Hey, ik zou graag van mijn bureau een panorama foto maken.
Maar hoe kan ik dit het beste doen?
Het is dus de bedoeling dat ik redelijk hard inzoem op mijn bureau om er daarna een loopje van te maken
Hey, ik zou graag van mijn bureau een panorama foto maken.
Maar hoe kan ik dit het beste doen?
Het is dus de bedoeling dat ik redelijk hard inzoem op mijn bureau om er daarna een loopje van te maken
Dus in panorama een loop maken? Bedoel je met panorama gewoon breedbeeld formaat? Gewoon een serie foto's schieten en bijsnijden boven en onder? Echt lange panorama's kan je automatisch laten maken door meerdere foto's samen te laten smelten. Hoewel het resultaat meestal kansloos is en de mogelijkheden te beperkt (waardoor je ze beter handmatig aan elkaar kan plakken in Photoshop) neem ik aan dat dit niet je vraag is?!
*Ja ik weet dat Photoshop zo’n automatische functie heeft maar die is echt te slecht voor woorden!
DoubleTake: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/26216 PhotoStich: Die krijg je o.a.bij aankoop van een camera.Ik geloof dat ik hem kreeg bij mijn Canon Scanner. Je moet maar even Googlen, volgens mij is hij ook gratis te krijgen(er zijn vele wegen die naar Rome leiden...). VR Worx: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/4800
[quote:2d77879adb="Dr. Maddox"]*Ja ik weet dat Photoshop zo'n automatische functie heeft maar die is echt te slecht voor woorden![/quote:2d77879adb]
Die werkt in de meeste gevallen gewoon prima!
Ik gebruik Calico 1.3. Werkt super.
Een aantal staande opnames maken, en Calico doet de rest!
Bedankt, voor de reactie's, ik ga deze straks even bekijken
[quote:bccc418a84="bartje"][quote:bccc418a84="Dr. Maddox"]*Ja ik weet dat Photoshop zo'n automatische functie heeft maar die is echt te slecht voor woorden![/quote:bccc418a84]
Die werkt in de meeste gevallen gewoon prima![/quote:bccc418a84]
Prima is een breed begrip… Ik heb het niet van horen zeggen maar zelf meerdere malen getest. Hoe dan ook, ik vind het onder de maat.
Alleen in noodgevallen gebruik ik Photoshop voor panoramafotografie, het probleem met Photoshop is dat het beperkt is:
Foto’s moeten exact dezelfde stitching kwaliteit hebben
Je kan niet het midpoint veranderen
Photoshop is in staat om panoramafoto’s NIET te stitchen terwijl goedkopere programma’s dat gewoon doen
Photoshop is in staat om details dubbel (per foto) weer te geven, dus de vuilnisbak komt twee keer voor in de panorama
Oh ja een noodgeval is bijvoorbeeld premature dementie, luiheid en een gebrek aan andere software (on the road) 8)
Ik heb opgenoemde programma's geprobeerd, ook photoshop, maar echt lukken doet het niet.
Het gaat om deze foto’s: http://panorama.woutr.be/
Ik heb toch geprobeerd om deze mooi passend te maken
Ja, eh WOutr, je link is niet zo goed, is er ook een complete foto zonder dat ik overal doorheen moet klikken?
Hoe bedoel je? Dat zijn alle foto's die ik gebruikt heb op een panorama proberen te maken
Wil je nu echt dat ik ga proberen een panoramfoto van dat te maken of laat je nu eens je resultaten zien van je eigen pogingen? En, eh het is misschien wijs je eens te verdiepen hoe je een panorama (zelfs van je computerdesk) maakt voor je anderen daarmee lastig valt. Oh ja, je kan ook buiten (de deur) panorama's maken, bijvoorbeeld van landschappen of zoiets en het gekke is dat die meestal wel iets opleveren. :? :P
Dit had ik geprobeerd, maar meestal slaag ik mislukte foto's niet op ... En ik weet dat ik het ook buiten kan doen, maar ik had een panorama van mijn bureau nodig. Dat was ook de reden waarom ik dit topic maak, om te weten te komen wat het beste is
Als je op redelijke afstand op een huishoudladderje gaat staan, en dan je bureaublad van boven fotografeert, heb je al dat panorama-gedoe niet eens nodig.Ik begrijp die hele heisa niet.En het kan ook geen kwaad te beseffen dat , wanneer je op een site als deze spreekt over "bureaublad", doorgaans het bureaublad van het findervenster bedoeld wordt....
