Pad uit illustrator plakken in Indesign.

Hoe kan ik een pad wat is gemaakt in illustrator 'plakken' in Indesign? Ik wil dit pad een aantal keer gebruiken om een foto in te importeren.

Als ik simpelweg kopieer in illustrator en plak in indesign, krijg ik een kader met dáár in het pad. Mischien is dit de basis van wat ik wil, maar ik krijg het pad niet ‘los’, zodat ik er iets in kan plaatsen.

Alvast bedankt voor de hulp!

Ik dacht dat je het het beste kunt doen met drag and drop, dus twee schermen naast elkaar, illustrator en indesign en dan van illu slepen op je indesign pagina, dan zou je een bewerkbaar pad moeten hebben!

Nee, het resultaat is ook dan een kader met een illustratie erin.

Met FreeHand MX lukt het middels copy en paste wel, zaak is wel om het pad in Illustrator format naar je klembord te zetten, wellicht heb je die voorkeursinstelling ook in Illustrator. Als je het pad in InDesign met het witte pijltje aanklikt dan kun je het bewerken.

Ik heb het net zelf gedaan met indesign 2 (met CS zou het ook kunnen). Ik kon het pad selecteren en dan met place een plaatje erin importeren, dat is toch de bedoeling? Het illustrator object is gegroepeerd, dus je ziet een selectiekader erom heen. Je kan de inhoud kleuren en de lijnen veranderen, erg cool. Gebruik wel het 'open' pijltje om de lijnen apart te selecteren.

Even de preferences aanpassen van illustrator:

Preferences → File handling & clipboard → onderaan PDF uitvinken en AICB aanvinken → daaronder weer preserve paths aanvinken…

Nog steeds geen succes in CS!

Ik kruiste je net, ik ga het even proberen!

Ja, hoor!!! Thanks a lot!!!

Waarom importeer je de foto's niet in Illustrator? Dan kun je met appletje-7 de foto erin verwerken.

Ja dat zou kunnen, maar als ik alles beheer in Indesign ben ik natuurlijk veeeel flexibeler. Een plaatje swicthen of even verschuiven in de opmaak gaat dan supermakkelijk.

Illustrator zou wel een optie zijn als je het éénmalig doet tbv een logo ofzo. Daarna kun je het hergebruiken zonder per ongeluk aan te tasten.