Partitie bijna vol, oei...

Ik heb mijn HD in twee partities opgedeeld, een van 15 en een van 40 GB (hoe Apple aan 60 GB komt is mij een raadsel). Die grote partitie is voor al mijn mp3's en audio opnames en samples. Nu blijkt dit niet zo slim. Ik zit vrolijk het Garageband jam pack te installeren en zie dat ik nog maar 1,9 GB overhoudt op de kleine partitie! Hij wil niet dat ik dit jampack op de grote partitie zet. Afgezien van het feit dat ik nog wel wat over wil houden om te saven op deze kleine partitie, wil ik weten hoeveel X nodig heeft aan vrije schijfruimte. En of het mogelijk is om te partitioneren zonder te formatteren, want ik heb geen zin in die kloteklus. Alles eraf en een grote vrije HD en dan alles weer terugzetten, moet er niet aan denken.

Sinds kort kan dit met [url=http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=1483]VolumeWorks[/url] van SubRosaSoft, ik had daar een artikel over geschreven. Ik ben bezig met een review over het programma, maar weet niet wanneer ik die af zal hebben, ik ga binnenkort verhuizen en verbouwen...

Er is inmiddels een nieuwe versie van uit, duidelijk aangepast, want versie 1.0 was duidelijk nog niet klaar, als ik op dat moment een review had geschreven en hier op de site had gezet, dan had het programma denk ik maar 1 van de 5 sterren gekregen… Ik heb uiteindelijk m’n harde schijf moeten formateren en opnieuw partitioneren omdat er problemen waren met de Volumestructuur. Overigens kon het programma wel wat, alleen was je afhankelijk van de plaats waar vrije ruimte op de schijf stond, zo kon je geen vrije ruimte van een partitie halen, waar bijvoorbeeld een andere partitie tussenstond, enz. Ik heb de boel verder een paar keer geannuleerd, wat in twee gevallen een partitie molde… Uiteindelijk kreeg ik 'm wel terug, maar niet zonder reparatieprogramma’s.

Een goede backup is dus een aanrader, maar neem van mij aan dat VolumeWorks een perfect programma wordt en misschien met de huidige versie 1.1 al is. :smiley:

Overigens raadt Micromat (maker van TechTool Pro, Deluxe, Lite en Drive 10) aan om 15% van je harde schijf (of in jouw geval partitie) vrij te houden. Wordt dit minder en is die schijfruimte gefragmenteerd, dan kun je problemen krijgen.

Hmmm, heb nu nog 2.2 GB over, zie ik na de complete installatie. Dat is ongeveer 15%... Bedankt voor de link. Ik hou 'm in m'n achterhoofd, mocht ik in de problemen komen.

Bij het aanmaken van Partities, kun je altijd het beste kiezen voor een behoorlijk grote partitie waar je het systeem op zet, zodat het genoeg ruimte heeft om 'uit te lopen'. In jouw geval van 55 GB zou je dus kunnen denken aan 30 tegenover 25, als je bijvoorbeeld wel je User bij het systeem plant, maar eerder zou ik denken aan 40 tegenover 15 of 35 tegenover 20, maar dat ligt natuurlijk aan je bedoelingen en smaak. :D

Ik had juist 15 voor systeem en 40 voor audio. Audio neemt nogal ruimte in beslag. Heb net even de computer flink opgeschoond na al die installaties en hij geeft nu 2,3 gig vrij aan.

[quote:0c1b9a922f="vogel"]Die grote partitie is voor al mijn mp3's en audio opnames en samples. Nu blijkt dit niet zo slim. Ik zit vrolijk het Garageband jam pack te installeren en zie dat ik nog maar 1,9 GB overhoudt op de kleine partitie! Hij wil niet dat ik dit jampack op de grote partitie zet.[/quote:0c1b9a922f] Je kunt ook die JamPack (en de andere samples) op je grote partitie zetten hoor, vraagt alleen even wat Terminal werk (denk ik), misschien kan het wel zonder. Ik zit nu niet achter mijn Mac, dat ik kan het niet natrekken, maar ik denk iets als volgt: - Zoek de map op waarin de samples staan (ws in Library/Application Support/Garageband/ of zo) - verplaats die map naar een plek op je andere partitie. - Gooi die samples-map op je Systeem-partitie weg - Maak een alias aan van de goede map, en zet die op de originele plaats (en haal eventueel het woordje "alias" weg, incl de spatie) - kijk of het werkt. 8)

Mocht het maken van die alias niet werken, dan is er nog geen man over boord: open de Terminal, cd naar de plek waar GarageBand die samples verwacht, en type iets in als:

[code:1:0c1b9a922f]ln -s /Volumes/[anderepartitienaam]/[pad-naar-samples-lib]/ .[/code:1:0c1b9a922f]

Als je verdere hulp nodig hebt, vanavond kan ik het nakijken hoe het bij mij staat (namelijk zoals jij wilt).

Hee, bedankt! Ik ga gelijk kijken of het werkt. Op die andere partitie staan ook mijn andere samples, van Ableton, Emagic en Yamaha, dus dat schept wat orde in de chaos.

Okee, dit werkt dus niet. GB ligt helemaal op zijn kont nu. Ik ga de boel opnieuw installeren. Ik ben er wel van overtuigd dat de instrument library wel te verplaatsen is, want daarbij gaf ie aan “kies”.
Nu kan ie geen loops meer vinden, terwijl ik ze heb teruggezet. Blijkbaar is Apple niet zo gek op het zelf verplaatsen van bibliotheken.

Ik heb de instrument library weten te verzetten, 3,6 gig vrij nu. Wel heb ik (sinds 10.3.4 of sinds nieuwe driver FW410?) last van een vreemde panic na het draaien van DiskWarrior. Het zal wel iets te maken hebben met hoe ik de stroom op alle onderdelen aangesloten heb, want als ik na DW even overal de stroom afhaal, dan komt ie niet. Als ik de stroom aan laat - en daarmee mijn M-audio FW410 niet reset - dan blijft ie na inloggen wachten op netwerkinitialisatie, wat dat ook wezen mag. Alles gaat supertraag en binnen een minuut is het afgelopen. Bovenin de menubalk is dan ook geen batterij, tijd en netwerkverbindingslogo te zien. Iets om voortaan rekening mee te houden.

Ik had hetzelfde probleem als jij, m'n systeem-partitie was te klein na installatie van Garageband. Ik heb toen een tweede systeem geinstalleerd op een grotere partitie, daarna kon ik ook daarop GB installeren.