Panther: start veel langzamer op in vgl. met Jaguar

Ik heb gemerkt dat Panther veel langzamer opstart en op de applicaties, zoals Quark en Photoshop zeker 2 x zo langzaam opstarten.

Iemand een idee waar dit mee te maken kan hebben?

(Panther startte wel snel op). Ik heb geupgrade van 1.2.8. en geen clean install gedaan.

[quote:7a237319bc="Janvw"]Ik heb gemerkt dat Panther veel langzamer opstart en op de applicaties, zoals Quark en Photoshop zeker 2 x zo langzaam opstarten.

Iemand een idee waar dit mee te maken kan hebben?

(Panther startte wel snel op). Ik heb geupgrade van 1.2.8. en geen clean install gedaan.[/quote:7a237319bc]

Ik snap hem niet helemaal… :? Start Panther nu wel of niet sneller op?

De Archiveer en installeer zorgt ervoor dat alle rommel die je ook in je Homefolder hebt staan, meegenomen wordt. Een schone installatie kan dus z’n voordelen hebben. Bij mij heb ik juist het idee dat Photoshop 7 ietsje sneller is dan in Jaguar. Wellicht is versie 8 echt sneller…

Bijna alle problemen die er zijn komen door update en geen clean install. Apple zou daar eens goed naar moeten kijken want dit was ook al zo met de 10.2 update.

De opstart van Panther gaat bij mij vele malen sneller dan het opstarten van de computer met Jaguar.

Ook de meestre programma’s reageren sneller.

Ja, bij mij gaat ook alles sneller, dus... :roll:

bij mij start Panther 2x zo snel op. Jaguar was ong. 2 minuten. Panther ongeveer 1 minuut. Maar ik heb wel een clean install gedaan.

[quote:200aedb963="dvdooren"]bij mij start Panther 2x zo snel op. Jaguar was ong. 2 minuten. Panther ongeveer 1 minuut. Maar ik heb wel een clean install gedaan.[/quote:200aedb963]

ik sluit me hierbij aan

Dus als ik het goed heb, is 10.3 een sneller als je een clean install doet?

Als je een update doet, zou hij trager gaan? Is dat bij iedereen de ervaring?

Want ik heb de 10.3 namelijk besteld en ik zou dat toch graag weten vooralleer ik begin te installeren!

Ik sluit me ook aan bij de rest waar het een stuk sneller bij gaat. Ik heb de 7b85 destijds een clean install gegeven en de officiele panther daarna geupdate, maar dat heeft niet tot snelheidsverlies geleid. Overigens is Photoshop 8 (CS) idd een stuk sneller dan 7. Emac 700 mHz 768 Mb ram

Het ligt er vooral aan hoe schoon je Homefolder is. Hoeveel preferences zitten erin, hoeveel rommel...

Mijn iBookje had ik behoorlijk schoon, puur wat basiszaken erop. Na een Archiveer en installeer draait hij nu ook 2 keer zo snel. Ik heb daar nog geen schone installatie opgezet, maar ik vraag me af of het meer dan een paar seconden zal schelen.
Mijn iMac daarentegen heb ik nu wel een schone installatie gedaan, want daar stond me toch een zware troep op. Ik heb helaas niet gekeken hoeveel sneller hij is in vergelijking tot een Archiveer en installeer, maar dat zal zeker wel wat uitmaken.

Panther is echt veeel sneller, maar ik zou wellicht toch even op de update wachten 10.3.1, als je zeker wilt zijn van bugloos werken.

Het snelheidsverschil heeft gewoon te maken met het aantal programma's dat reeds geinstallerd en je inlogonderdelen en dergelijke.

Als je Mac helemaal terug is ingesteld zoals in jaguar dan is er geen snelheidsverschil meer.

Dus al de snelheidswinst die je nu maakt is verwaarloosbaar omdat je toch weer kwijtspeelt aan installeren en dergelijke.

Ik heb idd nog maar heel weinig software geinstalleerd...

Zit op een opstarttijd van 58 seconden en uitzetten duurt 20

Clean install van Panther op 12" PB…

Als het echt om de software gaat dan ga ik minder installeren

Het is niet direct het aantal software hoor. Maar wat voor software.

voorbeeld : heb je een third party muis dan komt die met een programmatje voor de knoppen in te stellen en dergelijke. Telkens je je computer opstart wordt er ook een programmatje gestart om je muis te laten functioneren hoe het moet. Dit vertraagt dus het opstarten.

Maar als je echt iets hebt tegen een lange opstart tijd, waarom zet je dan je mac uit? Ik zet hem altijd in sluimerstand als ik weg ben. Verbruikt niks en de starttijd wordt een seconde.

[quote:6c12ab08d0="MacAttack"]Dus al de snelheidswinst die je nu maakt is verwaarloosbaar omdat je toch weer kwijtspeelt aan installeren en dergelijke.[/quote:6c12ab08d0]

Klopt, dus hoe schoner je de boel houdt, hoe sneller je blijft. 8) Afhankelijk van het soort software. Software die niets start voordat je het zelf aanklikt, dat valt wel mee.

Mijn Mac gaat ook nooit uit. Zelfs (zeker!) de iBook blijft altijd aan staan. Eén klik op de muis of de klep open en de boel staat voor me klaar.

[quote:fa7fca5456="Sharky K."]Bijna alle problemen die er zijn komen door update en geen clean install. Apple zou daar eens goed naar moeten kijken want dit was ook al zo met de 10.2 update.[/quote:fa7fca5456]Dit spreek ik bij deze grandioos tegen. Bij mij liep 'Bijwerken' probleemloos.

Ik doe mee michelvdb. Mijn iBookje draait ook nog steeds zonder enig probleem en mijn iMac in eerste instantie ook, ondanks de rommel die ik er zelf op had staan. Nu heb ik een clean install gedaan op m'n iMac, niet omdat het niet functioneerde, maar omdat ik hem schoon wilde hebben. :D

Ik heb een systeem dat van 10.1 naar 10.2 en vervolgens van 10.2 naar 10.3 is geupgrade. Na elke upgrade werd het systeem sneller. Na de upgrade naar 10.3 zelfs veel sneller (op gevoel zo'n 20% sneller). Dialoogvensters komen vlotter op, ook binnen 3rd party apps zoals Office X en het opstarten van apps, systeem en classic gaat veel sneller.

Moet wel toegeven dat het schoon systeem is in de zin dat er, op Synergie na, geen 3rd party drivers en componenten geladen worden bij het opstarten.

Specs:
Powerbook G4 667Mhz
1 Gb RAM

Ofwel geen reden voor een re-install :slight_smile:

ik heb ook totaal geen last ondervonden van de update. Op een paar progs die niet meer werkte in Panther na. Maar die zijn mits een update ook weeral verholpen en die zouden dus ook niet gewerkt hebben met een clean install.

Als je geen problemen hebt met je systeem dan vind ik een upgrade nog steeds de beste optie

Op mijn G3 gaat ie duidelijk sneller, maar vooral nadat ik journaling heb uitgezet (las dat ergens, helpt echt)