Pages

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een Plan van aanpak te maken in Pages.
Nu ziet het er allemaal wel mooi uit, en bepaalde dingen zijn ook enorm handig!

Maar ook een hoop minpunten, zoals de automatische nummering bij kopteksten (en dat ze dan ook genummerd worden in de inhoud), maar dit moet allemaal handmatig gebeuren.

Nu is mijn PvA als volgt opgebouwd:

Voorblad
Titelblad
Inhoudsopgave
Hoofdstukken

Nu wil ik pas vanaf de hoofdstukken gaan werken met een kop- en voettekst, en ook met paginanummers.
Als ik dit invoeg, komen ze ook op de eerste drie pagina’s te staan. Als ik ze daar dan handmatig verwijder, zijn ze overal weg.

Hetzelfde gebeurt als ik een plaatje in de koptekst invoeg (naam van het bedrijf).

Hoe kan ik dit allemaal makkelijk aanpassen? Ik werk al met secties (voorblad + titelblad zijn dezelfde sectie, inhoud = inhoud) en daarna is alles dezelfde sectie.

Maar op de een of andere manier (bij miniatuurweergaven) zijn die secties soms geheel omlijnt met een gele rand. En daarna is het weer allemaal apart… Hoe kan dit?! Kan ik niet een pagina VAST zetten, zodat ik daar niets meer aan kan veranderen tenzij ik hem ‘open’ maak o.i.d.?

Alvast bedankt! Want ik kom er niet uit.

Groeten,

Wat betreft de automatische nummering van pagina’s, dit is automatisch te doen: ga naar Insert -> Auto Page Numbers. Kies hier waar je de nummering wilt zien en zet ‘‘include number on first page’’ uit en klik op ‘‘insert’’. Als het goed is begint de nummering nu op de tweede pagina. Als je, omdat bijvoorbeeld de tweede pagina de inhoudsopgave is, wilt dat de nummering pas op de derde of vierde pagina begint dan kun je de inspector openen. Ga dan naar ‘‘Layout inspector’’ (tweede van links) en zorg dat ‘‘Use previous headers & footers’’ uit staat in het ‘‘section’’ venstervoor de pagina’s waarop je geen pagina nummering en andere onderdelen in de kop- of voettekst wilt zien en de eerste pagina waarop je dat wel wilt. Verwijder vervolgens de pagina nummering op de pagina’s waar je die niet wilt, de inhoudsopgave dus, en dan zou de nummering in de rest van het document moet blijven. Als je de nummering dan op 1 wilt laten beginnen op bijvoorbeeld de vierde pagina dan selecteer je het pagina nummer op die pagina en ga je terug naar ‘‘Layout inspector’’ en selecteerd, in het ‘‘section’’ venster, ‘‘Start at:’’ en verander het getal erachter in 1. Nu zou dat goed moeten zijn.

[quote=Murris url=http://www.onemorething.nl/community/topic/pages-11/ time=1378551020]Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een Plan van aanpak te maken in Pages.
Nu ziet het er allemaal wel mooi uit, en bepaalde dingen zijn ook enorm handig!

Maar ook een hoop minpunten, zoals de automatische nummering bij kopteksten (en dat ze dan ook genummerd worden in de inhoud), maar dit moet allemaal handmatig gebeuren.

Nu is mijn PvA als volgt opgebouwd:

Voorblad
Titelblad
Inhoudsopgave
Hoofdstukken

Nu wil ik pas vanaf de hoofdstukken gaan werken met een kop- en voettekst, en ook met paginanummers.
Als ik dit invoeg, komen ze ook op de eerste drie pagina’s te staan. Als ik ze daar dan handmatig verwijder, zijn ze overal weg.

Hetzelfde gebeurt als ik een plaatje in de koptekst invoeg (naam van het bedrijf).

Hoe kan ik dit allemaal makkelijk aanpassen? Ik werk al met secties (voorblad + titelblad zijn dezelfde sectie, inhoud = inhoud) en daarna is alles dezelfde sectie.

Maar op de een of andere manier (bij miniatuurweergaven) zijn die secties soms geheel omlijnt met een gele rand. En daarna is het weer allemaal apart… Hoe kan dit?! Kan ik niet een pagina VAST zetten, zodat ik daar niets meer aan kan veranderen tenzij ik hem ‘open’ maak o.i.d.?

Alvast bedankt! Want ik kom er niet uit.

Groeten,[/quote]
Gebruik gewoon Word dan ben je van dit soort klachten af. Numbers en Pages zijn gewoon overbodige producten en halen het in de verte niet bij Excel en Word. Numbers en Pages worden alleen gebruikt door die hard apple adapten die weigeren om Microsoft producten te gebruiken. Dat is uiteraard een keuze maar zeur dan niet dat deze software maar een klein gedeelte van de features heeft van Word en Excel.

Zegt de persoon met de gebruikersnaam ‘Bento’. Gebruik dan gewoon MS Access. Bento is voor kleine kinderen… (om me tot jouw niveau te verlagen).

Pages is een prima tekstverwerker en de dingen die de TS wil zijn prima te doen (al is het voor mij een tijd geleden dat ik zo diep in Pages ben gedoken).

Het enige grote voordeel van Word is dat het zonder moeilijkheden complexe .doc documenten kan openen. Voor de rest is er absoluut geen enkel voordeel aan dat stuk bloatware van Microsoft.

[quote=Murris url=http://www.onemorething.nl/community/topic/pages-11/ time=1378551020]Maar ook een hoop minpunten, zoals de automatische nummering bij kopteksten (en dat ze dan ook genummerd worden in de inhoud), maar dit moet allemaal handmatig gebeuren.[/quote]Ik hoop dat je stijlen gebruikt, dan kun je in de stijl aangeven of ze genummerd moeten worden of niet; ik weet het niet zeker (want ik heb het niet geprobeerd) maar als je nummering aanzet bij de stijlen voor je kopteksten en uitzet voor de corresponderende stijlen in de inhoudsopgave, zou je ze daar niet moeten hebben.

Of bedoel je met “nummering bij kopteksten”: bladzijdenummers?

[quote=Murris url=http://www.onemorething.nl/community/topic/pages-11/ time=1378551020]Nu wil ik pas vanaf de hoofdstukken gaan werken met een kop- en voettekst, en ook met paginanummers.
Als ik dit invoeg, komen ze ook op de eerste drie pagina’s te staan. Als ik ze daar dan handmatig verwijder, zijn ze overal weg.[/quote]Voeg sectie-eindes in, want kop- en voetteksten kun je per sectie apart opmaken; binnen een sectie kun je aparte hebben voor linker- en rechterbladzijden, en voor de eerste pagina.

[quote=Murris url=http://www.onemorething.nl/community/topic/pages-11/ time=1378551020]Hoe kan ik dit allemaal makkelijk aanpassen? Ik werk al met secties (voorblad + titelblad zijn dezelfde sectie, inhoud = inhoud) en daarna is alles dezelfde sectie.[/quote]Dat is je probleem. Maak van elk hoofdstuk bijvoorbeeld een aparte sectie.

[quote=Murris url=http://www.onemorething.nl/community/topic/pages-11/ time=1378551020]Maar op de een of andere manier (bij miniatuurweergaven) zijn die secties soms geheel omlijnt met een gele rand.[/quote]Dat betekent dat je op een pagina in die sectie aan het werk bent.

O, en deze thread staat in het verkeerde forum — dit lijkt mij er meer eentje voor Mac Apps (Apple) dan Classic :slight_smile:

Bedankt voor de reacties!

Alleen kom ik er niet helemaal uit.

Als ik bovenaan bij het eerste hoofdstuk klik op sectie-einde, schuift de hele tekst zo’n 3 witregels naar beneden, deze kan ik dan niet meer terug krijgen (want dan schiet die naar de vorige pagina).

Er zitten dan ook geen witregels tussen die ik kan verwijderen… ?

Alvast bedankt!

Is de titel van de alinea gezet in een lettertype dat ongeveer drie regels hoog is? Dan is dat waarschijnlijk de oorzaak: die eindes hebben de ellendige neiging om gezien te worden als een extra regel, met hetzelfde lettertype e.d. als de regel waarin je ze zet. Wat je kunt proberen is om het sectie-einde te selecteren en dan de lettergrootte ervan op 1 punt te zetten (tip: als dit werkt, maak dan een karakterstijl aan op basis daarvan, zodat je dit later eventueel kunt veranderen zonder alles met de hand na te moeten lopen).