Panorama van Audio Output live veranderen - Tool?

Hallo.

Kent iemand een tool, waarmee ik de links-rechts-verdeling van mijn audio output “live” kan veranderen?
In mijn geval gaat het gewoon om wat er analoog uit mijn MacMini komt als ik oftewel een televisieprogramma ontvang of een DVD kijk (maar in principe zou dat natuurlijk net zo goed voor een andere sound output kunnen gelden).
Reden: Soms klopt de verdeling over links en rechts niet.

Bijvoorbeeld komt het nog wel eens voor, dat een mono-programma niet gewoon over allebei de kanalen komt, maar alleen over links. Dan wil je dat even op beide kanalen kunnen schakelen, vooral als je met koptelefoon luistert - dan is een doof oor heel onprettig.
Soms wordt er per vergissing op kanaal 1 de mix en op kanaal 2 de “IT”, de geluidsmix, uitgezonden. Ook heb ik een paar DVDs waar dat expres zo is. Dan wil je op z’n minst kanaal 2 uitzetten.
Derde voorbeeld: iemand heeft links en rechts verwisseld. Dan wil je de kanalen even voor jezelf kruisen om het weer correct te horen.

Ik heb me al gek gezocht, maar nog nergens een tool gevonden, waarmee je dan gewoon live, zonder extra offline bewerkingen, dit soort heen-en-weer-schakelingen kan doen. Een soort uitbreiding of aanvulling van de Sound Preference Pane, bijvoorbeeld. Ik kan eigenlijk niet geloven, dat dat helemaal niet bestaat…
(Als men zoiets ook voor meer dan twee kanalen wil, zoals bij surround, wordt het misschien ingewikkeld, maar bij twee kanalen zou het toch enorm mee moeten vallen?)

Richard W. B. :roll:

dat kun je toch gewoon doen in audio/midi configuratie? (hulpprogramma's)

Eerst was ik even wild enthousiast, want de Audio/Midi Setup had ik hiervoor nog niet ontdekt en het zag er ook veelbelovend uit: ik zie daar inderdaad voor ieder van de twee speakers een pull-down-menuutje voor kanaal 1 of 2. Mijn laatste voorbeeld, als de kanalen per ongeluk verwisseld zijn en ik het terug wil verwisselen om het correct te horen, kan je daarmee oplossen. Maar de andere twee voorbeelden niet, want als ik bijvoorbeeld allebei de speakers tegelijk op kanaal 1 wil schakelen, weigert hij dat te doen met de mededeling, dat dit "Overlapping Channels" zou betekenen en dat iedere speaker op een ander kanaal moet staan. (Echt weer zo'n ding van een veel te ijverige programmeur. Voorzover ik weet is er geen enkele technische reden om dit zo te beperken. Een waarschuwing is natuurlijk OK, maar meteen blokkeren...) Dus voor verreweg de meest voorkomende gevallen heb ik er dan toch niets aan...

Richard W. B. :expressionless:

vreemd, want ik kan wel degelijk beide speakers/uitgangen op kanaal 1 of 2 zetten... heb je ook OSX10.4.8?

anders stop je er een jack van stereo naar mono in. Die kosten maar een paar euro.

http://froogle.google.com/froogle?q=stereo+to+mono+jack&hl=en&client=safari&rls=nl-nl&sa=X&oi=froogle&ct=title

[i:ffc15b041f]Joostovermars:[/i:ffc15b041f] Ja, ik heb 10.4.8. En ik heb net uitgebreid geprobeerd, in verschillende volgordes, maar het resultaat is steeds "nee, daddoenwenie".

[i:ffc15b041f]Formulefan:[/i:ffc15b041f]
Nee, met een vaste adapter-jack ben ik ook weer niet flexibel. Als ik geen Tool vind, dan maak ik wel iets met een paar schakelaartjes of zo. Maar een tool zou ik prettiger vinden, vooral omdat het achter de MacMini toch al zo’n dradenspaghetti is.

Richard W. B. :slight_smile: