[Panther] Tegenwoordig ZIP i.p.v. StuffIt?

Na het rechts-klikken op een foldertje onder Panther viel me ineens iets nieuws op wat ik onder Jaguar nog niet had gezien: "Create Archive of..."

Toen ik uit nieuwsgierigheid deze optie maar eens koos ging Panther vrolijk een ZIP bestand maken met alle bestanden uit deze folder.

Is dit iets nieuws binnen Panther en is Apple van StuffIt afgestapt, of komt dit misschien door een of ander programma dat ik er zelf een keer op heb gezet? Ik zou niet weten welk programma dat dan zou moeten zijn, maar ik vind het gewoon eigenaardig dat ik ineens een ZIP bestand krijg i.p.v. het bekende SIT.

[img:9442107344]http://iruben.com/albums/showpic.php?image_id=528[/img:9442107344]

Waarschijnlijk hangt daar gewoon de software van [url=http://www.aladdinsys.com/mac/index.html]Alladin[/url] achter... die kan ook .ZIP bestandjes aanmaken :wink: De Deluxe versie in ieder geval.

Volgens mij is dit Panther, ingebouwd zippen. Ik heb al redelijk wat kritiek hierover gelezen omdat veel mensen zip verouderd vinden.

Syndic: Integendeel.

Ik denk dat dit Apple hun eerste stap is om StuffIt van het platform af te trappen. En terecht.

Stuffit is: Traag. Omslachtig. Niet gestandaardiseerd. Minder betrouwbaar. Zeurt over registratie.

Zip is: Gratis. Gestandaardiseerd. Crossplatform.

Dit is, net als TextEdit die nu .doc files kan lezen en schrijven, een goeie stap in de richting. Weg met StuffIt. Sorry Aladdin.

't Is bovendien wel erg makkelijk: selecteer een (aantal) file(s) kies archiveer en boem klaar. Hij is rap!

Ik vind het inderdaad wel handig om op deze manier even snel bestanden te "archiveren" en inderdaad, ZIP is wat dat betreft wel beter, alleen al omdat je dit formaat ook meteen zonder gedoe naar Wintendo vriendjes kan sturen. Maar ik vond het gewoon eigenaardig omdat StuffIt nog steeds standaard bij OS X wordt geleverd. Blijkbaar is dit dus weer 1 van die 150 nieuwe features. :-D

reageert stuffit bij jullie ook zo langzaaaaaaaaaaam bij het opstarten? Bij mij stuitert het ikoontje in de dok wel 100 keer voordat het proggie daadwerkelijk opgestart is. Erg hinderlijk, … dus dat Zip is een hele aangename verrassing - met als bonus dat we (eindelijk) kompatibel zijn met de wintendo gebruikers :lol:

maarten interFACE sturm

[quote:eb941c9a16="iRuben"]Na het rechts-klikken op een foldertje onder Panther viel me ineens iets nieuws op wat ik onder Jaguar nog niet had gezien: "Create Archive of..."

[/quote:eb941c9a16]

Dit is idd nieuw in Panther en wat mij betreft een goeie keus…het is RAP, veel rapper dan Stuffit het zit gewoon in het systeem…perfekt toch…

Ik heb Panther nog niet draaien, maar ik lees dus hier dan je er bestanden mee kan inpakken, maar er rest mij twee vragen: comprimeerd Apple het net zo klein als Stuffit? En zit er ook een "uitpak" optie in Panther (.sea, hqx etc.)?

[quote:2ed09a821e="awesomemac"]...comprimeerd Apple het net zo klein als Stuffit?[/quote:2ed09a821e]

Geen idee, dat ga ik zometeen eens proberen voor je…

[quote:2ed09a821e=“awesomemac”]En zit er ook een “uitpak” optie in Panther (.sea, hqx etc.)?[/quote:2ed09a821e]

Voor zover ik weet heeft StuffIt Expander altijd al ZIP en andere bestanden uit kunnen pakken en deze is nog steeds standaard aanwezig in Panther.

bzip zit standaard in Unix en Linux en dus ook in BSD (het fundament van OS X). Het is dus een kleine moeite om dat aan het grafische deel van OS X te koppelen.

Ik heb ergens gelezen dat Apple dit heeft gedaan.

Hans

Voor mijn vergelijkende testje is StuffIt nog steeds een reeks bestanden aan het inpakken en denkt daar nog minstens twee uur mee zoet te zijn... ZIP had deze zelfde bestanden in een kwartier ingepakt, dus ik kan in elk geval al melden dat ZIP een stuk sneller is. De rest van de resultaten laat ik morgen wel weten, het is nu wel eens tijd om te gaan slapen. :-P

Interessant.

Zou je niet alleen de snelheid van het compressen kunnen bekijken, maar wat vooral ook interessant is; wat is de grootte van de bestanden? Hoeveel zin heeft de compressie dus gehad (Zip/Stuffit).

[quote:150ce0872c="Adriaan Mol"]Zou je niet alleen de snelheid van het compressen kunnen bekijken, maar wat vooral ook interessant is; wat is de grootte van de bestanden? Hoeveel zin heeft de compressie dus gehad (Zip/Stuffit).[/quote:150ce0872c]

Jaja, rustig, ben ik nog mee bezig. :stuck_out_tongue: Maar omdat StuffIt dus zo vreselijk stronttraag is, ben ik daar nog niet mee klaar. Voorlopig lijkt StuffIt het qua compressie echter wel beter te doen. Nog even geduld, dan plaats ik hier wat vergelijkingen. :wink:

Ik weet niet welke stuffit je gebruikt. Ik heb Stuffit Deluxe 7.0.3 en die doet alles in rap tempo. Je hebt tal van keuzes voor de vorm van comprimeren en zelfs in het eigen .sit format kun je nog kiezen uit 'sneller' en 'compacter'. Ik heb geen idee waar de opmerking op slaat dat stuffit terecht door Apple aan de kant gezet wordt. Ik gebruik het al weet ik het hoe lang en ik heb er nog nooit een probleem mee gehad. Met de DLX versie heb je ook goede ondersteuning in de finder. Tik ergens .sit achter en het gaat vanzelf comprimeren. Appeltje-s pakt in, appeltje-u pakt uit. Ook heeft het geen enkele moeite met .tar, .zip, BZip, GZip, UU. Kortom een krachtig pakketje waarvoor nu misschien iets minder noodzaak bestaat. Bovendien is stuffit de afgelopen 10 jaar gewoon de standaard compresie geweest voor Apple. Bovendie is er altijd een gratis versie geweest en een betaalde met meer features. Ten slotte heeft Apple nooit meegedaan met zip omdat het o.a. niet overweg kon met de 'resource-fork', de informatie over bestandstype, koppeling aan een applicatie, icoon en nog zo wat info waarmee Apple zijn tijd ver vooruit was op Winhoos.

Kortom: niet zo klagen!

Okee, ik ben een beetje lukraak verschillende soorten bestanden aan het inpakken geweest en in BIJNA alle gevallen komt StuffIt hier toch wel als winnaar uit de bus. :-D Voor de volledigheid moet ik wel vermelden dat ik StuffIt had ingesteld op compressie boven snelheid, dus StuffIt moest het wel in ALLE gevallen afleggen qua snelheid t.o.v. ZIP, maar ik denk dat de mate van compressie belangrijker is dan hoe snel alles gedaan wordt, vandaar dat ik deze optie genomen had.

De % achter de resultaten is de grootte van het gecomprimeerde bestand t.o.v. het origineel. Dus; hoe kleiner dit getal, hoe beter.

[b:a949481fce]242,6 MB DV Movie bestand[/b:a949481fce]
[i:a949481fce]221,4 MB ZIP (91.3%)
242.6 MB SIT (100%)[/i:a949481fce]

Dit was de enige vreemde uitkomst. Om de een of andere reden heeft StuffIt de DV Movie totaal niet gecomprimeerd, terwijl ZIP dit nog wel enigszins voor elkaar kreeg.

[b:a949481fce]298,6 MB aan willekeurige bestanden uit mijn Apps folder[/b:a949481fce]
[i:a949481fce]129,1 MB ZIP (43.2%)
119,28 MB SIT (39.9%)[/i:a949481fce]

[b:a949481fce]2,15 GB van alles door elkaar (Documents folder)[/b:a949481fce]
[i:a949481fce]835,7 MB ZIP (38.9%)
829,9 MB SIT (38.6%)[/i:a949481fce]

[b:a949481fce]9000+ Garfield Cartoons in GIF formaat ala 246 MB[/b:a949481fce]
[i:a949481fce]230,3 MB ZIP (93.6%)
229,1 MB SIT (93.1%)[/i:a949481fce]

[b:a949481fce]471,7 MB aan DMG bestanden[/b:a949481fce]
[i:a949481fce]237,1 MB ZIP (50.3%)
239,4 MB SIT (50.8%)[/i:a949481fce]

Naast het totaal niet comprimeren van de DV Movie is deze laatste dus de enige waarbij ZIP het iets beter heeft gedaan dan StuffIt.