Een paar tips:
Leer schrijven in de zin dat je onderwerp relevant is en zonder spelfouten
Leer fotograferen
Leer panoramafoto’s maken
Leer iets over fotografie in het algemeen
Leer dan (als het vorige onderwerp lukt) dat je foto’s volstrekt waardeloos zijn om een panoramafoto te maken die je wilt
Leer jezelf dat wat je wilt maken altijd kan maar dat je er heel veel voor moet doen
Als je dat hebt gedaan:
Probeer de kwaliteit beter te maken:
dat doe je door heel veel foto’s te maken en te experimenteren met vormgeving en presentatie in kwaliteit
Zoek zelf eens uit waarom je foto’s (buitengewoon) slecht zijn, want wat je wilt werkt dus niet, het zal zeker aan je foto’s liggen
Afgezien daarvan: als je al een panoramafoto van je desktop wilt maken dan heb je geen deelfoto’s nodig om het te stitchen in een software programma, je kan die foto gewoon maken dus wat is het probleem?
Laatste tip: ga iets anders doen dan fotografie, je snapt het niet.
Er zijn hele leuke banen buiten de fotografie, beter betaald en meer vrije tijd.
Fotografie is voor mensen die daar mee begaan zijn en de meesten hebben een moeilijk bestaan of ze nu goed zijn of niet.
Overigens gaat het met mij goed en ik ben zeer begaan met de fotografie.
[quote:e8d0c11c55]Dr. Maddox *Ja ik weet dat Photoshop zo'n automatische functie heeft maar die is echt te slecht voor woorden![/quote:e8d0c11c55] Ik weet niet of je maar wat roept of dat je echt een ervaringsdeskundige bent, ik gebruik Photoshop regelmatig voor het maken van panorama's en vindt dat je zo'n ongenuanceerde opmerking wel wat beter mag onderbouwen. [url=http://www.fotochemie.nl/sport/31-diverse/141-oliebollentocht-2008.html]Voorbeelden[/url], zelfs belichtings verschillen worden netjes gecorrigeerd.
Nou, eh MacX (leuke naam trouwens) dat is niet waar, althans in mijn ervaring. Ik vind Photoshop zeer onbetrouwbaarin stitching zaken. Maar ja, ik heb hier al iets over gemeld in dit topic. :P
Als je een panorama van je bureau wilt maken heb je aan een stuk of vier (scherpe) opnamen meer dan voldoende, is ook een aardig aantal om eens als proef een panorama te maken. Ik maak regelmatig panorama's met Photoshop maar dan bereid ik dat wel een beetje voor, de opnames uit het voorgaande voorbeeld bestaan ook elk uit vier opnames en omdat je na de actie een mooi laagbestand hebt kun je een eventueel dubbele persoon of ander voorwerp gewoon wegpoetsen.
Er zijn inderdaad ook programma’s die dat allemaal voor je doen, maar dan verlies je meestal wel de mogelijkheid om in te grijpen op plaatsen waar jij dat wilt. Het schip uit dit voorbeeld kon ik niet op een ander manier volledig in beeld krijgen zonder geparkeerde auto’s enz., dus een panorama gemaakt van 8 opnamen.
[quote:fc2740ef65="MacX"][quote:fc2740ef65]Dr. Maddox *Ja ik weet dat Photoshop zo'n automatische functie heeft maar die is echt te slecht voor woorden![/quote:fc2740ef65] Ik weet niet of je maar wat roept of dat je echt een ervaringsdeskundige bent, ik gebruik Photoshop regelmatig voor het maken van panorama's en vindt dat je zo'n ongenuanceerde opmerking wel wat beter mag onderbouwen. [url=http://www.fotochemie.nl/sport/31-diverse/141-oliebollentocht-2008.html]Voorbeelden[/url], zelfs belichtings verschillen worden netjes gecorrigeerd.[/quote:fc2740ef65]
Ik werk al 12 jaar met photoshop en verdien er prima mijn brood mee (vormgeving, fotobewerking) Laat ik het zo stellen, Photoshop is dan wel het beste programma denkbaar voor de meeste fotobewerkingen maar de panorama functie is alles behalve perfect. Dat geeft niks omdat ze bij adobe na elke update verbeteringen verwerken in (vooral) de nieuwe functies en de navigatie. Zwakke plekken van de panorama functie zijn vooral de vervorming en kleur/licht correctie. Tenzij je met weinig (of minder invloed) genoegen neemt… Voor veel filters en automatische functies in Photoshop gaat op dat je met handwerk een veel beter resultaat krijgt. Kost iets meer tijd maar dan heb je ook wat.
Onderstaande links zijn voorbeelden die ik nu zo snel even online heb staan van complexe foto’s die ik handmatig heb moeten “lijmen” simpelweg omdat Photoshop het niet kan in dezelfde kwaliteit.
http://www.leconte.nl/tijdelijk/villa.jpg
Heel simpel, zodra je een prgramma iets automagisch laat doen zal er een vertekening/discrepantie kunnen optreden. Het programma weet nl niet wat jij precies wil. Zelf knutselen is daarom ook tijdrovender (alhoewel je er steeds handiger in wordt) dan zomaar even een automagische bewerking erop los te laten. Zoals anderen ook al gemeld hebben bereid je het dus voor en je moet wel een beetje kunnen fotograveren (schijnt te helpen :P )