Pages regelafstand

Probeer voor het eerst te werken met Pages van iWork '06 nu heb ik het volgende probleem, als ik een zin typ en vervolgens een Enter geef begint hij de volgende regel met een enorme regelafstand.

Als ik een zin doortyp totdat pages vanzelf naar de volgende zin gaat dan heb ik een normale regelafstand vergelijkbaar met de regelafstand in een normale tekst net als deze.

Wat is mijn probleem is het normaal en wat is er mogelijk aan te doen behalve zelf elke keer de regelafstand handmatig aan te passen tot “Meerdere 0,3”.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest.

Met een harde Enter begint hij een nieuwe paragraaf/alinea. Misschien de instellingen aldaar aanpassen.

Maak de regelafstand zoals je hem wilt en kies dan 'Toon Stijlen', klik op het rode driehoekje en voila. Hopelijk vat je hem. Het is mijn favoriete mac programma. Heerlijk.

Bedank voor de tip gijs is het de bedoeling dat ik bij het rode kruisje druk op herdefinieer stijl volgesn geselecteerde tekst want als ik dit doe blijft de instelling bewaard. De stijl "Hoofdtekst" is nu zoals ik hem wil hebben maar zodra ik pages opnieuw start kan ik weer opnieuw beginnen.

Met een 'enter' gaat ie ie naar de volgende alinea. Met 'shift' + 'enter' gaat ie enkel naar de volgende zin.

Volgens mij lijkt dat inderdaad het probleem te zijn, wel een beetje vreemd want in word op de pc en mac is 'enter' gewoon de volgende regel. Jammer dat het nu 2 toetsen zijn om van regel te verwisselen gewoon enter als toets is dus nu alleen te gebruiken als 'nieuwe alinea' Bedankt voor de hulp als er nog andere oplossingen zijn hoor ik het graag

In MS Word is een Enter ook een nieuwe alinea. En Shift+Enter is een nieuwe regel binnen te huidige alinea. Zelfde als in Pages dus.

Je moet ook de sjablonen aanpassen.

Dat is het punt.

Je moet de stijl veranderen, en die moet je koppelen aan je eigen sjabloon.

Als je vervolgens bij voorkeuren instelt dat je je ‘eigen’ sjabloon wilt gebruiken, dan heb je wel je nieuw gedefinieerde of aangepaste stijl(en) beschikbaar.

Ik heb een heel kaal sjabloon met heel ‘basic’ stijlen en daar werk ik in 99% van de gevallen gewoon mee.

Waarschijnlijk kom je daar een heel eind mee. Als je echt vastloopt, dan denk ik dat het wel mogelijk is om met mijn sjabloon te werken, wat ik je dan eventueel zou kunnen e-mailen. Maar nogmaals: ik denk dat het je wel lukt.

Dus samengevat:
maak al je stijlen aan zoals jij ze wilt (dus met regelafstand wijzigen, en meer van dat soort grappen)
en sla daarna je sjabloon op.
kies in preferences welk sjabloon je standaard wilt gebruiken

et voila
succes.
Marius