Page up en down gefixed in de terminal

Het is me eindelijk gelukt om Terminal.app zo te dresseren dat hij nu de page up en down keys naar de shell stuurt en niet in de scroll buffer gaat scrollen.

Onder de Window Settings naar Keyboard gaan en daar key bindings voor Page Up en Page Down aanmaken… like this:

[img:e36e5b309f]http://www.l-space.org/images/terminal.jpg[/img:e36e5b309f]

Voor de [6~ moet nog een ESC staan. Die zou je volgens de uitleg met Option+ESC aan moeten kunnen maken, maar dat luktte mij niet. Dan sluit het windowtje gewoon weer. Ik heb dus maar de tekst uit een andere binding gecopieerd en het cijfer aangepast.

Held! Dit werkt ook in vim, voor mij geen verkrompen vingertjes meer :)

Ik heb gelijk een mapping voor ‘ctrl+up’ en ‘ctrl+down’ gemaakt om het oude gedrag (buffer up/down) na te bootsen. Daar was ik inmiddels aan gewend geraakt.

[quote:ef0acf6c1d="wkamphuis"]Held! Dit werkt ook in vim, voor mij geen verkrompen vingertjes meer :)

Ik heb gelijk een mapping voor ‘ctrl+up’ en ‘ctrl+down’ gemaakt om het oude gedrag (buffer up/down) na te bootsen. Daar was ik inmiddels aan gewend geraakt.[/quote:ef0acf6c1d]

Dat was een van de grootste ergernissen van de Terminal. Ik snap ook niet dat ze er voor gekozen hebben om de page up en down voor de scrollbuffer te gebruiken. De scrollbuffer heb ik aan shift pageup en down gekoppeld. Dat werkt in de meeste linuxen ook zo, en dat ben ik nu eenmaal gewend :slight_smile:

En kan je op deze manier ook de Home en End functietoetsen zo instellen dat ze naar het begin of het eind van een regel gaan?

En Delete? Dat werkt namelijk ook niet…als je op Delete drukt krijg je een ~ te zien :confused: