Panther Mail: automatisch zippen?!

Een vriend van mij die op Panther draait wilde iChat.app naar me mailen. Hij sleepte het icoon vanuit Applications in een mailtje en verstuurde het.....

Ik ontving een mail met als attachment mail.app.zip!!

Houdt dit in dat Mail in Panther dus automatisch dingen zipt bij het versturen?

Mail zelf zipt niet maar Panther. Ctrl-klik op een map of verschillende mappen en kies voor maak archief deze file of files want je kan van meerdere één maken, zijn dan gezipt. Uitpakken kan je makkelijk in de finder.

Maar dat heeft hij niet gedaan. Hij heeft gewoon iChat.app in het mailtje gesleept en verzonden. Geen rechtermuisknop etc.

Wie zipt er? Mail of Panther?

Mail kan niet zippen zoals ik al zei. Dit is de tekst uit het Help menu : Bestanden en mappen archiveren Bij het archiveren van bestanden of mappen voegt u kopieën van de bijbehorende onderdelen toe aan een gecomprimeerd bestand. Gearchiveerde bestanden nemen minder schijfruimte in beslag dan niet-gecomprimeerde bestanden. Archiveren is dan ook een handige methode om reservekopieën te maken van gegevens en om informatie te versturen via het internet. Selecteer een of meer onderdelen. Kies 'Archiveer '<bestandsnaam>'' uit het Archief-menu. Als u één onderdeel archiveert, krijgt het gearchiveerde bestand dezelfde naam als het oorspronkelijke bestand, met de extensie '.zip'. Als u tegelijkertijd meerdere onderdelen archiveert, krijgt het gearchiveerde bestand de naam 'Archiveren.zip'. Wanneer u een gearchiveerd bestand opent, wordt het bestand vervangen door een map met niet-gecomprimeerde kopieën van de oorspronkelijke onderdelen.

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat mail in Panther inderdaad automatisch ZIP's maakt.

[quote:7d89bb430e="digitalguru"]Selecteer een of meer onderdelen. Kies 'Archiveer '<bestandsnaam>'' uit het Archief-menu. Als u één onderdeel archiveert, krijgt het gearchiveerde bestand dezelfde naam als het oorspronkelijke bestand, met de extensie '.zip'. Als u tegelijkertijd meerdere onderdelen archiveert, krijgt het gearchiveerde bestand de naam 'Archiveren.zip'.[/quote:7d89bb430e]

Ja dat snap ik, maar nogmaals, hij heeft helemaal niets gearchiveerd. Hij is naar geen enkel menu gegaan, en heeft alleen iChat.app in een mailtje gesleept.

Er loopt ook een tweede draadje over zippen: http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=10466 Sinds Panthers stufft apple niet meer maar ZIPT omwille van o.a. een betere uitwisselbaarheid met pc.

[quote:711bc6d48f="digitalguru"]Er loopt ook een tweede draadje over zippen: http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=10466 Sinds Panthers stufft apple niet meer maar ZIPT omwille van o.a. een betere uitwisselbaarheid met pc.[/quote:711bc6d48f]

Ook dat draadje gaat over het archiveren. Ik vind het heel mooi dat Apple het ZIP formaat ondersteunt maar gelukkig kan stuffit nu ook alle pc formaten aan zoals ZIP en RAR en ARJ geloof ik zelfs ook.

Maarrrrrr dan nog steeds: is het een bekende feature dat als je iets in een Mail sleept, dat het gezipt wordt? Zo ja, worden alleen .app’s gezipt? Of standaard alles? Of alleen folders?

Heb zelf de test gedaan door ichat.app naar mezelf te mailen. Eens verstuurd en ook op de binnenkomende mail zie je als je er met de muis over gaat mime-type: application.zip. Het lijkt wel een beetje gecomprimeerd maar een echt zip bestand is het niet. Want als ik hetzelfde bestand archiveer is het bijna drie maal kleiner dan de applicatie in mail. Sleep je het bestand vanuit mail naar je dekstop en je opent het wordt het niet uitgepakt, in tegenstelling tot andere zip bestanden. Je kan er ook nergens enige info over terugvinden op het net..... Raar.

ah kijk, ik heb zelf geen Panther dus kan het niet checken. Tis wel raar dat ik er nog nergens over gehoord heb. Wat gebeurt er als je een gewone folder met inhoud in een mail dropt? En als je gewoon een file mailt (geen plaatjes of andere dingen die hij in de mail zelf kan tonen, maar iets anders)?

Ik vermoed namelijk dat het alleen met folders werkt aangezien windows mail clients zoals outlook en eudora geen folder attachments ondersteunen. Van een OSX Mail.app naar iemand anders met Mail.app kan je gewoon een mapje met inhoud mailen zonder het te stuffen/zippen. Het is dus begrijpelijk dat zaken zoals dit die niet compatible zijn met de rest van de wereld vanzelf gezipt worden.