Panic message: We're hanging here... ? - i-mac start niet op

Gistermiddag wilde ik bij mijn vader thuis (hij is wel in het bezit van zo'n mooie nieuwe witte imac) de imac starten en gelijk na het aanzetten, dus nog voordat het opstartproces ook maar enigzins kon starten, verscheen er dwars over het grijze scherm een aantal zwarte balken met een panic message. Iets met "kernel" probleem, een hoop getallen en andere voor mij onduidelijke informatie, met als afsluitende conclusie "panic message: we're hanging here"

Is dit bij één van jullie bekend? Is dit iets software- of hardwarematigs?

Het zag er in ieder geval niet goed uit… :frowning:

Hoi,

Met jouw laatste opmerking dat het er niet goed uitzag sla je de spijker op de kop.
Wat er waarschijnlijk gebeurd is dat iemand bij een vorige sessie op de Mac Systeemfolders heeft verplaatst of weggegooid in een vlaag van opruimwoede. Tijdens het opstarten kan de Mac nu bepaalde zichtbare of onzichtbare files niet meer terugvinden. :frowning:
Om dit probleem op te lossen kan ik je alleen maar verwijzen naar de site van Apple. Ga dan naar Support en Knowledge Base en typ daar in het venster "kernel message". Je kunt daar zien hoe je dit probleem op moet lossen.

Groeten,

Willem

Probeer ook gewoon ff op te starten van cd (door de C-toets ingedrukt te houden tijdens opstarten, totdat je hoort dat de cd gelezen wordt). Bij Disk Utility zit 'First Aid' nu onder de tweede tabblad. Weet niet hoe dat in het Nederlands heet maar de tweede tab dus (programmatuurherstel of zo?).

Als je een bootable CD hebt van DiskWarrior (van Alsoft) maak je ook een goede kans. Het programma draait niet native onder OS X maar kan wel OS X schijven fiksen. Een wondermiddel. Doet niet alles wat Norton doet maar wel beter. In dit geval zou ik eerst DiskWarrior pakken.

Dit zou ik zeker eerst proberen voordat je meteen contact zoekt met Apple. Eventueel kan je door op te starten van CD ook backups maken van verschillende files en een software restore doen.

Suc6 d'rmee