Pages & Offset ???

Om een heel simpel A6 kaartje te laten drukken (1x foto + 1 regel tekst) vind ik het wat te ver gaan om Indesign aan te schaffen. "Opmaken" in Photoshop en bewaren als PDF geeft natuurlijk geen mooie strakke tekst (vrij kleine letter). Het programma Pages heb ik wel (nog nauwelijks mee gewerkt). Kan ik in Pages: 1. CMYK beelden gebruiken. 2. Het bestand via het printvenster bewaren als pdf en dit aan de drukker geven, zonder dat die er wat aan hoeft te doen. Of is dit een veel te simpele gang van zaken? (De tekst staat gewoon op het wit van de pagina, dus niet op de foto) En blijven de kleuren overeind en wordt er gebruik gemaakt vann icc profielen in Pages?

Bedankt
Michel

Geloof het of niet maar als je photoshop 7 heb is het mogelijk om je tekst als vector op te slaan in je pdf.

Dit geeft echt geen enkele probleem met het maken van een goede pdf je moet alleen wel goed opletten dat je wel de include vector date aan vinkt.

en dat je de fonts er goed in opslaat niet vergeten aan te vinken dus deze dingen

Krijg ik dan als resultaat een strak drukwerk? Hetzelfde resultaat alsof het met bv Indesign of quark gemaakt is? Strakke tekst en een strakke rand van de (niet geroteerde) foto? Dat zou heel mooi zijn.

En heeft het voor de kwaliteit zin om op een hogere resolutie te gaan zitten dan 300 dpi?

Michel

een strakke tekst krijg je eigenlijk alleen als je een kleur 100% gebruikt dus magenta cyaan geel en zwart op 100% zetten als je deze niet 100% zet maar bij voorbeeld 50% wordt het nooit echt heel strak ook niet in indesign of quarkxpress of andere opmaak programma's. omdat hij de kleur dan gaat rasteren.

het is niet nodig om hoger dan 300dpi te gaan werken hierdoor wordt het echt niet beter op hoor 300dpi is hoog genoeg.

je moet ergewoon goed om denken dat je in photo shop de include vector aan zet dan zet hij de tekst als vector in je pdf en komt echt alles goed

Natuurlijk zal iedere DTP-er of ontwerper je aanraden om in indesign of quark te gaan werken maar goed zoals je zelf al zei het is erg duur om dat voor 1 keer aan te schaffen

maar de kwaliteit is echt het zelfde als in indesign of quarkxpress

Heel mooi. Toch nog een vraag. Als ik besluit om de kaart 2 zijdig te bedrukken, kan ik dit in Photoshop tuurlijk niet aangeven. Kan ik dan 2 bestanden leveren of is dit een vraag voor de drukker (www.flyerwire.nl)

je kan gewoon twee lossen bestanden aan leveren wel duidelijk zeggen dat het gaat dat het kaartje aan beide kanten gedrukt moet worden.

nog een andere tip maak je document 3 milimeter aan alle kanten groter dan dat je wilt hebben dan krijg je geen lelijke witte randen als ze het gaan snijden voor je

Dat van die extra mm's was ik ook al van plan. In ieder geval bedankt voor de tip. Volgende week gaan de bestanden naar de drukker.

Goeie nacht.
Michel

Vanuit Photoshop volgens aanwijzingen (tekst als vector opslaan, pdf) een bestand bewaard en drukwerkkaarten van laten maken. Maar tekst ziet er niet uit is niet strak. Tuurlijk de lagen niet samengevoegd.

Let er bij Photoshop op dat je 100% zwart gebruikt voor de zwarte tekst. Standaard is zwart bij Photoshop opgebouwd uit meerdere kleuren (95% C, 83% M, 82% Y, 90% K). Je kunt dan vrij snel een onscherpe letter krijgen als de drukplaten een fractie verschillen.

Als je tekst bovenop een illustratie of kleur gebruikt, moet je de tekstlaag ook op ‘vermenigvuldig’ zetten, het zogenaamde ‘zwart overdrukken’.

Dat ga ik ook nog proberen. Dit geldt neem ik aan ook voor zwarte vlakken en omlijnen van plaatjes?

Bij zwarte vlakken kan het juist wel weer mooier worden om er wat extra kleuren aan toe te voegen, bijv. 70% C bij 100% K. Dan krijg je een wat dieper zwart.

Zwarte lijnen moet je in principe behandelen als zwarte tekst.

Oké, das duidelijk. Ik laat je weten wat het resultaat is als ik een test terug heb.

groet
Michel