Panic Kernel!

ik heb vanaf gisteren vakantie en dacht vanochtend, laat ik mijn iBookje ff opruimen. Ik kreeg telkens de melding dat mijn HD bijna vol zat, met spotlight kwam ik erachter dat ik ongeveer 10 gig aan logbestanden had. Ik heb deze vervolgens weggegooid, samen met wat andere bestanden. Na enkele minuten begon mijn iBook raar te doen, en liep vervolgens vast. Als ik hem nu wil opstarten krijg ik in de achtergrond een aan/uit teken met daaroverheen de tekst dat ik mijn macje opnieuw moet opstarten in 4 talen. Met weer DAAROVER heen (voor mij nikszeggende) code, wat begint met "Panic" en eindigt met "We are hanging here..." *SCHRIK*

Wie o Wie kan mij snel helpen om dit probleem op te lossen, desnoods door middel van schone installatie.

Als ik Tiger cd erin stop, doet ie ook nix.

Gaat hier om een iBook G4 1 ghz 768Mb geheugen

Alvast Bedankt!

Groeten,
Marthijn

opstarten met install cd en de c ingedrukt houden werkt niet?

[quote:6de4956980="Prohibit Art"]10 gig aan logbestanden[/quote:6de4956980]

Hoe krijg je dat dan voor elkaar?

Bedoel je niet [i:efb34e5f68]swapfiles[/i:efb34e5f68]?

Ik heb het alweer voor elkaar, tiger toch opnieuw weten te installerren..

Toch bedankt!

Slotje

advies blijft, als je niet weet wat je aan het weggooien bent, niets weggooien of verplaatsen buiten je eigen home folder.

ik heb een keer een computer zodanig gekregen dat ie niet meer wilde opstarten toen ik aan het opruimen was en de systeemmap alvast maar in het mapje weggooien plaatste :smiley:

Als je logbestanden zoveel ruimte innemen, dan zou ik bijna denken aan een ander probleem... :?

Het is trouwens Kernel Panic en niet Panic Kernel :-D ...

[quote:4277fac9c7="Xserve"]Het is trouwens Kernel Panic en niet Panic Kernel :-D ...[/quote:4277fac9c7]

Panic Kernel is de overtreffende trap :mrgreen:

10 GB aan logbestanden is mogelijk. Een programma dat in een loop raakt en continu regels blijft schrijven is niet ondenkbaar. Ik heb het nog gekker meegemaakt: de map "HFS+ Private Data" (alleen zichtbaar met OS 9 of single user mode, is onzichtbaar. OS X doet zelfs net of ie niet bestaat) werd opeens 3 GB. Gewoon verwijderd en niets aan de hand, maar wel erg maf.

Ik zou voor de zekerheid nog even een uitgebreide test doen met Apple Hardware Test en een schijfcheck (OS 9 Schijfinstallatie of TechTool Pro) om hardware problemen uit te sluiten. Kernel panics geven vaker een hardware dan een software probleem aan.

Dat bedoel ik dus. Die logbestanden zouden helemaal niet zo groot moeten zijn, op het moment dat je geen problemen hebt. Hij heeft Tiger draaien, dus een nieuw systeem... Vreemd. Even in de gaten houden hoe snel de logbestanden weer zo enorm aanzwellen. :?

heb je toevallig een gamepad aangesloten? ik kan me herrineren dat er een bepaald type was dat enorme log bestanden aanmaakte

Dat gaat om dit verhaal: [quote:32118bee5e="gtalien"]Was er niet zo'n driver van Macally ofzo die een bepaald logbestand gigantisch groot maakte? Ik zal eens kijken of ik daar wat over kan vinden.

Gevonden: “Recent OS 10.3.8 release causes conflict with Macally iShock OS X driver.
The first symptom is that system.log file grows quickly in size due to ongoing generation of error log related to iShockXDriver, it will fill up the whole hard drive space if not stopped in time.The second symptom is CPU usage by iShockXDriver process can reach as high as 90% for single processor, or up to 120% for dual processor, therefore the system gets very slow.
The update driver ver1.0.3 can be downloaded in Driver section fo fix the problem of your system”

Van de Macally site. Misschien is dit het probleem.[/quote:32118bee5e]