Paniek: Printers installeren in classic lukt niet

Ik zit met het volgende probleem:

In onze huisartsenpraktijk is vorige week één van de iMacs kapot gegaan na 5 jaar trouwe dienst. Er zat niets op dan een nieuwe aan te schaffen, maar tot mijn spijt starten nieuwe iMacs niet meer op in OS9 en… Het
huisartsenprogramma OmniHis werkt vooralsnog alleen in een Classic
omgeving.

Nu blijkt dat het programma zelf prima draait onder classic, maar mijn HP deskjet 950c printer wordt opeens niet meer herkend. De driver vershijnt keurig in de kiezer, maar de printer zelf is in de kiezer (rechtervakje) niet te vinden.

Laat ik niet kinderachtig zijn, dacht ik. Mijn oude Epson SC 740 doet het
goed onder classic, dus ik koop gewoon een nieuwe printer.
Ik zocht een mooie Epson C84 uit, installeerde de OS9 driver (alleen op de Amerikaanse site beschikbaar): maar helaas: in de kiezer is nu niets te vinden van een C84.

De paniek slaat lichtelijk toe. Maandag begint alles weer in de praktijk en
moeten er recepten geprint kunnen worden.

De C84 mee naar huis genomen. Mijn iBook opgestart en ook daar lukt het installeren niet meteen. Maar wel als ik de iBook in OS9 opstart, de
driver installeer en vervolgens weer in OS X opstart. Dan wordt hij onder
classic wel gevonden.

Mijn vraag: Hoe krijg ik de juiste bestanden op de juiste plaats met die
iMac die niet in OS9 wil opstarten?

Ik ben erg blij met elke suggestie.

Micha

Kijk of je kunt ontdekken welke bestanden door de installer binnen de Systeemmap van OS 9 zijn geplaatst. Copieer dan die bestanden naar de Systeemmap op de nieuwe iMac.

Waarschijnlijk worden de bestanden geplaatst in de map Extensies.
En eventueel buiten de Systeemmap nog wat hulpprogramma’s.

Hoe kun je zien welke bestanden zijn toegevoegd?

Open de map Extensies en selecteer alle bestanden.
Geef een label-kleur, welke maakt niet uit.

Installeer de printer drivers.

Ga terug naar de map Extensies.

Als het goed is zie je nu een aantal bestanden die niet de label-kleur hebben die jij eerder hebt gekozen.
Dit zijn de bestanden die zijn toegevoegd.
Copieer die naar de nieuwe iMac.

Succes!

Dank je wel Macpro,

Dat was inderdaad de juiste oplossingvan het probleem. Alles doet het nu goed. Geweldig bedankt voor de suggestie. En laat ze nou morgen maar komen… :slight_smile:

Micha

Goed om te horen dat alles weer werkt.

En hou die Macs zichtbaar voor de patiënten!

Geef ze maar receptjes voor de Apple Store :stuck_out_tongue:

Ja dat zou vast veel beter helpen dan al die pillen..... Ik zal het eens proberen. Maar dan moet het ziekenfonds ze wel vergoeden. Misschien niet zo'n gek idee: als een gemiddelde iMac één jaar antidepressiva uitspaart heb je hem er al uit .:mrgreen:

Micha