Pages of Appleworks of Office 2004 - wat is beter?

Ik ben nu bijna een jaar geleden geswitcht naar een Mac (iMac G5 17inch) maar dat wil dus zeggen dat ik voor mijn bestanden op te maken werk met Office (hetzij Office 2001). Dit programma is nu voor de derde keer vastgelopen onder Classic. Ik wou me eigenlijk Office 2004 aanschaffen omdat dit gewoon gedraaid wordt onder Mac Os X maar ik heb eerlijk gezegd een beetje schrik dat het weer hetzelfde probleem zou zijn. Want bij mijn vriend loopt Office 2001 NIET vast onder Classic. Ik heb natuurlijk echt geen zin om € 180 neer te tellen als ik na drie maanden weer in hetzelfde straatje zit (want zolang werkte Office 2001 telkens prima) Ik heb hier eens rondgesnuffeld op het forum en er zijn nog mensen met WORD-problemen. Want bij mij is het enkel WORD, niet de andere Office-programma's. Ik las dat er ook mensen waren die Pages van iWork aanbeveelden. Het probleem is nu dat heel wat van mijn documenten WORD-documenten zijn en ik heb al geprobeerd ze in Appleworks te bewerken. Maar dat is veeeeel te omslachtig daar de layout helemaal veranderd is eenmaal geopend in Appleworks. En ik moet zeer veel werken met tekst in tabellen en dit is bij Appleworks echt een prutswerk. Dus uit ervaring weet ik nu al dat WORD-bestanden naar Appleworks importeren (bijna) niet te doen is. Ik heb gelezen over Pages wat aanbevolen werd door toch wat mensen. En op het internet las ik dat je ook WORD-bestanden prima kan importeren en exporteren zonder dat er iets veranderd aan het bestand. Nu heb ik dus enkele vraagjes voor mensen die ervaring hebben met de programma's: - Is het waar dat je WORD-bestanden kan importeren en exporteren in Pages zonder dat de layout van je bestand gewijzigd wordt? - Hoe verloopt het werken in tabellen bij Pages, even omslachtig als in Appleworks? Kan je bijvoorbeeld rechtstreeks in een cel typen (iets wat bij Appleworks niet gaat)? - Zijn er mensen die problemen hebben met Office 2004, loopt dit programma ook vast onder Mac Os X?

Tegen vrijdag moet ik beslissen of ik mij iWork aanschaf of Office 2004 dus alle tips welkom.

Bedankt!

Ik gebruik ze allebei en met geen van de twee problemen.

Word is heel uitgebreid, misschien zelfs wel iets te uitgebreid voor de meesten.

Pages is een heel mooi en simpel programma. De vele templates zijn erg handig om te gebruiken en je krijgt er mooie, professioneel uitziende documenten van.

Verder kun je met Pages prima tabellen maken en in vullen, geen probleem.

Nu ik er zo over nadenk zou ik voor Pages gaan. Althans als je niet vreselijk ingewikkelde dingen wilt doen.

Succes!

[quote:38ad0b7b9f="Applewoman"]Is het waar dat je WORD-bestanden kan importeren en exporteren in Pages zonder dat de layout van je bestand gewijzigd wordt?[/quote:38ad0b7b9f] Bij mij werkt Pages perfect, ik heb nog niet meegemaakt dat de layout werd gewijzigd. Wel krijg ik af en toe een melding bij het openen van een Word-document dat de alinearanden ofzo niet geïmporteerd kunnen worden, maar het document ziet er hetzelfde uit. [quote:38ad0b7b9f="Applewoman"]Hoe verloopt het werken in tabellen bij Pages, even omslachtig als in Appleworks? Kan je bijvoorbeeld rechtstreeks in een cel typen (iets wat bij Appleworks niet gaat)?[/quote:38ad0b7b9f] Dat weet ik niet, ik werk nooit met tabellen en heb het nog niet geprobeerd. [quote:38ad0b7b9f="Applewoman"]Zijn er mensen die problemen hebben met Office 2004, loopt dit programma ook vast onder Mac Os X?[/quote:38ad0b7b9f] Ja, ik heb problemen met Office 2004, bij het openen van een bestand in Word crashed het programma en komt daar zelf niet meer uit. Ook bij mijn zusje (de belangrijkste reden voor mij om Office 2004 te testen, aangezien ikzelf met veel plezier met Pages werk, maar zij Office 2004 nodig heeft (of denkt te hebben :wink: ) crashed het volledig op het openen van een bestand dat op diskette staat (ja, mijn zusje is een verse switcher, die ook niet zonder diskettes denkt te kunnen :P ). Inmiddels heb ik haar overtuigd dat via email bestanden versturen, makkelijker en veiliger (diskettes kunnen kuren krijgen, email overigens ook :wink: ) is. Bovendien is het veel sneller, want een diskette lezen en schrijven duurt wel even, bestanden zijn via email direct waar ze moeten wezen en je hebt ook nog eens een backup. Oei, ik ging offtopic. :oops: Maar goed, Office 2004 bleef daar op crashen en updaten lukte niet, dus heb ik Office v. X uit de kast gehaald en die geïnstalleerd. Ik kan je zeggen, die is veel stabieler. Mijn schoonzusje werkt er inmiddels meer dan 2 jaar zonder problemen mee en ook zij maakt gebruik van diskettes. :wink:

Ik neem aan dat Office 2004 nog wel stabieler zal worden en misschien hebben anderen er geen last van, maar ikzelf blijf bij iWork (Pages en Keynote), veel stabieler, veel goedkoper en het werkt gewoon. Ik denk dat Pages volgend jaar nog uitgebreider en beter wordt, maar voor nu werkt het voor mij prima. :smiley:

Succes met kiezen. Kun je trouwens de demo van Office 2004 en van iWork '05 niet gewoon eens uittesten? Ze werken beide 30 dagen lang. :roll:

Zeker voor Pages gaan. Tenzij je echt ingewikkelde dingen maakt (kwa layout), zal het exporteren in Pages zeer goed verlopen. Importeren verloopt ook meestal probleemloos. Natuurlijk zijn er kleine zaken die hij niet kan importeren, maar daar mag je je echt niet op verkijken. Tegenwoordig werk ik enkel nog in Pages (terwijl ik ook de centen heb neergeteld voor Office). Daarbij krijg je ook nog eens Keynote, wat ook een prachtig programma is. Wat ook 'n aanrader is, is bestanden bewaren naar .pdf en dan doorsturen naar Windows-gebruikers. Die gebruikers kunnen het bestandje dan wel niet bewerken, maar wel printen, lezen en etc. Ik heb zo 'n half jaartje met Appleworks gewerkt (en daarin m'n eindwerk gemaakt), maar ik heb geen printer. Dus als je je in .pdf bewaart en doormailt blijft je hele layout in orde. Pages kopen? Zeker doen, maar ik zou nog even wachten. Je weet maar nooit dat Jobs in Parijs 'n nieuwe versie aankondigt. (iWork '06?)

Grtz Peach

Jeepee, is het geen fontprobleem?

De huidige versie van Pages is leuk... maar nog niet volwaardig. De templates zijn ook meer op de USA gericht. Duidelijk een programma in de kinderschoenen.

Beetje lastig vergelijken, Word en Pages. Ze kunnen beiden tekst verwerken ja… en Pages is in staat om Word-documenten te converteren en te bewaren. Maar geheel vlekkenloos gaat dit niet.

Hangt er ook vanaf wat je ermee wilt doen… werk je in een omgeving waar je vaak Word-documenten moet uitwisselen tussen Mac- en PC-gebruikers dan zou ik kiezen voor Office (of een losse doos Word).

De demo van iWork '05 staat op de Tiger dvd maar is volgens mij niet te downloaden.

Applewoman... Bij Microsoft vind je een 30-dagen versie van Office 2004. Kun je het dus even uitproberen, hoe het draait. http://www.microsoft.com/mac/default.aspx?pid=office2004td

Er is ook een probeer versie van Pages, maar die is alleen bijgesloten bij een boxed versie van Tiger 10.4. Misschien heb je iemand in de buurt wonen die een kopie van die trial cd kan maken. Dan kun je die ook uitproberen.

Maar als je heel veel met Word-bestanden werkt, dan is Office 2004 een betere aankoop denk ik, scheelt wat ergernis met importeren (tis wel goed, maar niet perfect). Ik gebruik voor nieuwe documenten alleen nog maar Pages.

[quote:963f9d96e7="wjgmspeedy"]Jeepee, is het geen fontprobleem?[/quote:963f9d96e7] Geen idee, hoe kan ik daar achter komen?

Ik vraag me af of je dit zo kunt vergelijken. iWorks is leuk maar erg onvolledig. Je hebt Keynote nodig voor presentaties, en een spreadsheet ontbreekt al helemaal. Appleworks en Office kun je qua functionaliteit een beetje vergelijken, maar in dat geval steekt Office (maar ook in prijs) er huizenhoog bovenuit.

