partitioneren - partitioneren van opstartschijf?

Hi,

ik heb nog niet zo heel lang een ibookje, ben vrij nieuw in de mac wereld en wil graag mijn 20 gb in twee stukjes verdelen… Nu geeft mijn schijfhulpprogramma aan dat ik mijn opstartschijf niet kan partitioneren. Toch wil ik graag die schijf in 2en hebben! Kan iemand mij een tip geven? Kan ik een cd rom als opstartschijf gebruiken en vervolgens toch die schijf partitioneren of zoiets? Ik heb een brander er in zitten dus kan eea vogelen…

Hellup!
Groet,

Henjo :smiley:

Je kunt inderdaad zonder van cd of tweede hardeschijf o.i.d. op te starten je opstartschijf niet in meerdere partities opdelen. Dus zul je van je systeemcd op moeten starten door de cd in je macje te stoppen en daarna je computer opnieuw op te starten met de c toets ingedrukt. Hierna is je cd de "opstartschijf" en kun je je harde schijf opdelen in meerdere partities met behulp van het programmatje op je cd. Het "vervelende" is wel dat je harde schijf gewist dient te worden voor je partities kunt maken.

succes ???

Ter aanvulling van wat Henk etc... schreef: Stop de Installatie CD in je CDdrive, niet de Installer starten, gewoon de CD openen. In de map Applications op de Mac OS X Install CD zit Disk Utility (Schijfhulpprogramma), hierin zie je een tab Partitioneer. Bij de Volumegegevens geef je de HD een naam en kies je 'Mac OS uitgebreid' (HFS+ in het "Macs") en stel je de grootte van de partities in. ;)

Well... ik ga het eens proberen... en dat mijn harde schijf gewist wordt... tja... dat vermoedde ik al wel :( gelukkig heb ik hem nog niet zo lang en had ik dit al voor zien... ik heb me dus gedragen met het aanmaken van documentejes etc... I'm gonna try.. Thanks for the help!

Henjo,

OS 9 en OS X op een gescheiden partitie zetten heeft zijn voordelen. De twee systemen kan je zo overzichtelijk uit elkaar houden. Het vergemakkelijkt onder andere het onderhoud ervan. Wanneer OS X  OS 9 nodig heeft om Classic te draaien kan dat probleemloos vanaf twee partities. Ik doe het zo.

Ik snap niet dat iedereen zo graag hun harde schijf willen partitioneren.

Ten eerste: Apple doet het zelf ook al niet dus waarom zou jij het wel moeten doen

Ten tweede: Mac OS 9 ligt er binnenkort toch helemaal uit. (hier gaan veel geruchten over)

Ten derde: Zit je zometeen als classic niet meer gebruikt wordt met meerdere schijfparties. Wat heb je er aan!

Igor,

Geen nood. Als het zover is dat OS 9 en Classic "ad patres" gaan, is mijn HD toe aan de Grote Lenteschoonmaak. Backup file maken en de HD kan ik dan wissen zelfs op "Allemaal Nullen" zetten. Neem maar aan dat ik tot nu die twee partities hardstikke makkelijk vind.
:wink:

update
:0 [i:post_uid0]ik vind is zonder t[/i:post_uid0]. Da's dan ff rechtgezet.

Ik vond het altijd handig bij 9 dat je via je opstartschijf het basis-pakket weer op je schijf kon zetten en dat alles wat op je schijf stond automatisch in 1 folder op je schijf werd gezet.

Ik vind het heel jammer dat dit met x niet kan!

hey dudes,

het was gewoon een praktisch iets: data scheiden van programma's … handig voor een backup van data etc…

Well, het is allemaal wonderbaarlijk soepeltjes verlopen, dat ben ik met de PC niet gewend :slight_smile:

grtz,

Henjo

Ik vind partitioneren erg handig: (zeker met de komst van OS X) Ik maak dmv partitioneren een scheiding aan tussen beide OS-versies, met als grote voordeel dat ik bij het booten kan kiezen welk systeem ik ga gebruiken (alt -toets indrukken tijdens booten), ik heb nog heel wat software waarvoor geen X-alternatief bestaat en hang daarom nog veel rond in OS 9... Daarnaast heb ik een partitie waar al mijn "eigen" spullen opstaan; de systeempartities blijven daardoor veel schoner, en hoeven nauwlijks meer gedefragmenteerd te worden. De verdeling heeft daarnaast nog als voordeel dat backups per partitie een beter te behappen grootte hebben als een grote schijf ....

Ok.  Ik weet dat partitioneren een goede zaak is om het systeem op zijn geheel beter te laten draaien. Ik zit met enkele dilemma's. Ik wil op mijn powerbook Mac Os X, Os 9 en Linux draaien.   Mijn leeraar vertelde me dat hij thuis een partitie heeft 1 voor een operating system, 2 voor alle programmas die hij installeerd en een 3de voor data. Is echt beter om Os 9 en Os X op een apparte partitie te zetten? Wat voor partitie moet ik aanmaken om Linux te instaleren?

dank bij voorbaat Thomas
turkske@yahoo.com