partitie harde schijf G5

hey, ik heb hier een nieuwe g5 staan en zou graag de schijf "partitioneren"

hoe moet ik dit doen?

Dit kan vanaf de restore DVD.

Als je hiervan opstart, krijg je een scherm om OS X opnieuw te instaleren. Dit kun je echter negeren, en bovenin, bij het menu, de “disk-utility” openen. Hier kun je de schijf formateren en partitioneren.

Het is misschien overbodig om te melden, maar hiermee raak je alle gegevens die op de schijf staan kwijt.

En, hey, bedenk j ewel waarom je dit zou doen. Ik heb al eerder gemeld dat partitioneren niet vaak zinvol is en dat het een uit de Winhoos-hoek overgewaaide gewoonte is.

[quote:e877065436="Deskman"]En, hey, bedenk j ewel waarom je dit zou doen. Ik heb al eerder gemeld dat partitioneren niet vaak zinvol is en dat het een uit de Winhoos-hoek overgewaaide gewoonte is.[/quote:e877065436]

En waarom zou dat dan niet zinvol zijn??
Ik kan zo toch wel al een aantal redenen bedenken waarom wel te doen…
Als je partitioneerd en je hebt ergens een probleempje op je niet gepartitioneerde HD zul je je volledige 160+ Gb moeten gaan laten checken, bij partities is het even de juiste partitie checken en je hebt al meteen weer wat tijdswinst…
Een kleinere partitie voor je systeem scheelt ook weer kwa zoeken, plus, alle systeem bestanden staan niet kris kras over je volle 160+ Gb verspreidt, wat op den duur wel gebeurt…
Al eens van blokgrootte gehoord die bij kleinere partities kleiner is dan bij een volledige HD?
Meerdere partities geeft je bovendien de mogelijkheid om met verschillende systemen te kunnen werken, mocht je dat willen…

Ik zou dan toch graag eens even van je willen weten waarom het niet zinvol is…??

Ik zeg niet dat het niet zinvol is, maar dat je het niet moet doen omdat het op de PC wel altijd gebeurt.

Er zijn even zoveel redenen om het niet te doen.

[quote:27a9301d76="Deskman"]Ik zeg niet dat het niet zinvol is, maar dat je het niet moet doen omdat het op de PC wel altijd gebeurt.

Er zijn even zoveel redenen om het niet te doen.[/quote:27a9301d76]

Name one :wink:

Ik wil mijn ibook partitioneren. -Ik had in OS 9 altijd een 'Scratch' disk die ik leeg liet, en aan programma's toekende als scratchdisk (logisch). Maar is dit in osX nog steeds handig? -Is het zinvol om het systeem (na installatie incl. applications/library/systeem al 8 GB!?) op een aparte schijf te zetten, ivm eerder genoemde verspreiding over de hele HD van bits en bytes? -En wat moet ik aan MB's rekenen voor photoshop, illustrator, flash, office, etc. Wat doen die tegenwoordig in osX, nog 8GB erbij? -En, last but not least, als ik de restore cd draai, krijg ik dan alles weer terug, incl de 'gratis' dingetjes als die encyclopedie en spelletjes enzo? wie het weet mag het zeggen.

[quote:a91006b9d8="Boskabouter"][quote:a91006b9d8="Deskman"]Ik zeg niet dat het niet zinvol is, maar dat je het niet moet doen omdat het op de PC wel altijd gebeurt.

Er zijn even zoveel redenen om het niet te doen.[/quote:a91006b9d8]

Name one ;)[/quote:a91006b9d8]
Je thuismap, met alle andere mappen, staat op de partitie met OS X. Zet je OS X op een kleine partitie, om een andere partitie voor data aan te maken, wordt je thuismap ook erg klein. Dus minder plek voor muziek, foto’s…

Je wisselbestand. OS X heeft graag veel vrije ruimte op de schijf waar OS X op staat. Anders kan je systeem trager worden, en kunnen bepaalde voorkeuren spontaan verdwijnen, omdat deze zijn gewist om ruimte vrij te maken.

okee, geen partitie voor het systeem dus. moet wel een beetje wennen aan die gebruikersmap, maar ik dacht al dat die 'library van mijzelf als user' beter op de zelfde partitie kon staan als het systeem. correct me if i'm wrong. Maar hoe zit het met die scratchdisk, lijkt mij toch wel handig. En dan nog iets. In os 9 kon je bij 'get info'>memory de hoeveelheid ram toekennen aan een programma, en in 'about this computer' zien wie wat in gebruik had. hoe zit dat in osX?

