Panther: FileVault

"Ik ben enthousiast over het feit dat ik nu mijn home directory kan versleutelen maar ben onzeker over de kwaliteit van deze eerste versie van FileVault. Ik heb FileVault geactiveerd maar stel je toch eens voor dat ik straks alles kwijt ben omdat de software zuigt! (jaja, ik heb een backup)"

Heeft iemand al positieve/negatieve ervaringen met FileVault?

Thx, hzlz

<<poll toch maar verwijderd …>>

ik mis de derde optie: de kat uit de boom kijken. Want als er iets mis gaat en je kan je hele home dir niet terug krijgen ben je toch mooi de pineut!

Ik ga het proberen! Ik stel hem nu op m'n iBookje in en ga een reserve backup maken iedere keer. Zolang je niets hoort, gaat het goed, oké?! :roll:

Ik heb mijn home directory in Jaguar en Panther op dezelfde plek staan, dus ik vrees dat ik er sowieso maar niet aan moet beginnen. :-P

Het werkt naar mijn mening te traag (ongeduldig als ik ben :D). Dat is overigens niet zo verwonderend. Het versleutelen van data kost nou eenmaal tijd. Ik pas in ieder geval.

Groeten, Wilfred

[quote:f14dac06a0="wilfred"]Het werkt naar mijn mening te traag...[/quote:f14dac06a0]

Voordat ik een gesplitste installatie had met Panther en Jaguar zoals ik dat nu heb, had ik er ook een keer alleen Panther op staan en toen heb ik 'm ook eens aan gezet. Kan niet zeggen dat ik merkte dat het trager werd. Ja, het eenmalig versleutelen van de hele zooi duurde bijna een uur, maar daarna merk je er niets van, behalve dan dat je oranje huisje ineens een kluis is geworden. :smiley:

FileVault is in principe niet meer dan een encrypted disc-image. Je kan dit dus simuleren door alleen bestanden waarvan je echt niet zou willen dat ze in vreemde handen terecht komen, een (kleinere) disc-image maken en deze encrypted-instellen.

Mocht je veel met grote bestanden werken, dan zul je niet die vertragende werking ervaren. Bij kleine bestanden zul je met een wat nieuwere machine weinig last hebben van een performance hit.

ps. Ik werk er zelf niet mee, maar ik las het ergens, weet niet meer waar. :?

Maakt FileVault nou je computer trager?

Ja, FileVault maakt je computer trager, omdat alles gecodeerd is en dus gelezen moet worden en daarna weer weggeschreven. Toch hoeft het niet echt op te vallen en is het een veilig en handig principe. Ik heb het een hele poos gedraaid op m'n iBook, maar aangezien ik m'n iBook niet veel buiten de deur meeneem en ik toch graag m'n iBook op z'n allerbest/snelst wil (500 Mhz G3), heb ik het uitgezet.