partities samenvoegen

kan ik zo maar twee (lege) partities samenvoegen?

Ja.

[quote:1e60b4123c="ivan.roos"]Ja.[/quote:1e60b4123c] Veranderd dat iets aan de bestanden die daar opstaan??

kan dat vanuit Mac OSX?

[quote:ebee23d05d="Hobbes"][quote:ebee23d05d="ivan.roos"]Ja.[/quote:ebee23d05d] Veranderd dat iets aan de bestanden die daar opstaan??[/quote:ebee23d05d]

NATUURLIJK!
NIET DOEN ALS JE GEVOELIGE INFO DAAR HEEB LIGGGGEN!

[quote:c1b72816f8="Hobbes"][quote:c1b72816f8="ivan.roos"]Ja.[/quote:c1b72816f8] Veranderd dat iets aan de bestanden die daar opstaan??[/quote:c1b72816f8] Nee, want het zijn lege partities. :wink:

bestaat er een programmaatje om het klusje te klaren of moet ik een tijdrovende OSX-cleaninstallatie verrichten?

[quote:4daab4a349="verhoevenw"]bestaat er een programmaatje om het klusje te klaren of moet ik een tijdrovende OSX-cleaninstallatie verrichten?[/quote:4daab4a349] Je kunt de 2 [b:4daab4a349]LEGE[/b:4daab4a349] partities verwijderen met de Disk Utility in de utilities folder, om vervolgens 1 nieuwe te maken.

Waren ze per ongeluk toch niet leeg, dan is die data dus weg.

edit: in het Nederlands is dat (meen ik) het ‘schijfhulpprogramma’ in ‘hulpprogramma’s’ in ‘programma’s’, maar ik kan me in die namen vergissen.

in het schijfhulpprogramma vind ik niet zo direct een commando om een partitie te verwijderen :(

- klik linksboven op de naam/icoon van de SCHIJF waarop de partities staan - klik op het tabje "partities" (rechts in het midden) - klik in het grote vlak op de partitie die je wil weggooien - klik 'delete' - klik in het grote vlak op de tweede partitie die je wil weggooien - klik 'delete' - klik op de nu ontstane lege ruimte

en dan kun je een nieuwe partitie maken (en daar kom je vast uit, want wat er dan gebeurd kan ik nu niet testen) :slight_smile:

edit: rechtsonder op ‘partition’ (of de nederlandse variant) klikken natuurlijk, duh!

bedankt voor de tip - onderussen heb ik de verschillende partities gevonden maar wanneer ik een partitie via "Wijzig" wil verwijderen lukt het niet want alle commando's in dat venster zijn niet aanklikbaar - alleen bij de "speciale tekens" kan ik verder

Onder het grote vlak waar de partites staan, staat toch ook een knop "delete" (of "verwijder" of "wis" of iets dergelijks) ??

ja maar is ook "wazig" en dus niet aanklikbaar - net alsof al die commando's beveiligd zijn...

[quote:b7320acd5b="verhoevenw"]ja maar is ook "wazig" en dus niet aanklikbaar - net alsof al die commando's beveiligd zijn...[/quote:b7320acd5b] Dat is waarschijnlijk omdat je op die schijf aan het werken bent. Mss staat je OS er op?

hmmm...

optie 1: Er staat linksonder in het vlak een slotje. Is die open?
optie 2: de partities zijn stiekem toch niet leeg en zijn zelfs boot-volumes.
optie 3: je gebruiker heeft geen rechten om partities te deleten. Is je gebruiker administrator?

optie 4 (de juiste) is er vast ook nog, maar die zie ik nu even over het hoofd.

Hobbes: Ik heb zelf slechts 1 partitie op 1 schijf, maar kun je ook van een schijf met 3 partities waarvan 1 bootvolume ook niet die andere twee verwijderen?

(kromme zin, maar ik hoop/denk dat je snapt wat ik bedoel)

en verhoevenw: zie ook m’n laatste post op de vorige pagina over slotjes en rechten niet over het hoofd. Het topic is vermultipaginieerd. (of schrijf je dat met een ‘t’ op het eind?) :smiley:

bedankt voor de hulp, hieronder de [b:8e304a23f0]antwoorden[/b:8e304a23f0]:

optie 1: Er staat linksonder in het vlak een slotje. Is die open? [b:8e304a23f0]ja[/b:8e304a23f0]
optie 2: de partities zijn stiekem toch niet leeg en zijn zelfs boot-volumes. [b:8e304a23f0]Bij elke partitie staat er telkens: [/b:8e304a23f0][i:8e304a23f0]Deze schijf bevat het opstartvolume en kan niet in partities worden verdeeld[/i:8e304a23f0]
optie 3: je gebruiker heeft geen rechten om partities te deleten. Is je gebruiker administrator?[b:8e304a23f0] ja[/b:8e304a23f0]

optie 4 (de juiste) is er vast ook nog, maar die zie ik nu even over het hoofd.

Zie je wel! is het [b:32ead8ecb5]toch[/b:32ead8ecb5] optie 4...

Het lijkt erop of inderdaad van een partitie van de schijf waarop ook een opstart’partitie’ staat, je die andere niet kunt weggooien. Dat vind ik erg vreemd, maar zoals gezegd, ik kan dat niet bevestigen.

Ik begrijp goed dat je nu dus (minstens) 3 partities hebt op je schijf, waarvan 1 met je OS, en 2 leeg?

edit: misschien moet je het eens proberen met het schijfhulpprogramma die op je Mac OS X installer CD/DVD staat (herstarten met ‘c’ ingedrukt, terwijl de DVD erin zit).
Het schijfhulpprogramma vind je volgens mij in een menu van de installer.

dat klopt: 3 partities van elk 12,30 GB partitie A (met OS) - partities B en C ("zichtbaar" leeg) - B en C zou ik dus willen samenvoegen

Duidelijk.

Volgens mij is opstarten van de installer CD en het schijfhulpprogramma daar gebruiken de missende ‘optie 4’. Sterker, het zou me zeer verbazen als het je dan niet zou lukken.