Pagina niet in geschiedenis van browser weergeven?

Beste medemaccers, Ik heb even een vraagje. Bestaat er een soort html/javscript of een ander type code om een pagina niet in de geschiedenis van je browser weer te geven. Zo ja, welke? Ik wil namelijk de content van de iframes niet weergeven in de geschiedenis... Zodat je dus alleen de main pagina kan laten zien in je geschiedenis... Gr. Pieter

gaat je niet lukken, want de browser haalt die gegevens uit zijn cache. Je iframe word ook gecached dus komt ie in je lijstje te staan.

[quote:51f0904567="sturb"]gaat je niet lukken, want de browser haalt die gegevens uit zijn cache. Je iframe word ook gecached dus komt ie in je lijstje te staan.[/quote:51f0904567]

Totaal verkeerde uitleg, maar het antwoord is hetzelfde.

De browser bewaard zelf een lijstje met alle opgevraagde paginas/(bestanden). De inhoud van de site heeft hier dan ook niets mee te maken, het is zuiver een feature van de browser die de laaste X (aantal of in tijd of beide) opgevraagde paginas in een lijst weergeeft.

op je computer worden toch ook alle bestanden van internet opgeslagen, bijvoorbeeld al je plaatjes enzo. die cache bedoel ik, niet de server side cache. Daar word je lijst ook aan op gehangen naar mijn weten.

een pagina bekijken in een iframe of niet veroorzaakt die cache en de lijst opbouw.

sturb heeft [b:5e2c32666f]gewoon[/b:5e2c32666f] gelijk...

[quote:410e4d9423="sturb"]op je computer worden toch ook alle bestanden van internet opgeslagen, bijvoorbeeld al je plaatjes enzo. die cache bedoel ik, niet de server side cache. Daar word je lijst ook aan op gehangen naar mijn weten.

een pagina bekijken in een iframe of niet veroorzaakt die cache en de lijst opbouw.[/quote:410e4d9423]
Ja, elke pagina wordt in een cache bewaard, maar de browser haalt daar zijn lijst [b:410e4d9423]niet[/b:410e4d9423] uit…

Kleine simpele test… doe eens in je menu van bv. Safari: Leeg cache… is je geschiedenis nu ook gewist?

Euh, geschiedenis gebaseerd op de cache… geschiedenis is er nog… dus de cache ook. maar die werd geleegd…

Dit is een contradictie (of een bug), bijgevolg, geschiedenislijst heeft niets, nul, nada, noegebolles te maken met de cache.

@Rub3n: zie ook hierboven

Jello heeft [b:4e4792bca8]buitengewoon[/b:4e4792bca8] gelijk. :P

oke jammer.. in ieder geval bedankt voor jullie reacties.. Gr. Pieter

Wat je wel kan doen, is middels AJAX je pagina's laden. Er komt dan in wezen niets in je geschiedenis, behalve de eerste pagina. Nadeel hiervan is dat onderliggende pagina's niet te bookmarken zijn (tenzij dat juist is wat je wil bereiken).

Voorbeeld:
Je maakt een simpele pagina, met één grote <div> erin. Vervolgens haal je middels Javascript functies de gegevens voor die div op. Maakt je site programmeertechnisch overigens wel wat lastiger te onderhouden, want elke link naar pagina’s op dezelfde site, moet je ombouwen van een simpele naar een <a onclick=“javascriptFunctie(‘pagina2’);”> (of iets dergelijks).