Panther+G4 Dual 500Mhz

Op mijn werk gebruiken we Panther dat draait op een G4 Dual 500 Mhz met 1 Gig RAM. Panther draait hierop alsof het stroop is. Ik krijg voor mijn gevoel teveel het gekleurde balletje in beeld en de response van het OS is erg traagi in vergelijking met OS9. Weet iemand een oplossing hiervoor?

Dat is inderdaad wel heel vreemd, ik draai panther op een single G4 533 met 1,2Gb ram en loopt als de brandweer....

Nee, ik weet alleen dat het heel prima mogelijk is. Ik draai het op een dual 450 met 1.2 GB ram en die loopt als een eh... Apple. De responstijd kan een beetje trager lijken dan in OS9, maar niet zo traag dat je je afvraagt of je eerst nog een cup-a-soup zult nemen. Het is met de summiere info de je geeft niet goed te bedenken waar het aan ligt.. Alle updates gedraaid? Geef eens iets meer info...

Zit je HD niet te vol? Dat kan er wel een scoor zorgen dat je mac erg traag gaat lopen.

Heb alle update's erop staan. Diverse keren Norton+Diskwarrior eroverheen, permissies gerepareerd enz. enz. Ik moet wel zeggen dat het grootsste probleem geeft bij QuarkXpress 6.0. Maar ook de finder loopt niet soepel. Het is een Standaard G4 Dual 500, standaard videokaart ATI Rage 128 Pro, LaCie FireWire CD-schrijver, Adaptec scsi-kaart met dubbele cd-rom drive aangekoppeld, interne DVD-ram, dubbele monitor. Verder geen bijzondere uitbreidingen.

Zelfs op een iMac 400 heb ik OSX 10.3.4 nog aardig vlot draaien, zonder continue door strandballetjes om de oren te worden geslagen.

Er is dus duidelijk iets niet helemaal in orde, maar dat had je zelf ook wel door.
Met 1Gb ram moet er toch wel iets vlots uitkomen zou je zeggen.

Inderdaad eens serieus naar je harddisk kijken en draai Schijfhulpprogramma maar eens.

is het geheugen wel in orde? dat kan vaak een zeer vertragende factor geven, net zoals defecte HD of te weing ruimte op de HD

zet ook eens de computer helemaal ui, verwijder de ethernet en scsi aansluitingen, wacht 5 minuten en start dan nog ens op

succes

Ook bij ons draait 10.2.8 (jaguar) op een 1Ghz G4/512 mb niet echt soepel (heel veel strandballen) vooral bij het switchen tussen OS9 en OSX wat helaas noodzakelijk is i.v.m. Xpress 5.0/distiller. Ook illustrator uit standby halen bijv. duurt behoorlijk lang.

We hebben alles nagelopen en opnieuw geïnstalleerd etc. maar 't helpt geen zier.
Het enige wat enig effekt heeft is het aantal fonts zoveel mogelijk beperken en nalopen op beschadiging. Gebruik hiervoor bijv. Suitcase X1.

En ja, jaguar en een G5 en een heleboel geheugen helpt natuurlijk ook. Jammergenoeg wordt er echter op het moment geen cent geïnvesteerd… :?

[quote:14caccba5a="KarelWillem"]Zelfs op een iMac 400 heb ik OSX 10.3.4 nog aardig vlot draaien, zonder continue door strandballetjes om de oren te worden geslagen. ....[/quote:14caccba5a] *zwaait* :)

Suitcase X1 is een retetraag programma die veel te vaak zijn database benadert voor informatie bij het openen én bij het sluiten van documenten, zeker alle applicaties met auto-activation. Daar moeten ze eens hard aan de slag.

Geheugen lijkt me niet zo snel een probleem. Op een g4 is dat niet zo’n issue als bij de nieuwe G5s. Bovendien is deze bak alweer en paarjaartjes oud, dus als er eerder niks mis was…

Verder nog hardware er aan hangen? PCI kaarten? Misschien nog ergens een Norton programma zitten?

Ja de grootste traagheid wordt idd veroorzaakt door Suitcase + fonts en door het switchen tussen OS9 en OSX. Helaas kunnen we (nog) niet zonder. Wel meer tijd over om een bakje koffie te halen, wat ook weer z'n positieve kanten heeft > minder kans op RSI :wink:

[quote:03e8518b1a="tweeter"]Diverse keren Norton+Diskwarrior eroverheen[/quote:03e8518b1a]

Oeps! Norton? Daar heb ik hele slechte ervaringen mee… Ze zijn er ook niet voor niks mee gestopt. Ik denk dat je probleem ligt in het feit dat je norton heb losgelaten op je panther…
Volgens mij kan je het beste even een goede backup maken met Carbon Copy Cloner en dan opnieuw beginnen met een installatie.

[url=http://www.insidersoftware.com]FontAgent Pro 2.1[/url] voor OSX en classic op het ogenblik veruit de beste oplossing...

[quote:9cdbc1f99d="Dennis Bijl"][quote:9cdbc1f99d="tweeter"]Diverse keren Norton+Diskwarrior eroverheen[/quote:9cdbc1f99d]

Oeps! Norton? Daar heb ik hele slechte ervaringen mee… Ze zijn er ook niet voor niks mee gestopt. Ik denk dat je probleem ligt in het feit dat je norton heb losgelaten op je panther…
Volgens mij kan je het beste even een goede backup maken met Carbon Copy Cloner en dan opnieuw beginnen met een installatie.[/quote:9cdbc1f99d]

Norton zou verboden moeten worden. Zelden zo’n riskant programma gezien. En Norton LiveUpdater zorgt voor de meest idiote problemen. Bijvoorbeeld dat distiller geen PS bestanden meer PDFt. En voordat je daar achter bent…

Hmm ik denk dat het grootste bottleneck in je configuratie de HD is. Ik heb nu al wat mensen (±20) omgezet van 9 naar X. En dat waren diverse configuraties. Van een B&W G3 tot een Powerbook 12". Van een eenvoudige internet gebruiker tot een grafische roadwarrior.

En voor alle configuraties heb ik een regel in acht genomen.
Zoveel mogelijk Ram het liefst volstouwen en/of een snelle grootte HD (7200RPM of sneller).

Uiteraard is je proccesor. level cache, systeembus en videokaart ook erg belangrijk maar.
Die zijn niet of moeilijk te vervangen.

Niemand die echt veel heeft gezeurd over een beachball. Bij sommige intensieve taken misschien.
Want je moet wel realistsch blijven. Je hebt geen Turbo mac. Maar je merkt echt wel een verschil tussen de response time van je mac.