Partites samenvoegen

De harde schijf van mij G4 is verdeeld in drie partites voor OSX, OS9 en Back-up. De laatste twee gebruik ik eigenlijk niet, terwijl OSX ruimte tekort komt. iLife '04 installeren lukt bijvoorbeeld niet. De partites met OS9 en Back-up wil ik daarom wissen en samenvoegen met het OSX-deel. Maar dat kan niet, want het gaat hier om de opstartschijf. Hij kan ik dit toch voor elkaar krijgen, en dan liefst zo, dat ik voorkeuren en modem-instellingen e.d. behoud?

Groet,
Harryman.

Er zal, denk ik, niets anders opzitten dan te herformateren! Maak eerste een bacup van je huidige OSX partie (dit om je instellingen te recupereren dan herformateren en dan je oude OSX terug plaatsen.

Ik ben voor die reden altijd tegen patitioneren geweest! 8)

Inderdaad, it's the only way.

ik dacht dat proggies waren die het zonder schijf format konden doen, ik ben niet zekr van deze utils onder x, maar onder os9 waren ze er zeker wel............. moet hierbij wel zeggen dat je data niet veilig is natuurlijk - dus een back-up is nodig en als je een volledige back zou kunnen maken, dan kun je ook alles net zo goed wissen en opnieuw formatteren en...... nou ja.. je snapt hem al..

Bedankt voor jullie meedenken, maar... ik moet eerlijk bekennen dat ik niet begrijp hoe je een heel besturingssysteem kunt back-uppen... Zou ik het dan moeten kopiƫren naar mijn andere harde schijf (of iPod)? En dan vanaf die schijf opstarten o.i.d.? Om, na herformatteren, de hele boel weer over te zetten naar schijf 1 en vanaf daar weer op te starten?

Gebruik carbon copy cloner (donation ware) om je systeem/programma's te klonen. Een gewone finder copy gaat echt niet werken.

Met Carbon Copy Cloner kopieerde ik OSX naar schijf 2, startte daar vandaan op, wiste schijf 1 en verwijderde de drie partites (met de Disc Utility), kopieerde OSX weer naar schijf 1 en startte daar vandaan op. En ziet: alles werkt nog, en ik heb twee mooie ruime harde schijven. iLife installeerde ik probleemloos. Voor de zekerheid heb ik nog de volumebevoegdheden laten controleren (en herstellen) op de OSX-schijf, al weet ik niet precies wat dit uithaalt en of het verstandig is. Bedankt voor de tip! Heb ik nog iets belangrijks over het hoofd gezien?