Tenslotte heb ik nog een poging gedaan mijn “Sites” folder in te pakken. Dit was 518 MB aan “Internet zooi” die op diverse sites online staat. StuffIt maakte hier netjes een 445,5 MB SIT bestand van, maar ZIP is daar bij twee pogingen op stuk gelopen. ZIP bleef hangen op een .class file die blijkbaar niet in te pakken was, maar gaf hier helaas geen enkele melding van. Ik heb gewoon bijna een half uur tegen een scherm aan zitten kijken dat aangaf dat het nog ongeveer een minuut ging duren, totdat ik het maar heb afgebroken. Hier dus een HELE VETTE MIN voor ZIP. Niet werken is tot daaraan toe, maar geef dan wel een behoorlijke foutmelding!

Conclusie; ZIP is misschien makkelijk voor compatibiliteit met Wintendo, maar verder verliest het duidelijk van SIT qua compressie. ZIP is wel iets sneller, maar dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat ik SIT had opgegeven liever sterker te comprimeren dan het snel te doen. Bij de ZIP routine heb ik overigens geen optie kunnen vinden om dit in te stellen. De ingebakken ZIP routine in Panther is daarentegen echter wel weer gratis. De SIT-jes kon ik alleen maar fabriceren omdat ik StuffIt Deluxe heb, standaard kun je onder OS X alleen maar SIT bestanden uitpakken.

Stuffit staat bekend als iets beter in compressie. Laatst ook ergens een vergelijkende test gelezen (heb me al suf gegoogled, maar kan helaas niks vinden) die bovenstaande van iRuben repliceert.

Maar, iRuben, jouw tests zijn wel gebaseerd op joekelsgrote bestanden en/of directories, en volgens mij wordt zip en sit doorgaans meer gebruikt voor het heen en weer gooien van bestandjes via de mail, en dan voldoen beide zonder probleem, en verkies ik zip voor compatibiliteit.

Stuffit is niks mis mee, maar ze ‘de strijd’ helaas verloren.

Groot nadeel van het gebruik van zip: Hoe herken ik %$^#&^$# nou de mac archives in Limewire/Poisoned? :wink:

[quote:7c1e672f63="araminta"]...jouw tests zijn wel gebaseerd op joekelsgrote bestanden en/of directories...[/quote:7c1e672f63]

Klopt, dit had ik ook voornamelijk gedaan om een beter zicht te krijgen in de verschillen en om de “diversieteit” in de bestanden wat groter te maken. Niet iedere bestand is natuurlijk even ver te comprimeren. Maar je hebt wel gelijk, normaal prak ik ook alleen enkele bestandjes in elkaar. Grote hoeveelheden zoals ik nu in mijn testje heb gebruikt stop ik normaal gesproken in een gecomprimeerde DMG.

[quote:7c1e672f63=“araminta”]Groot nadeel van het gebruik van zip: Hoe herken ik %$^#&^$# nou de mac archives in Limewire/Poisoned? ;)[/quote:7c1e672f63]

Inderdaad! :smiley: Als ik weer eens een “wat-is-er-voor-nieuw-spul” avondje Acquisition en Poisoned doe, zoek ik ook standaard altijd even op alles dat SIT, SITX en DMG gebruikt, een handige manier om snel even alle Mac software eruit te vissen. :wink:

Thanx for the tests iRuben! Duidelijke zaak. Ik bedoelde met mijn vraag: Nu heeft Apple een comprimeerprogramma erbij gedaan van zichzelf, maar dus geen uitpakprogramma. Hier moeten we dus nog Stuffit Expander voor gebruiken.

[quote:3e3005a78c="awesomemac"]Nu heeft Apple een comprimeerprogramma erbij gedaan van zichzelf, maar dus geen uitpakprogramma. Hier moeten we dus nog Stuffit Expander voor gebruiken.[/quote:3e3005a78c]

Inderdaad, maar deze is nog steeds standaard aanwezig in Panther. Bovendien begrijp ik uit andere reakties hier dat ZIP altijd al aanwezig is geweest in de “diepere regionen” van OS X, maar dat ze er nu gewoon alleen een grafisch schilletje omheen gemaakt hebben.

Wat ik me nog wel afvraag is waarom ze dat dan niet gewoon met StuffIt hebben gedaan, maar dat zal wellicht weer te maken hebben met de aloude ping-ping. Ik denk dat Apple (ofwel uiteindelijk de klant) er voor moet betalen om een SIT archief te kunnen maken, want dit kan standaard natuurlijk ook al niet met de StuffIt Expander.

Maar het blijft inderdaad wel een klein beetje vreemd overkomen dat je dus (als je de ZIP functie gebruikt) twee verschillende programma’s gebruikt voor het comprimeren en het uitpakken. :smiley: