Panic(CPU 0. Mac Pro mid 2013 Monterey 12.5.1

Hallo,

Mijn Mac Pro crashte.

Mac Pro mid 2013 A1481
Monterey 12.5.1 / 3,5-6C / 32GB / 512 / D500

Hoe ga ik dit oplossen? Betekend dit dat ik de CPU mag vervangen? Kan ik de SSD op een of andere manier opstarten vanaf een externe behuizing om een c c copy (Backup) te maken? Ik kon 1 keer in safe modes opstarten en data backuppen maar dat lukt nu niet meer. Ik heb helaas geen timekaps backup van de mac.

Mvg, Coen

crach raport beschikbaar in google doc, zie antwoord

Graag iets meer info:

• Is dit een eenmalige crash en kun je na een herstart gewoon weer normaal werken of weigert je Mac nu elke dienst?
  • In het tweede geval: doet de crash zich ook voor in Veilige Modus?
  • Heb je voorafgaand aan de crash een software update en/of nieuwe/andere software en/of hardware geïnstalleerd?

Het begon met een foutmelding die ik niet meer weet, en gele vierkantjes in rijen en kolommen door het beeld heen, toen rode vierkantjes, daarna rode horizontale streepjes in verticale rijen. op het laatst is er in het begin een rood scherm, dan het apple symbool met de opstart balk die half weg blijft hangen, en op de achter of voorgrond rode horizontale streepjes in verticale rijen. ook een bliksem symbool in beeld dat beweegt als een screen protector.

Ik heb na de eerste keer opnieuw opgestart maar het herhaald zich en werd erger. toen heb ik opgestart in veilige modes, waarin de mac niet crashde, en kon ik mappen copieren naar externe disk. Daarna kon ik niet meer opstarten in veilige modus.

Ik had een paar dagen voor de crash een update van Monterey 12.5.1, en een update van Davinci Resolve 18 free version gedaan.

Tijdens het updaten van Monterey kwam een melding dat in toekomstige updates van DR (Davinci Resolve) de usb audio interface Steinberg UR 22 mk ii niet meer ondersteud werd?, de DR free version draait maar op 1 core, mischien doet dat er iets toe? geen hardware toegevoegd.

DR is wel een ‘zwaar’ programma, maar het lijkt me niet dat het je Mac kan slopen. Alleen, bij dit soort errors is het heel lastig de boosdoener te vinden. Kun je een Apple Diagnostics (hardware) test doen?
Hier staat hoe: Use Apple Diagnostics to test your Mac - Apple Support
En hier staat iets over uitgelegd over mogelijke error codes:
How to invoke and interpret the Apple hardware tests - CNET

Dank je mcd44n,

Ik ga het proberen. Heb je het crash rapport gelezen in het google doc document?

Ik heb het geprobeerd maar ik heb geen bedrade keyboard. opstarten met D tots ingedrukt geeft geen ander resultaat dan normaal opstarten: 5 seconde Rood scherm, daar na progres bar die niet verder gaat dan 20% zie foto

Ziet eruit als of een van de twee FirePro kaarten de geest heeft gegeven (maar welke?)… :slightly_frowning_face:

Refurbished kosten die dingen vanaf zo’n 240 euro (afhankelijk of je een D300, 500 of 700 hebt) en is een uur of twee werk om die te monteren (uur demontage en uur om het ding weer in zijn originele staat te krijgen)

Waarom denk je dat het 1 van de FirePro kaarten is? In mijn berichten kun je zien wat er in zit :slight_smile:
Het lijkt me beter om naar een erkent service bedrijf te gaan?

Het lukte me vandaag om de safe mode opstart procedure te beginnen maar hij bleef weer ergens op 1/3 hangen. tenzij ik niet lang genoeg wacht? maar hoelang moet je wachten :slight_smile:

Reset NVRAM / PRAM deed het wel maar gaf verder geen verbetering. ik kan dus nog steeds niet in safe mode, disk utillity of normaal opstarten, en het scherm blijft vol met rode streepjes…

Mvg, Coen

Apple Diagnostics (hardware) test resultaat…

Heb je een prullenbakje of een toren Mac Pro?
Die zwarte is namelijk geen mid-2013, maar een late-2013 model. Mid-2013 modellen zijn die zilveren.
(maakt verder voor de diagnose niets uit, hoor :slightly_smiling_face: )

Deze:

of deze?

Welke je ook hebt; gezien je schermafbeeldingen is en blijft mijn eerste gedachte een defecte videokaart. Afhankelijk hoe je Mac info naar de GPU stuurt of terug verwacht te krijgen, kan dit inderdaad resulteren in een weigerend systeem en een Panic melding. De CPU die als eerste regel staat is een vrij algemene foutmelding die eigenlijk alleen maar zegt dat er iets mis is met de hardware.

Hallo Night,

Het gaat om het trash bin model, en op de doos / onderkant mac staat A1481, dus inderdaad late 2013. Dank je.

Heb je enig idee wat ADP000 betekend ?
en waarom “No issues found” gemeld word, terwijl opstarten niet mogelijk is ?

Waar ga ik het beste naar toe voor reparatie ? ik woon in Eindhoven.

Mvg, Coen

ADP000 betekend precies wat er achter staat: geen problemen gevonden.

Maar dat zegt niets, blijkt wel bij een speurtocht op het internet.

En voor een reparatie in Eindhoven adviseer ik deze jongens (zeg maar dat ik je heb gestuurd :stuck_out_tongue: )