Nu heb ik zelf niet zo’n last van niet-te-stuiten-Microsoft-aversie zoals veel Apple gebruikers wel hebben; ik denk dat voor dagelijkse werkzaamheden op het gebied van tekstverwerken (alhoewel Word een overkill is), spreadsheets (excell is nog steeds ongeevenaard), presentaties (alhoewel Keynote 2.0 het ook leuk doet) Office gewoon niet te passeren is.

Pages moet je inderdaad niet vergelijken met Word (Office). Pages is meer een pretpakket voor de creatieve hobbyist, terwijl Word meer een kantoor-applicatie is. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Word, al was het maar omdat het 1 op 1 compatible is met andere (Windows) Office gebruikers. Dat het een typisch Microsoft pakket is met al z'n nukken en onlogische ergernisjes neem ik maar op de koop toe. Pages gebruik ik af en toe om eens een leuke flyer te maken of zo. En ook met dit pakket loop ik af en toe te klooien, alhoewel dat waarschijnlijk meer te maken heeft met onbekendheid met Pages. Ik heb wel het idee dat het nogal beperkt is. Keynote heeft wel mijn voorkeur ten opzichte van Powerpoint. Het Microsoft pakket vind ik volslagen uit de tijd. Als men bij een presentatie een Powerpoint slideshow opstart begin ik spontaan te gapen. Zeker bij dit soort presentatiepakketten is de gelikheid van de show doorslaggevend en dat hebben ze bij Keynote goed voor elkaar. Excel, tja daar heeft Apple geen antwoord op. Dus gebruik ik Excel. Tot slot krijg je bij Office ook nog Entourage, een mail pakket. Ik heb het geloof ik eens een keer opgestart en daarna maar snel afgesloten. Wat een draak van een pakket is dat zeg. Het zal wel veel mogelijkheden hebben, maar ik hou het gewoon lekker bij Mail.

[quote:5da5aa5dfc="JeePee"][quote:5da5aa5dfc="wjgmspeedy"]Jeepee, is het geen fontprobleem?[/quote:5da5aa5dfc] Geen idee, hoe kan ik daar achter komen?[/quote:5da5aa5dfc] Lees dit eens: http://homepage.mac.com/juhaotava/fontproblems/05appcrash.html Office erg gevoelig voor fontproblemen.

Hee.... je kunt in Appleworks wel in een cel typen. Je kunt zelfs veel meer combi's maken dan met Word en zeker dan met Pages. Converteren is altijd een probleem. Maar open eens een nieuw tekstbestand in AW en haal onder "beeld" de knoppenbalk naast je werkveld. Klik op het kruisje en sleep een spreadsheet in je tekstbestand of een afbeeldingenveld etc. D.m.v. de beschikbare knoppen kun je elk veld opmaken zoals je wilt. De rasters "wit" maken en de berekeningsvoorwaarden instellen etc. etc. Dit soort zaken kun je dus met Pages absoluut niet.

Vind het verschil aanzienlijk:

Euro 79,00 voor iWorks in tegenstelling to Euro 349,- voor MS Office 2000 Engels. In dat geval, gezien de vele positieve reacties over Pages, zou ik voor het eerste gaan.

[quote:26ab25e7b6="Applewoman"] - Is het waar dat je WORD-bestanden kan importeren en exporteren in Pages zonder dat de layout van je bestand gewijzigd wordt? - Hoe verloopt het werken in tabellen bij Pages, even omslachtig als in Appleworks? Kan je bijvoorbeeld rechtstreeks in een cel typen (iets wat bij Appleworks niet gaat)? - Zijn er mensen die problemen hebben met Office 2004, loopt dit programma ook vast onder Mac Os X?

Tegen vrijdag moet ik beslissen of ik mij iWork aanschaf of Office 2004 dus alle tips welkom.

Bedankt![/quote:26ab25e7b6]

1. Heb je niet toevallig een document met een redelijk ingewikkelde layout? Ik heb Pages, en ik heb nooit problemen. Ik heb ook eens snel een review van Pages neergetypt. Een hele eind scrollen naar beneden, maar dan kom je er wel ;).
  2. Tabellen in Pages is een makkie :).
  3. Ik heb de X eens gedownload (staat er nog steeds op) maar gebruik het eigenlijk nooit. Waarom zou je, als je Pages hebt :).

Ik heb op MacOSX.nl ook eens een [url=http://www.xs4all.nl/~lucasrag/pics/screenshots/files/page1-full-7.%20import_word.jpg]afbeelding[/url] gezien van het importeren. Mooi, zeg!

[quote:a8a540e8d9="wjgmspeedy"]Lees dit eens: http://homepage.mac.com/juhaotava/fontproblems/05appcrash.html Office erg gevoelig voor fontproblemen.[/quote:a8a540e8d9] Bedankt wjgmspeedy, misschien is het nu opgelost, het is me overigens ook gelukt om te updaten, nadat ik het opnieuw had geïnstalleerd en wat beter op hun site had gezocht... :D Ik ben benieuwd of het zo blijft... :innocent:

Er zijn dus een heleboel pro's en contra's zo te horen.

Wat de Test Drive betreft, heb ik gehad aangezien ik met een nieuwe iMac zit maar nooit gebruikt omdat ik direct wou ‘oefenen’ met Office 2001 toen ik geswitcht ben. Nu is de Test Drive vervallen natuurlijk. Ik heb het vandaag toch nog maar eens geprobeerd maar zoals we wel wisten lukt het niet meer.
:x

Ik heb ook de tip gekregen om de gratis OpenOffice te downloaden. Heb ik gedaan maar krijg alleen een tekstbestand met allemaal rare tekens, daar snap ik natuurlijk geen jota van!

Het rare nu is door de Test Drive van Office opnieuw te installeren zijn al mijn WORD-doc veranderd en kan ik ze niet meer rechtstreeks openen door er op te klikken. Ik krijg de melding ‘Er heeft zich een onverwachte fout voorgedaan (foutcode -10660)’. En ik zie aan de icoontjes van de WORD-doc. dat hij deze van Office 2004 heeft overgenomen. Nochtans heb ik Office 2004 verwijderd met het remove-progr.
Het strafste is nu dat als ik in WORD zit en ik op die manier een WORD-document open via de werkbalk het WEL lukt. Terwijl ik voordien in WORD met de werkbalk NIETS meer kon aanvangen (niet meer bewaren, geen afbeeldingen of weet ik wat invoegen, noch sluiten,… kortom NIETS meer aanklikken) en nu werkt het opeens weer.
Ik begrijp er niets meer van. Want de grootste reden om over te schakelen naar ofwel Pages ofwel Office2004 was omdat het programma niet meer werkte en nu opeens weer wel.

Voor à la Mac, hier twee bestandjes met tabellen:

ag-kh=ma3.doc
weekplan04.doc
Alhoewel ik niet weet of het op die manier werkt om het je door te sturen, ben niet zo’n frequente forumgebruiker. Ookal werkt WORD nu eventjes weer, ben toch benieuwd wat Pages ervan terecht brengt.

Groetjes.

Ga op een Word-bestand staan met 'een verkeerd icoon' en kies dan voor Toon info, door Appletje i te kiezen of CTRL klik. Daar kies het programma waarmee dit bestand geopend moet worden en kies voor Wijzig alles. Als het goed is moet nu het bestand door erop te klikken openen met je oude vertrouwde Word. Of het moet met Classic anders werken, maar dat lijkt me sterk. :?

Dat met die bestanden werkt niet op die manier. Je zou hem kunnen vragen jou een PB-tje te sturen, met daarin zijn emailadres. Zo kun je hem die bestanden toesturen. :smiley:

Is de Demo van iWork / Pages niet via P2P te downloaden? Een demo-versie op die manier proberen lijkt me toch niet verkeerd. :roll:

[quote:439c43343f="Applewoman"]Voor à la Mac, hier twee bestandjes met tabellen:

ag-kh=ma3.doc
weekplan04.doc
Alhoewel ik niet weet of het op die manier werkt om het je door te sturen, ben niet zo’n frequente forumgebruiker. Ookal werkt WORD nu eventjes weer, ben toch benieuwd wat Pages ervan terecht brengt.

Groetjes.[/quote:439c43343f]

Nee zo werkt dat niet ;).

Verstuur het eens naar mijn e-mailadres (zie je inbox).

Heb ondertussen al vernomen dat het zo niet werkt, zou te gemakkelijk zijn hé :wink:

Maar ik ben ondertussen al uit de nood geholpen. Ik kreeg een tip van iemand op het forum om NeoOffice te downloaden, heb ik gedaan en het werkt prima. Ik kan probleemloos WORD-bestanden importeren, ik moet de layout helemaal niet aanpassen, alles blijft behouden, super!

Dus voorlopig zet ik het dilemma Office of iWork nog wat aan de kant, want ik ben uit de nood geholpen.

Toch aan iedereen heel erg bedankt voor de vele reacties!

Groetjes.