dbc="Kevin Berkhout"]Ik vertrek over 15 min naar de Apple Center :D Ik hou jullie op de hoogte :P[/quote:11c1f35dbc]

Zijn ze er nu dan al? Duurt meestal even voordat die dingen in NL zijn…

Die zijn er echt nog niet.

Als het aan apple ligt duurt het nog twee weken.

Nopez, zijn er nog niet :) Ze krijgen ze eind volgende week binnen volgens de verkoper. Is niet erg, want ik heb nu voor het eerst een echte Mac kunnen voelen! Een Intel Mac is gewoon precies hetzelfde, alleen dan sneller. Het was fantastisch en de verkopers waren erg behulpzaam!

Jaja, het wordt nu zeker een Mac :apple:
De verkoper raadde me aan nog even te wachten met de aanschaf, totdat Office en Final Cut beschikbaar zijn (native) voor de Intel Macs. Anders zou je niks hebben aan de snelheids winst.
Ik kan natuurlijk wel alvast een iMac aanschaffen, maar ik goed liever het hele spulletje tegelijk.

Office kan toch ook wel onder rosetta of moet je perse bliksems snel gaan :wink: , aan het begin ben je nog gewend aan je Windhoos bak dus dan merk je er niks van :P

Mag ik vragen waar ik die OSX versie kan vinden voor windoos machines ? Ik werk at the moment met een AMD Athlon64

nee, sorry,... dat soort dingen mag je op dit soort forums niet vragen :P

[size=9:6eb6d1a332]mag wel, maar wordt niet gewaardeerd;)[/size:6eb6d1a332]

vragen mag wel , antwoorden alleen niet. :D toch? :?

Liefste allebei niet... :|