Panther van iBook G4 CD op iMac G3 333 mHz??

Is het mogelijk dat de bijgeleverde cd's van iBook G4 (Panther) op de iMac uit 1999, G3, 333 mHz geinstalleerd kan worden?

Is perfect mogelijk, ik heb met die cds ook een Bondi iMac kunnen upgraden naar Panther dus het kan.

Have Fun!

Dan moet firmware ook geupgraded worden, nietwaar? Waar haal je dat vandaan?

En is hij nog een beetje vlot of juist weer trager?

Firmware weet ik niet precies, qua snelheid is het geen racemonster maar met voldoende ram is ie nog altijd ideaal om mee the chatten surfen, tekstverwerken en meer van dat fraais. Ram scheelt veel qua prestaties in OS X.

Ik vond de overstap de moeite waard maar sommigen blijven liever in 9 omdat ie dan snappier is, terwijl ik de stabiliteit van OS X en bijkomende niewigheden dan weer interessanter vond.

Even over de Bondi, hoeveel geheugen heb je erin en hoe groot je HD en heb je die in partities verdeeld? Heb je OS 9 erook bij op gezet (systeem)? Heb hier ook een Bondi van mijn zus staan en vroeg mij af of Panther er op kan.

Janny

[quote:c52af025ca="Susanne"]Dan moet firmware ook geupgraded worden, nietwaar? Waar haal je dat vandaan?

En is hij nog een beetje vlot of juist weer trager?[/quote:c52af025ca]

ALTIJD geloof ik, even de README/LEESMIJ op de Panther CD [u:c52af025ca]goed[/u:c52af025ca] lezen er zijn er nogal kapot gegaan omdat de firmware niet geupdate was!!!

De firmware staat denk wel op de panther cd, anders even downloaden van de apple support site.

De firmware update bij de CRT iMac hoeft alleen bij de DV versie's. Bij deze iMac rev. D is dat niet nodig. (Controle: check maar op de panther CD bij fimrware update's die er standaard opstaan en daar staat er alleen maar een voor de iMac DV...) Panther draait bij mij op de iMac 333 prima zonder firmware update met 384MB. Max. kan er 512MB in aan RAM, zie www.macstuff.nl Ondanks 384 of 512 blijft de iMac natuurlijk alleen geschikt voor mail, word, internet en misschien dreamweaver maar dat laatste is wel de limiet ! Check gelijk of de machine 6 MB videogeheugen heeft want dat dit maar een PCI kaartje is met 4 of 6 MB is nog de grootste bottelneck van deze machine als het om panther gaat.... 2MB videoram kun je ook bij macstuff kopen maar dan wordt de investering misschien wel te veel.. (het moet allemaal wel in verhouding blijven...)

De Bondi zit 64+256 ram in, de oude harde schijf is eruit en steekt nu een nieuwe in van 40 GB (die van 4 was echt te klein )

Ook moet je als je een grotere harde schijf als 8 GB partities maken (de oude imacs zijn zo geprogrammeerd dat ze eigenlijk niet goed overweg kunnen met grote harde schijven). He moet er voor zorgen dat je systeem staat in de eerste partitie en deze partitie mag niet groter zijn dan 8 GB.

Ik heb er zowel OS X.3 op staan als OS 9 (wel beiden in de eerste partitie), en voor mij loopt ie nog goed

Nu weet ik meer, ondertussen nog niet upgraded uit angst dat het fout zou gaan, het is niet mijn iMac. Het is een iMac DV 400 mHz (dacht dat het 333 was), 128 mb ram, 10 gb HD, en heeft versie boot-ROM: 1.2f2. Moet deze met firmware updated zijn tot 4.1.9? (wel een groot verschil! :? )

Ram bijprikken gebeurt (als het doorgaat) zowieso.

Er zit een HEEL GROOT VERSCHIL tussen de laatste iMac 333Mhz versie en de eerste 350Mhz versie (en dus ook jouw 400Mhz versie).

Dit grote verschil is namelijk het moederbord met de bijbehorende chips welke dus die verdoemde firmware bevatten welke inderdaad moeten worden geupdated.
(tevens is het uiterlijk ook heel anders, namelijk de laadjescdspeler en de sleufcdspeler en het handvat…)

Op de Panther CD staat deze en hoe je deze moet updaten. Op de Jaguar staat deze dus niet… :x

Zie http://www.mactracker.ca/ voor alle technische details over MAC’s en de history daarvan…

:lol:

[quote:69cb1f67f4="Susanne"]Nu weet ik meer, ondertussen nog niet upgraded uit angst dat het fout zou gaan, het is niet mijn iMac. Het is een iMac DV 400 mHz (dacht dat het 333 was), 128 mb ram, 10 gb HD, en heeft versie boot-ROM: 1.2f2. Moet deze met firmware updated zijn tot 4.1.9? (wel een groot verschil! :? )

Ram bijprikken gebeurt (als het doorgaat) zowieso.[/quote:69cb1f67f4]
Upgraden naar 4.1.9, maar doe dit als de Panther CD het aangeeft (zo te zien moet het wel). Apple heeft geleerd en Panther installeert niet als de firmware niet in orde is. Wel 512 MB bijprikken en als OS 9.2.2 erop staat, laten staan, want toen ik Panther op een iMac G3 700 installeerde met iBook CD’tjes, verrekte deze classic te installeren met software restore.

Het is gisteren gebeurd. De grote overstap. Verbluffend mooi allemaal voor de imacgebruiker!! En ik vind het heel erg meevallen met de snelheid. De iMac kan nog wel wat jaartjes mee. 512 mb bijgeprikt en nu staat 10.3 ook op. Hij wilt niks meer met OS9 te maken hebben. Wel even wennen met de mappenstructuur.

Mooi! Ik wil ook nooit meer terug naar OS 9.