Panther of tiger ?

Hallo,

Ziet ernaar uit dat ik, om mijn geplande cpu-upgrade uit te voeren, ongewild het os moet upgraden van jaguar 10.2.8 naar minimum 10.3.5 (panther).

10.4 Tiger zou natuurlijk gemakkelijker aan te kopen zijn (panther install-cd/dvd’s zijn vlot te krijgen op ebay maar gevaarlijk want : hardwaregebonden uitgezonderd de ‘geboxte’ versie van in de winkel).

IK wil volgende programma’s/hardware behouden (zonder dat ik ze moet upgraden of zo)

• Office X (10.1.4)
  • Final cut pro 3.0
  • quick time pro (6.52 of zo) (indien ik de pro 7 zou moeten kopen, daar nog aan toe)
  • ‘stock’ ATI videokaart RAGEPRO 128 (16MB) (zijn bijna niet up te graden in een cube dus deze kaart moet blijven)
  • apple Works 6 (1 gebruiker thuis weigert office te gebruiken, dus…)

2 vragen :

1. Wat is aan te raden : Tiger of Panther en waarom
  2. kan men met tiger ook zo’n upgrade-installatie (vanaf 10.2.8 ) doen zoals in panther mogelijk was?

Bedankt voor jullie input.

Davedive

Voor zover ik weet voor jou geen ebkele reden om Tiger niet te nemen: doen dus. Inderdaad wel een nieuwe QT-serial kopen. Appleworks ben ik niet zeker van: Apple heeft wel een nieuwe serie software geïntroduceerd met Tiger: iWork

de belangrijkste reden om voor Tiger te gaan, lijkt mij in een woord uit te drukken: Spotlight

Werk zelf ook pas met 10.4 en moet zeggen dat spotlight idd erg gemakkelijk is, je gaat dat telkens meer gebruiken en daardoor heb je ook minder ergernis met Finder. Dus ik zou ook zeggen “Tiger” omdat je het jezelf er gemakkelijker mee maakt.

Cheers!

't is natuurlijk wel zo dat tiger 'beter' zal zijn, maar bekijk de beperkingen die ik opleg (niet in het minst de videokaart).

De office moet zeker blijven functioneren (Virtual pc 5 zal het zeker niet blijven doen, maar ik maal daar niet om :wink: ) EN final cut pro 3 moet het zeker ook blijven doen (die moet ook werken met quick time 7 dan hé).

Updaten naar tiger zal misschien ook niet zo makkelijk zijn dan naar panther (remember nu heb ik jaguar).

Bedankt om hierop iets meer van jullie ervaringen mee te geven,
Davedive

P.S. reclame voor Tiger is eigenlijk sowieso niet nodig. Ik ben nog altijd zeer tevreden met mijn huidige jaguar (als ik nog een compatibele cpu-upgradekaart zou kunnen vinden zou ik nooit overwegen om over te stappen naar panther of tiger dus…)

1) Tiger, omdat je dan weer even bij de tijd bent... 2) Je hebt de keuze bij installeren: "over het oude systeem heen installeren": daarmee is er iets meer kans op problemen, "een erfenis van het oude systeem" of "clean install": verkieslijk omdat je met die keuze schoon schip maakt, ofwel met een schone lei begint.

Als je QuickTime 6.5.2 wilt gebruiken moet je bij Panther blijven, want Tiger werkt alleen met 7.

[mod:c7c8740362="sigterm"] plaatje weggehaald...... nog een zo'n grapje en knikker je persoonlijk van het forum af. [/mod:c7c8740362]

Haal die eens heel snel weg... wil je dat ze dit forum sluiten of zo ?

:?

wat was dat plaatje?

nux...

Yeah right... Over Office 10.1.4. Ik heb die allang ge-update naar de laatste 10.1.x versie, dus geen Office 2004 en het werkt perfect met Tiger. Spotlight is leuk, maar het belangrijkste is voor mij dat Tiger veel meer functionaliteit en snelheid heeft dan Panther.

Ik dacht dat Tiger oorspronkelijk nog quicktime 6 had, dus kun je die blijven gebruiken.

Ik denk dat de rest ook werkt. De vieokaart is het zelfde als in een ouden imac en daar werkt tiger op.
Moet dus kunnen.

Hans

bij tiger zit quicktime 7

[quote:343560d3ed="vogel"]Yeah right... Over Office 10.1.4. Ik heb die allang ge-update naar de laatste 10.1.x versie, dus geen Office 2004 en het werkt perfect met Tiger. Spotlight is leuk, maar het belangrijkste is voor mij dat Tiger veel meer functionaliteit en snelheid heeft dan Panther.[/quote:343560d3ed]

Bedoel je dat er een downloadbare update van office is die met tiger werkt of werkt het sowieso??

Toast 5 zal ook wel niet werken met tiger?

Dank
Davedive

[quote:b474db6e95="davedive"]Toast 5 zal ook wel niet werken met tiger?[/quote:b474db6e95] Klopt, hij doet het wel, maar produceert veel misbaksels. Bij Toast 6.1 is dit opgelost.

[quote:81338fbb07="davedive"]Bedoel je dat er een downloadbare update van office is die met tiger werkt of werkt het sowieso?? [/quote:81338fbb07] Zoekt en gij zult [url=http://www.microsoft.com/mac/downloads.aspx?pid=download&location=/mac/download/officex/update_1016.xml&secid=5&ssid=16&flgnosysreq=True]vinden.[/url] Ik weet niet of die download per se nodig is, maar deze versie werkt zeker met Tiger. Gewoon de engelse .bin versie aanklikken en installeren gaat heel makkelijk.

Sorry, was gewoon veel te snel aan het typen

Bedankt
Davedive