En weet je wat ik kut vind: als je saved kan je alleen de mappen in de sidewindow aanwijzen en geen niveau dieper. Is daar een optie voor ofzo, of is dit gewoon zo bij sommige programma’s en niet bij alle?

Krijg ik via de restore cd alles terug, incl. de gratis extra’s? (zie eerste vraag)

[quote:884fc2cead="unSOUND"][quote:884fc2cead="Boskabouter"][quote:884fc2cead="Deskman"]Ik zeg niet dat het niet zinvol is, maar dat je het niet moet doen omdat het op de PC wel altijd gebeurt.

Er zijn even zoveel redenen om het niet te doen.[/quote:884fc2cead]

Name one ;)[/quote:884fc2cead]
Je thuismap, met alle andere mappen, staat op de partitie met OS X. Zet je OS X op een kleine partitie, om een andere partitie voor data aan te maken, wordt je thuismap ook erg klein. Dus minder plek voor muziek, foto’s…

Je wisselbestand. OS X heeft graag veel vrije ruimte op de schijf waar OS X op staat. Anders kan je systeem trager worden, en kunnen bepaalde voorkeuren spontaan verdwijnen, omdat deze zijn gewist om ruimte vrij te maken.[/quote:884fc2cead]

ik heb het ook niet over een partitietje van 10 gig, ikzelf heb er een van 50 gig, muziek save ik nieet daar, foto’s ook niet…

[quote:ac8585fd87="silees"]moet wel een beetje wennen aan die gebruikersmap, maar ik dacht al dat die 'library van mijzelf als user' beter op de zelfde partitie kon staan als het systeem. correct me if i'm wrong.[/quote:ac8585fd87] Dat is inderdaad veel beter. Maar in j gebruikersmap staat dus alles aan mappen wat van jou is. En maak je je systeempartitie kleiner, heb je dus ook minder ruimte in die mappen... Daarom heb ik dus ook gewoon alles op 1 grote schijf staan. Voor belangrijke data heb ik externe schijven.

[quote:ac8585fd87=“silees”]In os 9 kon je bij ‘get info’>memory de hoeveelheid ram toekennen aan een programma, en in ‘about this computer’ zien wie wat in gebruik had. hoe zit dat in osX?[/quote:ac8585fd87]
In OS X gaat dat dynamisch…oftewel: OS X houdt zelf in de gaten wat er nodig is, en wat voorrang heeft, en deeld dus zelf het RAM uit.

Wat betreft de extra’s… Dat verschild per Mac. Bij mijn PowerMac zat niet alles wat erop stond ook op de restore DVD. Bij mijn iBook weer wel.

[quote:e7d376da19="Boskabouter"]ik heb het ook niet over een partitietje van 10 gig, ikzelf heb er een van 50 gig, muziek save ik nieet daar, foto's ook niet...[/quote:e7d376da19] Veel van de iApps gaan ervanuit dat je de indeling van Apple anhoudt... daar zijn wel weer trucks voor, maar dat is vaak iets waar een nieuwe gebruiker niet mee zal beginnen... ikzelf doe het ook anders, maar we moeten wel kijken naar de positie van de vraagsteller, niet naar die van ons.

cheerza, dat van die memory is dus wel handig. van die mappen om in te saven minder. Ik wil graag precies kunnen aanwijzen in welke map ik iets wil stoppen. je kan natuurlijk gewoon al je muziek enzo ergens anders dan in je usermap saven. dat mag toch nog wel van apple. Gelukkig heten die mappen nog net niet 'MY pictures en MY music' Ik moet nog een beetje wennen dus aan X. Deze site is super daarvoor.

Als ik alle classicrommel er wil af wil hebben, moet ik dan gewoon de apps en de systeemmap in de prullenbak gooien?

Het grote voordeel van het systeem is, dat bijna alle programma's erop gebouwd zijn... iTunes bijvoorbeeld bewaakt jouw muziek, maar juist omdat dat een vaste plek heeft, kun je je muziek ook gebruiken voor geluidseffecten in andere programma's, zoals iMovie en iDVD...

Het aanhouden van de indeling die Apple standaard aanwijst heeft dus vele voordelen…

Maar bestanden kun je natuurlijk overal opslaan, ik weet niet helemaal wat je met deze opmerking bedoeld… Als ik een foto bewerk in photoshop, kan ik hem opslaan waar ik wil… jij niet ?

hee... maar dat wil ik juist wel weten. kan je in de preferences aangeven waar bv itunes moet saven en kijken? of ligt het ingewikkelder. dan is een hint in de richting nu wel genoeg en komt de rest later wel. Op os9 werkte ik ook vanaf verschillende partities en had ik mijn systeem en mijn preferences en bestanden perfect lopen hoe ik het hebben wilde. Nu verhuizen er vanzelf bestanden naar de mappen die de i-apps uitkiezen en er worden kopieen gemaakt enzo. wil ik liever niet so tell me the trick...

Je kunt iTunes muziek laten afspelen vanaf meerdere plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld een map "MP3" op je schijf hebben, en je wilt deze niet in de library van iTunes hebben, dan kan dat natuurlijk... Maar het heeft nadelen... maar het KAN wel... als je echter een mp3 maakt in iTunes, dan komt deze dus wel in de library... dat is niet te veranderen.

Nogmaals: onderschat de visie achter de indeling van OS X niet,
er zijn vele handigheidjes aan verbonden… ook al snap je niet
altijd de manier van organiseren, dat hoeft ook niet meer… dat is juist
het hele geheim…

weet je wat ik doe: ik laat de HD gewoon 1 geheel, ik gooi classic en de classic apps in de thrash, ik gebruik de mappen zoals ze bedoelt zijn en ga gewoon even een tijdje wennen. Ik vind alleen iphoto op het moment nog echt vervelend, omdat ik photo's altijd bij bepaalde projecten archiveer. nu heb ik ze allemaal dubbel, en ik vind de map 'pictures' totaal onoverzichtelijk. Voorheen Iview (zit bij toast) en die werkt als een soort preview en laadt het origineel; geen kopieen ik heb wel net de keywords ontdekt. misschien is dat wel een handig alternatief. even wennen dus

Anywayz, moet ik classic nog uninstallen of gewoon weggooien?
en bedankt voor de wijsheid

Classic en Classic programma's kun je gewoon weggooien, maar voor de schijfruimte hoef je het niet te doen vollgens mij, en je systeem wordt er ook niet sneller van...

In iPhoto kun je ook foto’s exporteren naar een map… wellicht handiger voor archiveren ?

[quote:1f7cbff8c5="silees"]hee... maar dat wil ik juist wel weten. kan je in de preferences aangeven waar bv itunes moet saven en kijken? of ligt het ingewikkelder. dan is een hint in de richting nu wel genoeg en komt de rest later wel. Op os9 werkte ik ook vanaf verschillende partities en had ik mijn systeem en mijn preferences en bestanden perfect lopen hoe ik het hebben wilde. Nu verhuizen er vanzelf bestanden naar de mappen die de i-apps uitkiezen en er worden kopieen gemaakt enzo. wil ik liever niet so tell me the trick...[/quote:1f7cbff8c5]

ff vraagje :wink: Heb je al eens in de prefs van de diverse progs gekeken wat je er allemaal kunt instellen? oa. je savemap in itunes enz. ? Het klinkt een beetje alsof je nog niet de moeite hebt genomen om erin te kijken wat allemaal mogelijk is :wink:

ja, is ook zo. het ging me eigenlijk dus ook vooral om de partitievraag

maar ik heb gelijk maar gevraagd naar hoe of wat met dingen die me tussendoor zijn opgevallen. was ik anders vast wel achter gekomen. maar goed. nu ga ik dus even een tijdje gewoon wennen.
morgen krijg ik allemaal nieuwe software dus dan ga ik pas echt beginnen.

en ik heb net gekeken in de prefs van itunes en ik kan inderdaad simpel switchen tussen m’n ituneslib en m’n externe HDmap met mp3s.

wennenwennenwennen, kijken kijken kijken
en in ieder geval goed nieuws dat de visie achter X gewaardeerd wordt. ik heb 'm denk ik gewoon nog niet helemaal door.
wel superblij met airtunes en itunes. de serieuze dingen komen ook vast wel