partitie verdwenen in classic

Hoi, mijn ibook werd geleverd met 2 partities op de harde schijf, maar deze gedragen zich volgens mij niet "normaal":

1. ik kan OS9 niet op een andere partitie installeren dan die waarop OSX staat

2. als ik in OS9 opstart herkent hij slechts de partitie waarop de systeembestanden staan, de andere partitie is verdwenen.

Weet iemand een oplossing? Thanks,
Jurgen

Kun je, als je in X bent opgestart, de systeemmap van 9 kopiëren naar de andere partitie? En het daarna proberen vanaf die andere partitie op te starten in 9?

Bedankt, kopieren lukte en volgens mijn systeemsettings staat OS9 nu op de andere partitie. Tot zover ok.

Maar toen ik probeerde op te starten onder OS9 kreeg ik eerst een diskette in beeld met een knipperend vraagteken. Na een paar seconden verscheen de happy mac in beeld maar gebeurde er verder niets! Opstarten lukt niet meer.

Hoe kan ik weer gewoon opstarten onder OSX?
Bedankt,
Jurgen

Je kunt opstarten en de ALT-toets ingedrukt houden, dan krijg je een scherm en kun je kiezen in welk systeem je wilt opstarten.

Wanneer je dan in X bent opgestart, ga dan naar Opstartschijf in Systeemvoorkeuren, want de volgende keer start hij weer niet automatisch in X op. Je moet dan Mac OS X selecteren en bewaren, dan gaat het de volgende keer weer goed.

Waarschijnlijk is je Mac OS 9 systeemmap niet ‘geblessed’. Als je in de systeemmap kijkt, staat er dan een Macje op het systeem?

Welke versie 9 heb je?

Hij begint dus wel met het starten van 9…

Hmm, lijkt me dat Mac OS 9 dus niet helemaal goed is ofzo…

Hoe vers is het? Je hebt het zelf niet geïnstalleerd? 2de hands?

Misschien kun je Schijfhulpprogramma even draaien of EHBO?

JeePee, bedankt! Met de alt toets kan ik in ieder geval weer opstarten, dus da's ok.

Heb inmiddels ook alles weer teruggekopieerd, maar opstarten in OS9.2.2 werkt nu helemaal niet meer (al wordt deze optie nog steeds aangegeven onder “opstartschijf”). De classic omgeving werkt als vanouds nog wel?! Op de systeemmap staat overigens een “9”.

Geen idee wat er aan de hand is. Ik denk dat ik alles maar eens ga backuppen, formatteren en opnieuw installeren met de originele software. Groet,
Jurgen

Goed idee, ik heb al eens Apple aan de lijn gehad vanwege hetzelfde, ze konden me niet helpen, dus was een herinstallatie nodig... :? Succes!

Yes, Ik heb ooit hetzelfde gemieter gehad met een tweedehands G3 en een G4, volgens mijn collega kan dit ook te maken hebben met vooraf klooien met de "programmeersknop" tijdens een systeeminstallatie of firmware. Dit kan zeer hardnekkig zijn en er zijn harde schrijven die hierdoor kapot zijn gegaan!!!

Tony