Partitie externe HDD niet actief

Beste medeforummers,

Sinds afgelopen week werkt mijn externe (WD 2tb) schijf niet meer naar behoren. Deze schijf is normaal gesproken verbonden met m’n airport extreme en heeft 2 partities. Partitie 1 is voor Time Machine 1,25tb en partitie 2 voor data opslag (foto bibliotheek).
Nu gaf de schijf aan dat deze herstelt moet worden maar dat lukte niet via de airport extreme. Vandaar dat ik deze los heb gekoppeld en aan mijn macbook heb verbonden. Na lang wachten kwam daar uiteindelijk wel de partitie van de time machine op te staan en bleek deze ook benaderbaar te zijn. Echter moet deze partitie ook worden hersteld of geformatteerd want time machine bracht geen nieuwe back-up aan. Wel kan ik oude back-ups koppieren.
Echter de tweede partitie wordt niet echt weergegeven. Althans, er is een tweede partitie zichtbaar van gelijke grote, echter heeft deze een andere naam/code gekregen niet en is deze niet geactiveerd.
Ik heb via schijfhulpprogramma geprobeerd deze partitie te activeren, maar zonder succes. Tevens een EHBO uitgevoerd maar dit had ook niet het gewenste resultaat.

Heeft er iemand een idee wat het probleem kan zijn? Met mijn beperkte technische kennis blijft het raar dat een gedeelte van een schijf niet meer benaderbaar is. Ik heb overigens ook een nieuwe usb-kabel geprobeerd maar dat had ook geen effect. Daarnaast nog geprobeerd met een windows laptop, maar daar zag ik ook geen externe hdd verschijnen.
De mac draait overigens sindskort high sierra, mogelijk dat dat iets van effect heeft?

Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken.

Een schijf waar TM op draait is HFS+ geformatteerd, en daarom kun je 'm onder Windows niet benaderen. Dus daar zit geen probleem.
Maar dingen gaan soms gewoon kapot -al is het softwarematig, en deze schijf zal geen uitzondering zijn.
Opnieuw formatteren en opnieuw beginnen met een TM backup, etc, is het devies.

Dank voor je reactie GoeieDag,

Duidelijk dat een windows laptop geen effect zal hebben. Nu heb ik vrij recent alle belangrijke dingen van deze partitie overgezet op een andere hdd, maar niet alles is over. Is er een mogelijk/kans om de data nog te herstellen/back-uppen?

Je kan kijken met DiskWarrior (www.alsoft.com) Die weet op magische wijze de meest gekke problemen te herstellen.