Pagemaker 6.5 bestand Windhoos en letterellende, wie helpt??

:roll: Heb ik hier een bijdehandte (?) klant die Pagemaker 6.5 Windhoos document aanlevert....zonder fonts en rest...wel een eps bestand dat prima in Ilustrator te openen is maar ook daar mist de font info (Helvetica Neue Medium en Helvetica Neue Heavy). pagemaker bestand is trouwens gewoon in ID CS te openen. De vragen: 1. Is het niet mogelijk om in Pagemaker tekst om te zetten in lettercontouren? 2. Volgens klant is eps bestand een direct ps bestand uit Pagemaker (?!) lekker dan als je dat naar een printer stuurt zonder fonts, denk ik dan?? 3. volgens klant is het font Helvetica 55 en 65 (da's bij mij een hele andere dan de Medium en de Heavy van de Helvetica Neue). 4. volgens klant werkt 60% met Windhoos :evil: en 40% met de Mac :apple: dus is het mijn probleem (hahaha was het maar zo van die 40%!! Had ik heel wat minder te DTP-en (DigiTaal Puinruimen) :P

Ik zou je adviseren waar de klant bij is het bestand in Indesign te openen en terplaatse zijn fonts te vervangen met de jouwe. Dan kan die zien wat er allemaal wel of niet verspringt. Die klant stapt vanzelf wel een over op Indesign.

Succes!

Via een virtuele printer (PDF) van uit Pagemaker printen naar PS en dan een PDFje maken met alle fonts embedded?

PDF maken op de computer van je klant!!!

Je probleem is dat je de Helvetica Neue niet hebt (dus kan je het ook niet embedden). Dat is niet hetzelfde als de Helvetica die je klant noemt dus wat die zegt klopt niet want Helvetiva Neue wordt als ontbrekend font aangeduid.

Vervolgens is Neue Helvetiva for Windows niet hetzelfde als voor Mac. Dus moet je zoek/vervang doen, met een beetje mazzel zonder veel tekstverloop. Allemaal redenen om je klant een pdf te vragen.

Je klant kan de fonts embedden bij het schrijven van de ps file, dan moet ie daar wel voor kiezen in de voorkeuren bij het printen. Je verliest volgens mij wel alle controle over kleur in een Windows ps file. Maar het beste is een pdf, dat is toch het beste uitwisselingsformaat nu. PS files en zo zijn allang niet meer nodig. Outline kan je niet maken in PageMaker.

Dus moet je klant Acrobat aanschaffen, als ie het zo goed weet - dan levert ie precies aan wat ie gemaakt heeft. Of je moet Helvetica Neue aanschaffen op zijn kosten. Maar officieel moet je die toch hebben ook al is die geembed, want de licensie wordt niet geembed.

PS volgens mij komt Helvetica Neue mee met Adobe programma’s, dus als je die ooit hebt gekocht staat dat font op een van je cd’s.

Denken jullie niet dat mijn oplossing het meest klant vriendelijk is?

Natuurlijk kan de klant allemaal doen wat jullie willen. Maar in de praktijk is het beter en sneller om even met de klant naast je de fonts te vervangen. Je kan dan meteen een proef uitdraaien die de klant kan aftekenen!

En dan kan de klant later een Indesign voor PageMaker users aanschaffen.

http://www.adobe.com/products/indesign/pm_ind.html

Het voordeel van deze versie is ook dat je hele oude PageMaker bestanden kunt openen!

Bedankt voor de tips en het meedenken, ik ga het PM bestand openen, de illustratie koppelingen herstellen en font wijzigen in Medium en Heavy Helvetica Neue (die ik hier natuurlijk allang heb) Dan een pdf proef naar mijn opdrachtgever en gaan met die handel....als het dan dus niet goed is kan ik mijn opdrachtgever zeggen dat zijn reclamebureau ellende levert en daar nix aan wil doen, dat wij de volgende x ook een ontwerp voor hem kunnen maken....wie het laatst lacht.... :evil:

[quote:780edd1e05="Lytstomke"]Denken jullie niet dat mijn oplossing het meest klant vriendelijk is?[/quote:780edd1e05] Ja vind ik ook ondanks mijn hele verhaal... :wink: