panther langzamer na 1 a 2 uur gebruik - launchbar probleem?

Heeft iemand anders hier ook last van dat panther na loop van tijd na een start-up steedd langzamer wordt? In het begin is het goed snel en als ik in photoshop aan t werk ga en ondertussen wat internet wordt het steeds trager tot onwerkbaar en een herstart is nodig. Bijvoorbeeld het tabs wisselen in safari duurt 4 a 5 seconden

panther archiveer en install gedaan over jaguar.
mdd g4 1ghz 1gb ram systeem schijf 23 van de 80 gb vrij
werkfiles vanaf een tweede schijf 8 gb vrij.

Ik heb wel een vergelijkbaar probleem als ik in Finder een grote verzameling foto's (2000) in Thumbnail preview heen en weer verplaats over verschillende folders. Ik zie dan mijn beschikbare geheugen steeds verder teruglopen tot ik maar 8 MB over heb. Op zo'n moment is er totaal niet meer met het systeem te werken. Dit had ik overigens ook al onder Jaguar. Een "Relaunch" van Finder maakte dan meestal het "verloren" geheugen weer vrij en kon ik weer even verder. Geen idee waar het door komt, lijkt wel een soort "memory leak". Wat doe je precies in Photoshop als je dit probleem krijgt? Hoeveel geheugen heeft je systeem? Heb je al eens je vrije en gebruikte geheugen in de gaten gehouden en zie je dit ook teruglopen?

1gb ram geheugen verplaatst zich naar inactive memory (??? hij schoont dus niet op???) niks bijzonders eigenlijk in phooshop 2 a 3 bestanden van 1000x800 pixels met 60 lagen.... gebruikt max 100mb per file? vooral safari wordt snel langzaam.... zelfs als ik niet photoshop...

iets door de archiveer en install…?
helemaal schone install van panther doen?

[quote:f3e3e4709b="mrt_r"](??? hij schoont dus niet op???)[/quote:f3e3e4709b]

Precies, dat bedoelde ik ook met het “memory leak”, het lijkt wel alsof OS X geheugen pikt voor bepaalde (tijdelijke) zaken om dat vervolgens niet meer terug te geven.

[quote:f3e3e4709b=“mrt_r”]helemaal schone install van panther doen?[/quote:f3e3e4709b]

Hoewel het mijn persoonlijke ervaring is dat een clean install beter loopt dan Panther over Jaguar heen zetten (heb het beiden gedaan), denk ik niet dat dit een oplossing voor dit probleem zal geven. Je kan het natuurlijk altijd proberen, maar ik heb ook nu nog onder Panther, die ik helemaal clean geïnstalleerd heb, precies hetzelfde probleem als ik daarvoor ook al in Jaguar had.

Bij mij helpt het meestal wel om Finder een Relaunch te geven, maar dat komt waarschijnlijk omdat het probleem ook opduikt wanneer ik in Finder heel veel foto’s heen en weer verplaats. Waarschijnlijk zal dit ook voor jou geen oplossing zijn.

Ik vrees dus dat ik niet veel nuttige tips kan geven verder, maar wellicht duiken er op een normaal tijdstip (het is nu half drie 's nachts) wel wat andere forum-freaks op met bruikbare informatie. Ik zou dus nog heel even wachten met dat her-installeren van Panhter. :smiley:

dank je voor je replies! t gekke is dat ik dit onder jaguar nog nooit zo heb meegemaakt? ben benieuwd naar andere ervaringen?

(edit)
ik heb net onder een andere user ingelogd en daar wat in zitten werken en daar heb ik vooralsnog t probleem niet!

dus terug naar mn default user profile… het enige wat daar echt anders is dat remote desktop aanwezig is maar uitstaat en dat ik onder dat account launchbar draai…

het lijkt erop dat als ik launchbar uitzet het uberhaupt iets sneller draait allemaal! ik houd iedereen op de hoogte