Package maken in InDesign met kleinere beeldbestanden mogelijk?

Een klant heeft me gevraagd om de InDesign-bestanden, dus normaliter maak ik dan een Package aan.

Echter, ik heb sommige beelden op 15% gebruikt, en de originele TIFF-beelden zijn soms 200 MB groot, waarvan ik soms maar een deel gebruik.
Het zijn veel illustraties, dus de 'package' is een paar GB groot, en met de huidige uploadsnelheid hier (Ethiopië) is dat niet online te zetten.

Is er een manier om het package kleiner te maken, bijvoorbeeld door geautomatiseerd de beelden op 100% te laten maken (en het beeld van 200 MB bij 15% dus veel kleiner wordt), en enkel het gebruikte deel van de afbeelding?

Ik hoop dat de vraag duidelijk is.

Het moet dus geen PDF worden, en de beelden moeten nog wel van drukwerkkwaliteit zijn, maar dus minder (onnodig) groot.
Met de hand dit doen is ondoenlijk, daarvoor zijn het er teveel.

Alle hulp is welkom!

Op een schijf branden en opsturen is geen optie?

USB Stick opsturen?

Daar is geen tijd voor helaas.

Je foto's kopiëren en dan in photoshop met een batch allemaal verkleinen. Alleen moet je dan wel in indesign even alles opnieuw koppelen (en alles nalopen of er niets versprongen is!).

Dat is niet echt een optie: sommige foto's zijn op 20% gebruikt, anderen op 55%, en van weer anderen gebruik ik alleen een kwart.
Ik hoopte dat er een geautomatiseerde manier zou zijn om al het bronbeeld tot de juiste maat te verkleinen/snijden.
Ik besef me dat het wel veel gevraagd is...

Is dit iets? http://mac.softpedia.com/get/Graphics/Resize-Images.shtml

Nooit gebruikt hoor, maar kwam het net tegen. [url=http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/beseffen-zich-beseffen]Enne.[/url] :wink:

Je kunt een PDF maken met alle beelden ZIP compressed, met bijsnijden en herschalen aan.
Gooi deze dan op Filejuicer, en je krijgt alle beelden op precies het goede formaat. Moet je wel de afbeeldingen opnieuw plaatsen, maar dan is wel alles geautomatiseerd aangepast naar de precieze grootte.

Er moet ergens een script in omloop zijn dat kijkt hoe groot je beelden in ID gebruikt zijn. Deze exporteert naar PS, er een bestand van maakt wat zorgt voor 100% plaatsingsbeeld en dat weer terugkoppelt naar InDesign. Gevolg is dan dus dat al je gebruikte beeld op 100% gebruikt is en dan in een Pakket dus ook op die manier opgenomen wordt.

[quote=MouseMighty url=http://www.onemorething.nl/community/topic/package-maken-in-indesign-met-kleinere-beeldbestanden-mogelijk#post-2503685 time=1356271783]Er moet ergens een script in omloop zijn dat kijkt hoe groot je beelden in ID gebruikt zijn. Deze exporteert naar PS, er een bestand van maakt wat zorgt voor 100% plaatsingsbeeld en dat weer terugkoppelt naar InDesign. Gevolg is dan dus dat al je gebruikte beeld op 100% gebruikt is en dan in een Pakket dus ook op die manier opgenomen wordt.[/quote]

Hoe vaker ik dit topic zie, hoe meer ik denk: dit moet een basisfeature van Indesign zijn.

En wat ik dan ook wil, is de down-samplings regels kunnen instellen. Hoe te sharpenen, hoe kleurruimteomzetting, wanneer bicubic wanneer billiniar etc. Eventueel met omzetprofielen per object (sommige foto's wil je perceptual omzetten, andere op verzadiging bijv).

En ook bitmappen van PDF uitvoer moet kunnen (voor tekst en vector).

Stom dat dit in versie 8 nog steeds niet kan.

Nee dat is niet stom. Dat jij nou zoveel kan en weet wil echt niet zeggen dat de gemiddelde gebruiker dat weet. Om even te spreken als advocaat van de duivel: wat is het nut ervan als je toch alleen maar een cPDF uitvoer hebt? De manier die jij beschrijft is eigenlijk achteraf recht breien wat in het begin al "fout" is gegaan.

Bitmap van PDF? Laat me raden om je ontwerpen te beschermen? Waarom dan in vredesnaam voor PDF kiezen?

InDesign is en blijft je "verzamelprogramma". Je zal de basis die erin komt (en uitgaat) goed moeten hebben.