Panther 7B85

Heb net Panther 7B85 binnen Kon wel eens de GM zijn!!!

Iemand ervaringen???

Ja hoor.

Kijk hier maar eens…

Inderdaad dom van mij Had ffff beter moeten zoeken

Bedankt

Ik ben momenteel ook Panther aan het downloaden (hopelijk dus inderdaad de "final") en verwacht wel dat deze over een uurtje klaar is. Nu is dus mijn vraag; als ik de betreffende DMG via DiskCopy op een CD fik, is deze dan bootable, of moet ik daar nog ander kunst & vliegwerk voor uithalen. Gisteren heb ik toevallig nog een bootable OS X CD gebakken om Drive 10 en DiskWarior op mijn startup schijf los te kunnen laten, maar dat was een voorbereide image. Hoe zit dat met die Panther images die nu de ronde doen op Internet?

Je kunt de .DMG file gewoon via schijfkopie op CD bakken. Die is dan meteen bootable.

[quote:bc19daf87a="papilio"]........en tot op heden is niemand en niets er in geslaagd om de site te verbieden of offline te halen.[/quote:bc19daf87a]

Mooi toch!!!
Vrijheid van meningsuiting, iedereen mag toch praten over wat hij/zij leuk vindt

[mod:bc19daf87a=“iRuben”]Discussie rondom MSJ opgesplitst naar nieuw topic. Helaas was ik dit berichtje vergeten mee te nemen…[/mod:bc19daf87a]

OMG, heb 'm net draaien. M'n computer lijkt gewoon weer als nieuw. Al die nieuwe opties etc.etc. HEERLIJK!

Alvast even vooruitlopend deze vraag van een "upgrade-dummie": als Panther straks in de winkel ligt, kan ik die dan gewoon kopen en "over mijn 10.2.8 heen installeren" of moet je een clean install doen? - Indien geen clean install: blijven al je voorkeuren en bijv. je bureaubladafbeeldingen behouden? - Indien wel: moet je dan ook weer bijv. heel Office v.X installeren en wéér alle updates daarvan downloaden? Evenals de firmware updates voor powerbooks? Ik heb al vele draadjes over Panther gezien, maar deze vragen ben ik nog niet tegengekomen. Wel zie ik op de website van Apple dat voor de upgrade van 10.0 of 10.1 naar Jaguar geen clean install nodig is: gewoon cd aanschaffen, in je mac stoppen en installeren maar.

[quote:64b438b141="iGeysir"]...als Panther straks in de winkel ligt, kan ik die dan gewoon kopen en "over mijn 10.2.8 heen installeren" of moet je een clean install doen?...[/quote:64b438b141]

Okee dan, ik heb ZOJUIST Pather gewoon over Jaguar (10.2.8) gezet en alles lijkt nog prima te werken. In mijn geval is het antwoord dus een volmondig JA, maar ik weet natuurlijk niet of dat voor alle configuraties geldt. Het zal haast wel, maar ik heb het in elk geval gedaan op een iBook 800. Wel moet je minimaal 2 GB vrij hebben op je schijf voor een update en 3.5 GB als je ook de developer tools erbij wilt zetten.

De hele upgrade verliep vlekkeloos. Het enige wat me opviel was dat de schatting voor de resterende tijd in tegenstelling tot bij Jaguar een beetje Microsoft-achtige vormen aan is gaan nemen. Op een gegeven moment was de schatting nog 18 minuten, 5 minuten later was dit nog maar 3 minuten en daar heb ik vervolgens bijna een kwartier tegenaan zitten kijken. De totale “begin-schatting” klopte dus aardig, alleen het verloop niet echt. :stuck_out_tongue:

Ik ga nu eens kijken wat er allemaal voor nieuws onder de zon is verschenen…

Een kleine update/aanvulling voor wie ook Panther wil gaan gebruiken; Als de FileVault je een leuke optie lijkt en je wilt deze aan zetten, wacht er dan even mee tot je niets anders meer wilt doen. Ik zit nu gedwongen ruim een uur zonder iBook omdat deze na het aanzetten van de FileVault uitlogt en vrolijk al de bestanden gaat encrypten. De schatting was dat dit 120 minuten zou gaan duren, maar hij is na een half uur al op de helft, dus dat zal wel meevallen, maar ik zit nu wel gedwongen even op een Wintendo doos te Internetten! :-P

[quote:378bf991ec="iRuben"]De hele upgrade verliep vlekkeloos. Het enige wat me opviel was dat de schatting voor de resterende tijd in tegenstelling tot bij Jaguar een beetje Microsoft-achtige vormen aan is gaan nemen. Op een gegeven moment was de schatting nog 18 minuten, 5 minuten later was dit nog maar 3 minuten en daar heb ik vervolgens bijna een kwartier tegenaan zitten kijken. De totale "begin-schatting" klopte dus aardig, alleen het verloop niet echt. :-P[/quote:378bf991ec]

Dit had ik ook. Hij begon met 10 minuten, na 2 minuten stond die al op 5. Toen heeft die ± 15-20 minuten over die 5 minuten gedaan. De procenten heb ik iig niet terugzien lopen want Windows weleens bij mij gedaan heeft!

[quote:e02607f3e7="iRuben"]Wel moet je minimaal 2 GB vrij hebben op je schijf voor een update en 3.5 GB als je ook de developer tools erbij wilt zetten.[/quote:e02607f3e7] Wat zijn de developer tools? Voor "gewone" of gemiddelde gebruikers waarschijnlijk niet nodig?

[quote:3af1771c0b="iGeysir"]Wat zijn de developer tools? Voor "gewone" of gemiddelde gebruikers waarschijnlijk niet nodig?[/quote:3af1771c0b]

Geen idee. :stuck_out_tongue: Ik DACHT tenminste dat het de “Developer Tools” heette, maar kan ook iets anders zijn. En inderdaad, voor de gemiddelde gebruiker niet nodig. Ik heb ze er ook niet op gezet. Het is de 3e CD en deze heb ik niet nodig gehad bij de upgrade.

ok, thx iRuben, veel plezier met je Panther (zorg dat-ie je niet bijt) :wink:

Bij mij draait deze versie Panther als een tierelier. gewoon over 10.2.6 geinstalleerd. Gevoelsmatig veeel sneller dan Jaguar. Alleen mijn Trust tekentablet vindt ie niet leuk....

[quote:abde476831="iRuben"][quote:abde476831="iGeysir"]Wat zijn de developer tools? Voor "gewone" of gemiddelde gebruikers waarschijnlijk niet nodig?[/quote:abde476831]

Geen idee. :stuck_out_tongue: Ik DACHT tenminste dat het de “Developer Tools” heette, maar kan ook iets anders zijn. En inderdaad, voor de gemiddelde gebruiker niet nodig. Ik heb ze er ook niet op gezet. Het is de 3e CD en deze heb ik niet nodig gehad bij de upgrade.[/quote:abde476831]

De derde CD bevat extra printerdrivers, taalbestanden en X11

Wow jullie weten gewoon in benadering hoelang het duurt eer iets binnen komt. Bij mij duurt het altijd erg lang. Waarschijnlijk gebruik ik de verkeerde software. Weet iemand overigens als je panther in de drive stopt, en daarna reboot, of je dan de optie krijgt om te upgraden???

[quote:ee4aa5d097="Ganymedus"] Weet iemand overigens als je panther in de drive stopt, en daarna reboot, of je dan de optie krijgt om te upgraden???[/quote:ee4aa5d097]

Yep, Panther kan “over” Jaguar “heen”

Okay, ik heb geen final of andere versie maar wacht netjes op de release maar ik vraag me een (of eigenlijk 2) ding(en) af:

1. Fontbook - als je een font activeerd, is dat dan ook zichtbaar in classic? en ‘zien’ applicaties die open staan de activering van fonts, ik bedoel, stel ik zit in Indesign en ik activeer, zeg, de optima, ziet indesign dat dan ook meteen?

2. Werkt Suitcase 10.2.2 onder panther?

[quote:4f1344f6c2="Joost"]Okay, ik heb geen final of andere versie maar wacht netjes op de release maar ik vraag me een (of eigenlijk 2) ding(en) af:

1. Fontbook - als je een font activeerd, is dat dan ook zichtbaar in classic? en ‘zien’ applicaties die open staan de activering van fonts, ik bedoel, stel ik zit in Indesign en ik activeer, zeg, de optima, ziet indesign dat dan ook meteen?

2. Werkt Suitcase 10.2.2 onder panther?[/quote:4f1344f6c2]

Ik zal vanavond ffff voor je kijken
Rond een uur of 7 ffff terugkomen hier voor antwoord… :slight_smile: